$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등학교 교사의 그림책 접근점 요구에 관한 연구
A Study on Elementary School Teachers' Needs for Access Points for Picture Books 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.33 no.1, 2022년, pp.233 - 258  

김혜미 (전북대학교 교육대학원 사서교육전공) ,  김수정 (전북대학교 문헌정보학과, 문화융복합아카이빙연구소)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 교수매체로써 그림책을 탐색하고자 하는 초등학교 교사들의 접근점에 대한 요구를 파악하고 학교도서관 DLS(Digital Library System)의 접근점 개선방안을 제안하는 것이다. 이를 위해 먼저 국내외 7개 도서관 온라인목록시스템에서 제공하는 접근점을 조사하였다. 그리고 초등학교 교사들을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여 최종적으로 220개의 응답을 분석하였다. 분석 결과, 교사들이 가장 필요로 하는 그림책의 접근점은 주제, 학년/연령, 내용, 교과/단원, 범교과학습주제 등으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구는 필요성이 높게 나타난 접근점을 DLS의 목록레코드에서 제공하고, 통제어휘집을 개발하고, 시스템의 기능이나 인터페이스를 개선하여 그림책에 대한 접근성을 향상시키는 방안을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to identify elementary school teachers' needs for access points when searching for picture books to be used as teaching media, and suggest ways to improve DLS(Digital Library System) in school libraries. To achieve this purpose, the study examined the access points provi...

주제어

표/그림 (15)

참고문헌 (29)

  1. Byun, W. Y. & Lee, M. H. (2017). A study on the improvement of digital library system for school library. Journal of the Korea Society for Information Management, 34(1), 31-50. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2017.34.1.031 

  2. Cho, H. C. & Chung, Y. K. (2018). A study on improvement for classification of fiction enhance to accessibility for middle school students. Journal of the Korean Society for Information Management, 35(1), 61-82. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2018.35.1.061 

  3. Choi, G. A. (2014). A study on elementary students' transaction in reading wordless picture books together and meaning construction: Focusing on the case of 1st students small-group. Journal of Elementary Korean Education, 55, 303-322. http://dx.doi.org/10.22818/jeke.2014..55.303 

  4. Choi, J. Y. (2011). A Study of Expanding Access Points for Fiction. Master's thesis, Ewha Womans University, Dept. of Library and Information Science. 

  5. Choi, S. D. (2001). A study on user-oriented fiction retrieval system design. Journal of Knowledge Processing and Management, 2(2), 1-38. 

  6. Chung, J. S. (2009). An analysis on access points of children's materials: Using "A" online library catalog and "N" children's database in the U.S. Journal of the Korean BIBLIA Society for library and Information Science, 20(4), 101-113. 

  7. Han, S. H. (2016). Evaluating and comparing the search & discovery features: focusing on the public libraries OPACs and the Internet bookstores. Journal of the Korean Library and Information Science, 50(1), 493-511. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.1.493 

  8. Hyun, E. J. & Kim, S. H. (2005). Looking at Picturebooks. Gyeonggi: Sakyejul Publishing Ltd. 

  9. Jang, J. S. (2006). A study on selection efficiency scheme in children's books through subject analysis of the Newbery medal winner's books. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 17(1), 63-79. 

  10. Jeong, D. Y. (2021). The Effects of Education for Understanding Disability by Using Picture Book on Children's Awareness and Attitudes Toward Disability. Master's thesis, Seoul National University of Education, Graduate School of Education. 

  11. Kang, B. S. & Jung, Y. M. (2019). Discussions on the accessibility of school library DLS catalogue records: focused on literary collections. Journal of Korean Library and Information Science Society, 50(4), 539-559. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.50.4.201912.539 

  12. Kim, N. Y. (2018). A Study on Theme Focused Blank Lesson (Learners' Designing Lesson) Using Picture Books - A Target Age: Grade 1 in Korea. Master's thesis, Gwangju National University of Education, Graduate School of Education, Educational Art. 

  13. Kim, S. W. (2006). On methods of literature education using picturebooks. Journal of Elementary Korean Education, 32, 97-124. 

  14. Korean Library Association & Korean Library Standard Special Committee. (2013). Korean Library Standards. Seoul: Korean Library Association. 

  15. Korean Library Association (2010). Access point. The Glossary of Library and Information Science. 2nd ed. Seoul: Korean Library Association. 

  16. Lee, B. K. (2009). Study on the expansion of school library catalog considering educational context. Journal of the Korean Biblia Society for library and Information Science, 20(4), 85-100. 

  17. Lee, J. Y. (2012). A Study on Teaching Method for Children Multi-cultural Art Education by Using Illustrated Books. Master's thesis, Hanyang University, Graduate School of Education, Major in Art education. 

  18. Lee, K. H. (2017). The Effects of a Character Education Program Using Picture Books on the Elementary School Children's Self-esteem and Prosociality. Master's thesis, The Catholic University of Korea, Graduate School of Education, Dept. of Education. 

  19. Lee, S. A. & Lim, S. M. (2021). Analyzing the trend of elementary picture book research and exploring how to use picture books in elementary teaching. The Journal of Korea Elementary Education, 32(1), 471-492. http://dx.doi.org/10.20972/kjee.32.1.202103.471 

  20. Ministry of Education (2016). 2015 National Curriculum General Guideline: Elementary School. 

  21. Park, S. J., Bae, J. Y., & Min, S. J. (2019). The effects of patterned picture books on the development of elementary underachievers' literacy in English. Primary English Education, 25(1), 51-74. http://dx.doi.org/10.25231/pee.2019.25.1.51 

  22. Park, Z. Y. (2012). Developing subject headings for children's picture books based on A to Zoo. Journal of the Korean Society for Information Management, 29(4), 251-271. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2012.29.4.251 

  23. Rho, J. H. (2010). The meanings of genre classification in library classification: the case of American public libraries. Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(4), 151-170. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.41.4.201012.151 

  24. Rho, J. H. (2013). A study on the characteristics and differences of user groups on library catalogs. Journal of Korean Library and Information Science Society, 44(4), 421-442. http://dx.doi.org/10.16981/kliss.44.4.201312.421 

  25. Shin, B. K. (2008). Concerning the elementary arts curriculum a study on teaching method of hermeneutics approaches utilizing picture books. Art Education Research Review, 22(1), 313-338. 

  26. Shin, B. R. (2021). Effects of Picture Books in Environment Classes for Elementary School Students' Repercussion on Environment Literacy. Master's thesis, Gyeongin National University of Education. 

  27. Song, G. H. (2008). The analyses of relationships between curricula and union catalog of digital library system. Journal of Korean Library and Information Science, 42(4), 55-72. 

  28. Wonju Picturebook Center Daily Art (2021). Korean Picture Books Annual 2021. 

  29. Yoo, J. O. (2009). A study on the development of the online union catalog of children's material in Korea. Journal of the Korean Biblia Society for library and Information Science, 20(4), 5-15. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로