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위기상황에서 정부의 코로나 19 대책 관련 부정적 이슈의 확산 네트워크 분석
Network analysis on the diffusion of negative issue related with the government's COVID-19 measures in a crisis situation 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.2, 2022년, pp.109 - 116  

홍주현 (국민대학교 미디어광고학부) ,  차희원 (이화여자대학교 커뮤니케이션미디어학부)

초록
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코로나 19 위기 상황에서 정부의 대책이 소셜미디어를 통해 어떻게 확산했는지 알아보기 위해 이 연구는 유튜브에서 코로나 19 방역과 백신 접종 관련 이슈의 확산 과정을 네트워크 분석했다. 마스크 대란, 확진자 급증, 백신 수급 문제에 대한 네트워크 분석결과 코로나 19 상황을 전달하는 언론사 채널의 영향력이 컸고, 조회 수도 높게 나타났다. 다만 보수 성향의 채널에서 감정적 헤드라인이 더 많았고, 보수 성향의 개인 채널이 정부에 대한 부정적 메시지를 확산했고 동영상 조회 수도 높게 나타났다. 정부는 소셜미디어에서 확산되는 부정적인 메시지와 허위정보에 대응하기 위해 정확한 정보를 적극적으로 알리고, 언론은 부정확한 정보, 허위정보에 대한 팩트체크를 해야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study conducted YouTube network analysis on YouTube video related with prevention of COVID-19 and COVID-19 vaccine to explores how government's policy is spread via social media in the condition of COVID-19. As a result of network analysis on the Mask chaos, A surge in confirmed cases, supply o...

주제어

표/그림 (7)

참고문헌 (13)

  1. B. Ross, T. Pothoff, T.A. Majchrzak, N.R. Chakraborty, M.B. Lazreg, S. Stieglitz, "The Diffusion of Crisis-Related Communication on Social Media: An Empirical Analysis of Facebook Reactions," Proceedings of the 51st Hawaii International Conference on System Sciences | 2018. 

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  4. B. Ross, et. , al. Social Media User Report, 2018. 

  5. Korea press foundation Social Media User Report, 2021. 

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  8. H.W. Koo, Public Policy as a Cause of Politics: A Policy-Centered Perspective and Its Implications for Policy Science, 행정논총, Vol, 51, No. 3, 67-105, 2013. 

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  12. C.S. Kim and J.H. Hong, Analyzing Social Media Networks with NodeXL: Insights from a Connected World 2nd Edition, 2020. 

  13. M. Lee and JH Hong, A Study on the Diffusion of Messages on Social Media during the Pandemic -Analysis of YouTube Videos related to the COVID-19 Vaccine-, The Journal of Image and Cultural Contents 23, 2021.6, pp. 331-369 

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