$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

자녀의 의사결정을 존중하는 부모태도가 인권의식에 미치는 영향: 자아존중감의 매개효과
Respect your child's decisions Effect of parental attitude on human rights awareness: Mediating Effect of Self-Esteem 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.8 no.2, 2022년, pp.77 - 82  

정영미 (경남도립거창대학교 아동보육복지과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 초등학생(4~6학년)을 대상으로 부모의 태도와 인권의식, 자아존중감과의 관계를 토대로 자녀의 의사결정을 존중하는 부모의 태도가 인권의식에 미치는 영향을 살펴보고, 자아존중감이 부모의 태도와 인권의식 관계를 매개하는지 알아보는데 목적이 있다. 본 연구결과 자녀의 의사결정을 존중하는 부모태도와 인권의식, 자아존중감의 관계에서 모두 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 또한, 자녀의 의사결정을 존중하는 부모태도와 인권의식 관계에서 자아존중감이 매개하는 것으로 나타났다. 이에 본 연구에서는 자녀의 의사결정을 존중하는 부모의 양육태도나 인권의식의 관계를 자아존중감을 통해 구체적으로 살펴보고자 한다. 이를 통해 아동의 기본 권리에 자녀의 의사결정과 참여를 존중하는 부모의 역할이 필요하며, 인권의식을 높이는데 자아존중감의 매개적 역할의 중요성을 시사하고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Based on the relationship between parental attitudes, human rights awareness, and self-esteem, this study examines the effects of parental attitudes that respect children's decision-making on human rights consciousness, targeting elementary school students (grades 4-6). The purpose of this study is ...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (21)

  1. H.S. Jeon, J.S. Chun, "The Influence of Child Abuse on Self-esteem among Adolescents: Focusing on the mediating effects of consciousness of human rights and depression," Journal of Youth Welfare, Vol. 22, No. 4, pp. 37-62, December 2020. http://dx.doi.org/10.19034/KAYW.2020.22.4.02 

  2. J.H. Lee, "Pre-service Elementary School Teachers' Consciousness about Human Rights and Their Perception of Human Rights Guarantee in Universities of Education," The Journal of Korea Elementary Education, Vol. 24, No. 4, pp. 37-55, December 2013. 

  3. J.W. Cheon, "A Structural Analysis on the Youth Consciousness of Human Rights: Respect for Human Rights, Human Rights Education, Discriminating Experiences, and Self Esteem," Journal of Future Oriented Youth Society, Vol. 12, No. 4, pp. 1-23, December 2015. 

  4. T.E. Jennings, "Self-in-connection as a Component of Human Rights Advocacy and Education," Journal of Moral Education, Vol. 23, No. 3, pp. 285-295. 1994. 

  5. J.Y. Kim. "Articles : A Study on the Formation and Typology of Youth's Human Rights Consciousness," Journal of Law-Related Education, Vol. 6, No. 2, pp. 1-23, December 2011. 

  6. H.O. Bae, J.Y. Kang, "Repeat Types of Neglect and Correlates," Health and Social Welfare Review, Vol. 35, No. 1, pp. 455-474, March 2015. http://dx.doi.org/10.15709/hswr.2015.35.1.455 

  7. Y,O, Jung, "A study on the influence of social capital and neighborhood disorder on elementary student's mental health : focusing on self-esteemand depression," Dept. of Public Administration Graduate School, Daejeon University. February, 2014. 

  8. Y.S. Kim, G.N. Park, "The Effects of HumanRights-Friendly Classroom Culture on Middle School Students' Attitudes toward Human Rights," Research in Social Studies Education, Vol. 21, No. 3, pp. 85-100, August 2014. 

  9. G.B. Park, "The Direction of Improvement in Human Rights Education : Relationship between Rearing Attitude of Parents and High School Students' Awareness of Human Rights," Study on the American Constitution, Vol. 22, No. 3, pp. 91-126, December 2014. 

  10. E.B. Lee, J.W. Kim, "The Effect of Parental Over-Intrusiveness on Life Satisfaction of University Students: Focusing on the Mediating Effects of Ego Identity and Depression," Korean Journal of Youth Studies, Vol. 28, No. 8, pp. 83-116, December 2014. 

  11. D.G. Hwang, H. Song, S.H. Kim, "The Influence of Human Right Education on Adolescents' Awareness of Human Right -Focusing on the mediator effect of self-esteem," Korean Journal of Youth Studies, Vol. 22, No. 10, pp. 77-100, October 2015. 

  12. M. Rosenberg, "Rosenberg self-esteem scale (RSE)," Acceptance and commitment therapy. Measures package, Vol. 61, No. 52, pp. 18, 1965. 

  13. J.Y. Lee, Y.H. Lee, "The Influences of Father's and Mother's Child-rearing Attitudes on Boy's and Girls' Career Maturity," Journal of Families and Better Life, Vol. 33, No. 1, pp. 61-74, February 2015. 

  14. W.C. Becker, "Consequences of different kinds of parental discipline," Review of child development research, Vol. 1, No. 4, pp. 169-208, 1964. 

  15. R.M. Baron, & D.A. Kenny, "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations," Journal of personality and social psychology, Vol. 51, No. 6, pp.1173, 1986. 

  16. J.G. Koo, "Effects of Primary School Students' Human Rights Related Experience on Their Human Rights Awareness," Theory and Research in Citizenship Education, Vol. 48, No. 3, pp. 1-25, September 2016. 

  17. K.M. Chang, "The Influences of Parental Autonomy Support and Psychological Control Perceived by the Elementary School Children on their Self-esteem and School Adjustment," Korean Journal of Youth Studies, Vol. 18, No. 2, pp. 243-261, February 2011. 

  18. R.A. Bean, & J.C. Northrup, "Parental psychological control, psychological autonomy, and acceptance as predictors of self-esteem in Latino adolescents," Journal of Family Issues, Vol. 30, No. 11, pp. 1486-1504, 2009. 

  19. J.S. Pak, "The relationship among school adolescents' training activity, voluntary service, self-esteem and sense of community," Korean Journal of Youth Studies, Vol. 17, No. 4, pp. 157-182, April 2010. 

  20. Y.A. Lee, J.A. Choi, "The Mediating Effect of Self-Esteem in the Relation between Parental Abuse, Neglect and School Life Adjustment in Adolescent," Family and Environment Research, Vol. 53, No. 3, pp. 331-339, June 2015. http://dx.doi.org/10.6115/fer.2015.026 

  21. J.E. Kim, J.S. Kim, "A Study on the Structural Relationship among Self-Esteem and Human Rights Awareness of High School Students," The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT), Vol. 7, No. 4, pp. 51-57, November 2021. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로