$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

융합적 사고력 향상을 위한 알고리즘 교육 프로그램 개발 및 적용
Development and Application of an Algorithm Education Program to Improve Convergent Thinking Skills 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.26 no.5, 2022년, pp.295 - 305  

박해영 (증포초등학교) ,  전우천 (서울교육대학교 컴퓨터교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

현대 인공지능사회에 있어서 교육의 목표는 인공지능사회에 잘 적응하는 동시에 변화를 선도할 수 있는 융합형 인재를 양성하는 것이다. 융합형 미래인재에게 요구되는 핵심역량은 소프트웨어를 잘 이해하고 더 나아가 생성해낼 수 있는 것이다. 이러한 측면에서 알고리즘 교육은 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 융합적 사고력 향상을 위한 알고리즘 교육 프로그램을 개발하였다. 또한, 융합적 사고력 사전-사후 검사를 실시하여 대응표본 t-test를 통한 효과성을 검증한 결과, 학생들의 알고리즘 지식, 기능의 영역에서 융합적 사고력이 유의하게 향상된 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 향후 알고리즘 교육에 유용하게 사용될 것으로 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In the modern artificial intelligence society, the goal of education is to cultivate convergent talents who can adapt well to and lead the artificial intelligence society. The core competency required of convergent future talents is to be able to understand and create software well. In this respect,...

주제어

참고문헌 (24)

  1. Choi, E. S., Park, N. J.(2021). Application and Development of Machine Learning Training Program based on Understanding K-NN Algorithm. Journal of the Korean Association of Information Education, 25(1), 175-184.? 

  2. Choi, J. W., Lee, Y. J.(2015). The Impact of Puzzle Based Algorithm Learning on Problem Solving Skill of Learners. The Journal of the Korean Association of Computer Education, 18(4), 1-9.? 

  3. Choi, S. K., Kim, Y. S.(2012). The Effects of Anchored Instruction on Elementary School students' Problem-solving in Algorithm Learning, The Journal of the Korean Association of Computer Education, 15(3), 1-10.? 

  4. Hyun, D. L., Yang, Y. H., Kim, E. G., Kim, J. H.,(2011). Research on Development and Application of Learning Program about Algorithm by Using Scratch Programming. Journal of The Korean Association of Information Education, 15(3), 387-397.? 

  5. Jang, J. H.(2016). Development of Sorting Algorithm Contents for Improving the Problem-solving Ability in Elementary Student. Journal of The Korean Association of Information Education, 20(2), 152-160.? 

  6. Jeong, Y. S.(2014). A Study on the Content Framework of Algorithm Education in Primary and Middle Schools. Journal of The Korean Association of Information Education, 18(2), 275-284.? 

  7. Jeong, Y. S.(2015). A Development of Algorithm and Programing Curriculum Model for Elementary School Students. Journal of The Korean Association of Information Education, 19(4), 459-466.? 

  8. Jun, W. C.(2017).A Study on the Promotion of Programming Education in the Age of Artificial Intelligence, Review of Korean Society for Internet Information, 18(1), 33-38.? 

  9. Kang, D. W., Kim, S. H., Kim, Y. M., Hong, H. M., Kim, J. H.(2018). Effects of Algorithm-based SW education using micro-bit on elementary school students' creativity. Journal of The Korean Association of Information Education, 22(2), 285-295.? 

  10. Kim, C.(2015). A Study on Algorithm Teaching and Learning Methods and Assessment for Elementary School Students. Journal of The Korean Association of Information Education, 19(4), 489-498.? 

  11. Kim, J. A., Oh, M. W., Yang, Y. H., Kim T. H., Kim J. H.(2019). The Effect of Algorithm Execution Time Analysis using Unplugged Program on the Computational Thinking of Third Grade Students. Journal of The Korean Association of Information Education, 23(1), 19-27.? 

  12. Kim, Y. Y., Kim, Y. S.(2013). Effect of Learning a Divide-and-conquer Algorithm on Creative Problem Solving. Journal of the Korean Association of Computer Education, 16(2), 9-18.? 

  13. Kim. J. R.(2020). A Study on AlgorithmComposition Patterns of Learners in Elementary Software Education. Journal of The Korean Association of Information Education, 24(1), 11-19.? 

  14. Korean Ministry of Education (2015). 2015 Revised National Curriculum. Seoul: Korean Ministry of Education.? 

  15. Korean Ministry of Education (2021). Main Points of 2022 Revised National Curriculum. Seoul: Korean Ministry of Education.? 

  16. Kwak, H. R., Jun, W. C., Park, M. G., Kim, H. R., Park, I. W., Kwon, J. M., Jan, S. H.(2020). Development of Interdisciplinary Programs for Enhancement of Complex Problem Solving Capabilities in the Elementary School: 2nd Year Report, Seoul: Seoul National Univiersity of Education.? 

  17. Kwak, H. R., Jun, W. C., Park, M. G., Kim, H. R., Park, I. W., Kwon, J. M., Jan, S. H.(2021). Development of Interdisciplinary Programs for Enhancement of Complex Problem Solving Capabilities in the Elementary School: 3rd Year Plan, Seoul: Seoul National Univiersity of Education.? 

  18. Lee, Y. B., Park, J. E.(2012). Pedagogical Methodology of Teaching Activity-based FlowChart for Elementary School Students. Journal of the Korean Association of Computer Education, 16(4), 489-502.? 

  19. Moon, G. S.(2007). On the Direction of the Computer Algorithm Education Based on Conceptual Algorithms. Journal of The Korean Association of Information Education, 11(1), 29-38.? 

  20. Moon, G. S.(2008). A Research on Education of Computer Algorithm for the Development of Creativity for Gifted Elementary Students in Computer Science. Journal of Korea Computer Industry Education Society, 9(5), 197-206.? 

  21. Park, J. Y.(2021). Analysis of the Effectiveness of Computational Thinking Classes for Improving Convergent Thinking Skills. The Journal of Korean Association of Computer Education, 24(1), 71-80.? 

  22. Park, J. Y., Kim, J. H., Kim, S. H., Lee, H. S., Kim. S. H.(2017). Development of evaluation factors for SW education in elementary and secondary schools. The Journal of the Korean Association of Computer Education, 20(6), 47-59.? 

  23. Park, S. J.(2019). Analysis of Bebra Challenge Results through Algorithm Education. Journal of The Korean Association of Information Education, 23(1), 65-72.? 

  24. Yang, Y. H., Moon, W. J., Kim, J. H.(2019). Effect of Execution Time-oriented Python Sort Algorithm Training on Logical Thinking Ability of Elementary School Students. The Journal of the Korean Association of Information Education, 23(2), 107-116. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로