$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

그림책 관련 연구의 동향 분석 - 국내 학술지 논문을 중심으로 -
An Analysis of Trends in Research Papers Related to Picture Books: Focusing on papers in domestic academic journals 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.53 no.2, 2022년, pp.189 - 214  

김종성 (계명대학교 문헌정보학과)

초록

이 연구는 우리나라 그림책 관련 연구의 동향을 분석하여 연구의 현황과 경향에 대한 이해를 제공하기 위한 것이다. 이를 위해 2021년까지 국내에서 생산된 그림책 관련 학술논문 1,660편을 대상으로 분석하였다. 연구대상 논문을 일일이 확인하고 분석하여 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 우리나라 그림책 관련 학술 논문은 1990년대 중반부터 본격적으로 나타나기 시작하여 2010년을 전후로 크게 증가하였다. 둘째, 그림책 관련 논문이 가장 많이 게재된 학술지는 『어린이문학교육연구』로 전체의 17.7%가 게재되었다. 셋째, 우리나라 그림책 연구를 주도한 대표적인 연구자는 현은자, 조희숙으로 확인되었다. 넷째, 연구 유형별로는 개인연구 논문이 39%, 공동연구 논문이 61%이다. 다섯째, 연구주제 분석 결과 그림책 내용(분석) 연구(33.4%) 그림책의 효과 연구(29.6%), 그림책에 대한 인식·반응·경험 연구(18.0%)의 순으로 나타났다. 여섯째, 연구방법 분석 결과 실험연구(35.7%), 내용분석(33.7%), 문헌연구(13.3%), 질적연구(9.3%)순으로 나타났다. 분석 결과를 토대로 연구 논문의 생산 경로 다양화, 대학과 현장의 협업 관행 확대, 연구주제의 다양화, 연구방법의 타당성 제고와 다양성 확대 등 4가지 과제를 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to provide an understanding of the current status of picture book-related research in Korea. For this purpose, 1,660 picture book-related research papers produced in Korea by 2021 were analyzed. The results revealed through the analysis are summarized as follows. First, ...

주제어

참고문헌 (34)

  1. Baek, Kyung Sun (2009). An analysis of research trends of thesis on young children's literature: 5 journals of early childhood education association & Korea Society of Children's Literature & Education. Journal of Children's Literature and Education, 10(2), 177-199. 

  2. Baek, Kyung Sun (2020). An analysis of trends of studies on research papers about fantasy picture books: a review of academic publications from 2010 to 2019. Childhood Education Review, 10(2), 33-58. 

  3. Byun, Younhee, Choi, Kyoung, & Yeon, Hyemin (2017). Analysis of research trends in early childhood character education using picture book. Journal of Children' Media & Education, 16(1), 75-101. 

  4. Chae, Jong-Ok (2012). The research trends on children's response to picture books. Journal of Children's Literature and Education, 13(3), 21-46. 

  5. Chae, Mi-Young (2012). An analysis of articles on young children's literature in the Journal of Korean Open Association for Early Childhood Education based on results. The Journal of Korean Open Association for Early Childhood Education, 17(5), 351-380. 

  6. Choi, He-Lin (2019). Research trends of picture book content analysis: focused on published papers in a domestic journals. Journal of Children's Literature and Education, 20(2), 1-19. 

  7. Hyun, Eun-ja & Kim, Sae-hee (2005). Looking at Picturebooks I. Paju: Sakyejul. 

  8. Jeong, Byung-Kyoo (2019). 30 years of Korean picture books through the book list. Proceeding of the Form for 4th anniversary of Picture Book Association (Korea Picture Book 30 Years). 50-97. 

  9. Kang, Grace Eunjoo (2019). Research trends of bibliotherapy with therapeutic picture books during 1999-2018 in South Korea. Journal of Bibliotherapy, 11(2), 1-25. 

  10. Kim, Eun-Mi & Sohn, Soo-Min (2017). Trend analysis of research related to infant-toddler's picture book activity: a focus on domestic research. Early Childhood Education Research & Review, 21(1), 561-579. 

  11. Kim, Hye-Ok (2009). The effects of storybooks and activities using storybooks on young children's linguistic development. Korea Journal of Child Care and Education, 56, 279-297. 

  12. Kim, Hyun Ju (2021). Analysis of Trends in Research on Master's and Doctoral Degree Papers Related to Picture Books in Korea: Focusing on the thesis of master's and doctoral degree papers in Korea from 1983 to 2020. Master's thesis, Sungkyunkwan University. Republic of Korea. 

  13. Kim, Ji-eun & Kwon, Hee-kyoung (2009). Analysis of trends in picture book research papers. Children's Literature and Translation, 17, 451-479. 

  14. Kim, Jungjoo (2019). Analysis on research trend in language education for young children utilizing picture-books. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(22), 487-509. 

  15. Kim, Min-Jin (2011). Analysis of multicultural picture book for young children. Journal of Children's Literature and Education, 12(1), 43-63. 

  16. Kim, Minjung (2021). Analysis of research trends related to christian picture books: focusing on domestic dissertation. Journal of Christian Education in Korea, 68, 245-277. 

  17. Kim, So-Hee, Cho, In-Yeong, Ham, Yun-Gyeong, & Lee, Youn-Woo (2021). Trend analysis on the intervention studies using picture book for young children with disabilities. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 21(1), 869-893. 

  18. Kwon, Jongae (2018). Analysis of research trends related to picture books of fairy tales. The Journal of Humanities and Social Science, 9(4), 597-608. 

  19. Lee, Jee-Hyun & Kim, Jung-Joo (2012). Analysis of the research trend in early childhood mathematics education utilizing picture-books: focusing on the studies after the year 2000. Journal of Children's Literature and Education, 13(3), 47-67. 

  20. Lee, Mi-Na & Oh, Sea-Kyung (2016). Research trends of informational picture book: focusing on the domestic journals. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 6(11), 37-44. 

  21. Lee, Si-Ja (2015). An analysis of research trends on picture book reading for young children. Korean Journal of Early Childhood Education, 35(5), 401-424. 

  22. Lee, SoonAh & Lim, Sungman (2021). Analyzing the trend of elementary picture book research and exploring how to use picture books in elementary teaching. The Journal of Korea Elementary Education, 32(1), 471-492. 

  23. Lee, Yeon-gyu (2016). An analysis of domestic research trends in wordless picture books. Journal of Children's Literature and Education, 17(4), 75-97. 

  24. Min, Kyoung-Hun & Lee, Dae-Kyun (2014). The research trends of electronic picture book for children. Journal of Children's Literature and Education, 15(4), 165-185. 

  25. Nam, Areum & Kim, Sanglim (2020). The research trend of picture book paratext: an analysis of Korean journal articles. Korean Journal of Human Ecology, 29(1), 17-30. 

  26. Park, So-Yeon & Chung, Heo-Ju (2021). Analysis of research trends in art therapy using fairy tale picture books: with focus on domestic researches. Journal of Arts Psychotherapy, 17(2), 57-85. 

  27. Park, Yusuk & Choi, Insuk (2022). Research trends in early childhood science education through picture books. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 22(2), 493-510. 

  28. Shim, Hyang Boon (2019). 30 years of picture books through the academic research list. Proceeding of the Form for 4th anniversary of Picture Book Association (Korea Picture Book 30 Years), 98-103. 

  29. Sim, Eun-gyeong (2015). A Study on the Trend of Studies on Drama Activities Using Picture Books. Master's thesis, Honam University. 

  30. Song, Mi-Sun & Seo, Jeong-Sook (2012). Trend analysis of picturebook-related papers in Korean journals. Journal of Children's Literature and Education, 13(1), 1-17. 

  31. Song, Yunna (2021). Research trends in Korean journals related to the social development of young children using picture books. The Journal of Humanities and Social Science, 12(6), 657-672. 

  32. You, Young-Eui & Kwak, Jung-In (2012). An analysis of research trend on young children's literature: focused on theses(1982~2010), Journal of Children's Literature and Education, 13(1), 107-130. 

  33. Youn, Jin-Ju (2009). A trend analysis of theses on picture books: research centered on papers published in early childhood education journals registered with the Korea Research Foundation. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 14(2), 47-66. 

  34. Powell, R. R. (1991). Basic Research Methods for Librarians. 홍현진 역(1996). 문헌정보학의 연구방법론. 서울: 구미무역. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로