이 연구는 인문학적 관점에서 빅데이터를 활용하기 위해 현재 해결해야 할 과제는 무엇인지를 비판적으로 고찰하고자 하였다. 이를 위해 빅데이터를 활용함에 있어서 빅데이터를 수집할 때, 처리할 때, 그리고 사용할 때 발생할 수 있는 문제를 세 가지로 제시하고 논의하였다. 그 첫 번째로 데이터 자체의 문제점을 지닐 것으로 보이는 가짜 정보를 지적하고 기사형 광고와 정치 관련 가짜 뉴스를 살펴보았다. 두 번째는 빅데이터 처리과정과 그 결과의 문제점으로 알고리즘에 의한 차별을 들었다. 포털 사이트에서 엔지니어를 검색한 결과를 분석함으로써 알고리즘에 의한 차별이 존재함을 확인하였다. 마지막으로 사람과 관련한 개인 정보를 사용함에 있어서, 이에 대한 문제점을 프라이버시권, 정보자기결정권, 잊힐 권리 세 가지로 나누어 논의하였다. 이 연구는 빅데이터 시대에 인문학적 관점에서 빅데이터 활용 측면의 당면한 문제를 지적한 점과 빅데이터의 활용 과정인 수집, 처리, 사용에서 일어날 수 있는 문제점을 각각 논의한 점에서 의미가 있다고 본다.
이 연구는 인문학적 관점에서 빅데이터를 활용하기 위해 현재 해결해야 할 과제는 무엇인지를 비판적으로 고찰하고자 하였다. 이를 위해 빅데이터를 활용함에 있어서 빅데이터를 수집할 때, 처리할 때, 그리고 사용할 때 발생할 수 있는 문제를 세 가지로 제시하고 논의하였다. 그 첫 번째로 데이터 자체의 문제점을 지닐 것으로 보이는 가짜 정보를 지적하고 기사형 광고와 정치 관련 가짜 뉴스를 살펴보았다. 두 번째는 빅데이터 처리과정과 그 결과의 문제점으로 알고리즘에 의한 차별을 들었다. 포털 사이트에서 엔지니어를 검색한 결과를 분석함으로써 알고리즘에 의한 차별이 존재함을 확인하였다. 마지막으로 사람과 관련한 개인 정보를 사용함에 있어서, 이에 대한 문제점을 프라이버시권, 정보자기결정권, 잊힐 권리 세 가지로 나누어 논의하였다. 이 연구는 빅데이터 시대에 인문학적 관점에서 빅데이터 활용 측면의 당면한 문제를 지적한 점과 빅데이터의 활용 과정인 수집, 처리, 사용에서 일어날 수 있는 문제점을 각각 논의한 점에서 의미가 있다고 본다.
This study aims to critically discuss the problems that need to be solved from a humanities perspective in order to utilize big data. It identifies and discusses three research problems that may arise from collecting, processing, and using big data. First, it looks at the fake information circulatin...
This study aims to critically discuss the problems that need to be solved from a humanities perspective in order to utilize big data. It identifies and discusses three research problems that may arise from collecting, processing, and using big data. First, it looks at the fake information circulating with regard to problems with the data itself, specifically looking at article-type advertisements and fake news related to politics. Second, discrimination by the algorithm was cited as a problem with big data processing and its results. This discrimination was seen while searching for engineers on the portal site. Finally, problems related to the invasion of personal related information were seen in three categories: the right to privacy, the right to self-determination of information, and the right to be forgotten. This study is meaningful in that it points out the problems facing in the aspect of big data utilization from the humanities perspective in the era of big data and discusses possible problems in the collection, processing, and use of big data, respectively.
This study aims to critically discuss the problems that need to be solved from a humanities perspective in order to utilize big data. It identifies and discusses three research problems that may arise from collecting, processing, and using big data. First, it looks at the fake information circulating with regard to problems with the data itself, specifically looking at article-type advertisements and fake news related to politics. Second, discrimination by the algorithm was cited as a problem with big data processing and its results. This discrimination was seen while searching for engineers on the portal site. Finally, problems related to the invasion of personal related information were seen in three categories: the right to privacy, the right to self-determination of information, and the right to be forgotten. This study is meaningful in that it points out the problems facing in the aspect of big data utilization from the humanities perspective in the era of big data and discusses possible problems in the collection, processing, and use of big data, respectively.
유봉석, 정일권, "뉴스 포털에서의 기사형 광고의 효과 요인에 관한 연구: 메시지 노출 환경과 기망성 인식에 의한 역효과를 중심으로," 정보사회와미디어, 제19권, 제1호, pp.23-45, 2018.
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주성빈, "빅데이터를 활용한 안전분야 트렌드 분석: 가짜 뉴스를 중심으로," 융합보완논문지, 제17권, 제5호, pp.111-119, 2017.
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정용찬, 생각이 크는 인문학, 을파소, 2021.
김영진, 십대를 위한 영화 속 빅데이터 인문학, 팜파스, 2021,
차영란, "광고 및 미디어 산업 분야의 인공 지능 활용전략," 한국콘텐츠학회논문지, 제18권, 제9호, pp.102-115, 2018.
C. Nass, Y. Moon, and N. Green, "Are machines gender neutral Gender-stereotypic responses to computers with voices," Journal of Applied Social Psychology, Vol.27, No.10, pp.864-876, 1997.
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