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AHP 기법 기반 진해만 태풍 피항지 내 안전대책에 관한 연구
A Study on the Safety Measures for Typhoon Shelter in Jinhae Bay Based on AHP Assessment 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.28 no.4, 2022년, pp.507 - 514  

김니은 (한국해양대학교 해양과학기술전문대학원) ,  이명기 (한국해양대학교) ,  교칸 참르율트 (한국해양대학교 일반대학원) ,  박도형 (한국해양대학교 일반대학원) ,  김대원 (한국해양대학교 항해융합학부) ,  박영수 (한국해양대학교 항해융합학부)

초록
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진해만 해역은 태풍 내습 시에 우리나라 남동권 해역의 주요 태풍 피항지로 이용되고 있다. 하지만 태풍 내습 시 진해만 내 선박이 폭주하고 주묘가 다수 발생하는 등 해양사고 발생 가능성이 존재한다. 본 논문은 태풍 내습 시 진해만 피항지에 대해 안전 확보 및 효율적으로 관리할 수 있는 방안을 해당 해역의 VTS 관제사로부터 도출하고, 이를 선박 운항자에게 AHP 기법을 통하여 상대적 중요도를 도출하여 관리자와 이용자 의견이 반영된 안전대책을 제시하였다. AHP 설문조사를 위한 안전 대책 요소를 선정하기 위하여 진해만 내 태풍 내습 시 VTS 관제사의 대응 조치 평가 내용에 대해 분석하였다. 선정된 안전대책 요소를 기반으로 설문조사를 실시한 결과, 선정된 요소에 대해 선박 운항자는 선박의 안전을 효율적 관리보다 약 2배 이상 중요하게 생각하며, 종합적으로 피항선 관리, 정박구역 관리, 피항정보 관리, 규정 및 지침 마련, 시스템 장비 개선, 교육 및 홍보·알림 활동 순으로 중요하게 고려함을 파악하였다. 본 논문에서 식별된 방안 및 상대적 중요도를 통해서 진해만 태풍 피항지를 안전하고 효율적으로 관리하는 기반이 될 수 있을 것으로 사료된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Jinhae Bay is used as a major typhoon shelter in the southeastern region of Korea. However, when a typhoon strikes, the Jinhae Bay is facing the possibility of marine accidents caused by dragging anchors and the increased number of ships. This paper suggested ways to safely and efficiently manage th...

주제어

참고문헌 (12)

  1. Gao, X. and H. Makino(2017), Analysis of Anchoring Ships Around Coastal Industrial Complex in a Natural Disaster, Journal of Loss Prevention in the Process Industries, Vol. 50, pp. 355-363. 

  2. Hong, J. M.(2011), An AHP Approach for the Importance Weight of Renewable Energy Investment Criterion in the Private Sector, Korean Energy Economic Review, Vol. 10, No. 1, pp. 115-142. 

  3. Jeong, B. W.(2017), The Prioritization Analysis of Improvement Factors for a VTSO Training System using AHP, Mokpo Maritime University, Master Thesis, pp. 1-75. 

  4. Jeong, J. Y., Y. S. Park, and J. S. Park(2006), A Study on the Status of Use of Vessels and Designation of Vessels in Jinhae Bay(I), Proceedings of the Korean Institute of Navigation and Port Research Conference, Vol. 2, pp. 9-11. 

  5. Kang, B. S., C. H. Jung, Y. S. Park, and G. Y. Kong(2021), Minimum Wind Speed of Draging Anchor for Ships in Jinhae Bay Typhoon Refuge, Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, Vol. 27, No. 4, pp. 474-482. 

  6. Kim, G. I. and J. S. Kim(2019), Evaluation of Relative Importance and Workload of VTS Tasks using AHP, Journal of Korean Maritime Police Science, Vol. 9, No. 2, pp. 49-66. 

  7. KMA(2019), Korea Meteorological Administration, Typhoon impact analysis report on the Korean peninsula 2019, pp. 8. 

  8. KMA(2020), Korea Meteorological Administration, Typhoon impact analysis report on the Korean peninsula 2020, pp. 9. 

  9. Makino, H., M. Furusho, and Y. Yano(2012), Analysing Ship Behaviour in Tsunami by AIS Data, International Association of Institutes of Navigation & Arab Institute of Navigation, pp. 1-7. 

  10. Masan VTS(2020), Analysis of the emergency control operation in response to typhoons, pp. 1-39. 

  11. Park, M. J., S. H. Ji, and U. H. Kim(2012), VTS measures to reduce typhoon evacuation and accidents in Jinhae Bay, Proceedings of the Korean Institute of Navigation and Port Research Conference, pp. 591-593. 

  12. Saaty, T. L.(1980), The Analytic Hierarchy Process, McGray-Hill, pp. 1-287. 

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