$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

우리나라 학생의 과학긍정경험 추이 및 하락 원인 분석
Analysis for Trends and Causes of the Decline in Korean Students' Positive Experiences about Science 원문보기

한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.42 no.2, 2022년, pp.215 - 226  

김현정 (공주대학교) ,  강훈식 (서울교육대학교) ,  이재원 (한국교육과정평가원) ,  김율 (한국과학창의재단) ,  정지현 (한국과학창의재단) ,  정은영 (전남대학교) ,  윤혜경 (춘천교육대학교) ,  박지선 (이화여자대학교) ,  이성희 (서울계남초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구에서는 우리나라 초·중·고등학교 학생을 대상으로 학년 및 학교급에 따른 학생의 과학긍정경험의 추이와 하락 원인을 조사하였다. 이를 위해 서울특별시에 있는 일반 초·중·고등학교에서 4학년~10학년 학생을 학년별로 표집한 후, 학생들의 과학긍정경험 및 하락 원인을 묻는 설문을 시행하였다. 과학긍정경험 지표 검사에 대한 일원 분산 분석 결과, 전체 평균에서는 학년과 학교급에 따라 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 그러나 과학긍정경험의 하위 영역별로는 결과가 다소 다르게 나타났다. 즉 과학학습정서에서는 중학생보다 초등학생의 평균이 통계적으로 유의하게 높았으며, 초등학교 4학년의 평균이 중학교 1학년, 중학교 3학년, 고등학교 1학년의 평균보다 각각 유의하게 높았다. 과학관련 진로포부에서는 중학생보다 고등학생의 평균이 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 과학관련 자아개념, 과학학습동기, 과학관련 태도에서는 학년 및 학교급에 따른 점수 차이가 통계적으로 유의하지 않았다. 과학긍정경험의 하위 영역별 주요 하락 원인은 학교급에 따라 다소 달랐다. 이러한 결과를 바탕으로 학년 및 학교급에 따라 과학긍정경험을 향상시키는 방안을 모색하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzed the trends and causes of the decline in Korean students' positive experiences about science (PES). To do this, 4th to 10th grade students were sampled by grade at general elementary, middle, and high schools in Seoul, and then a questionnaire was administered to ask the students ...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (35)

  1. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman. 

  2. Boe, M. V., Henriksen, E. K., Lyons, T., & Schreiner, C. (2011). Participation in science and technology: Young people's achievement-related choices in late-modern societies. Studies in Science Education, 47(1), 37-72. 

  3. Cho, S., Koo, N., Kim, H., Lee, S., & Lee, I. (2019). OECD programme for international students assessment: An analysis of PISA 2018 results. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2019-11. 

  4. Hampden-Thompson, G., & Bennett, J. (2013). Science teaching and learning activities and students' engagement in science. International Journal of Science Education, 35(8), 1325-1343. 

  5. Jiang, F., & McComas, W. F. (2015). The effects of inquiry teaching on student science achievement and attitudes: Evidence from propensity score analysis of PISA data. International Journal of Science Education, 37(3), 554-576. 

  6. Jung, J., & Kim, Y. (2014). A study on elementary students' perceptions of science, engineering, and technology and on the images of scientists, engineers, and technicians. Journal of the Korean Association for Science Education, 34(8), 719-730. 

  7. Kim, H., & Kim, S. (2021). Development of simulation-based scientific inquiry program and exploration of implementation possibility. School Science Journal, 15(5), 423-436. 

  8. Kim, H. (2022). Korean science teachers' perceptions in PISA survey: Focusing on comparison with the United States and China. Journal of the Korean Chemical Society, 66(1), 31-41. 

  9. Kim, H., & Koo, N. (2019). Analysis of science instruction in Korea based on the results of PISA questionnaire. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 22(4), 85-104. 

  10. Kim, H., Kwak, Y., Kang, H., Shin, Y., Lee, S., & Lee, S.-Y. (2017). A study on the structural equation model among components of positive experiences about science. Journal of the Korean Association for Science Education, 37(3), 507-521. 

  11. Kim, K., Lee, S., & Noh, T. (2009). The relationships among elementary school students' cognitive, affective, and behavioral characteristics related to science learning and their perceptions toward scientific and/or technological professions. Journal of Korean Elementary Science Education, 28(2), 121-131. 

  12. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity [KOFAC] (2015). Development research of draft of 2015 revised subject curriculum II: Science curriculum. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity Research Report BD15110002. 

  13. Ku, J., & Koo, N. (2018). The analysis of characteristics and effects of contextual variables in terms of student achievement levels and gender based on the results of PISA 2015 science domain. Journal of Science Education, 42(2), 165-181. 

  14. Ku, J., Cho, S., Lee, S., Park, H., & Ku, N. (2017). OECD programme for international students assessment: An in-depth analysis of PISA 2015 results. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2017-9. 

  15. Kwak, Y., & Park, S. (2018). Effect analysis of educational context variables on 8th grade science achievement among top-performing countries in TIMSS 2015. Journal of Science Education, 42(1), 66-79. 

  16. Lau, K. C., & Ho, S. C. E. (2020). Attitudes towards science, teaching practices, and science performance in PISA 2015: Multilevel analysis of the Chinese and western top performers. Research in Science Education, 54(2), 415-426. 

  17. Lee, J., Ahn, Y., & Kim, D. (2020). Analysis of 2019 national assessment of educational achievement (NAEA): Middle school science. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report ORM 2020-23-4. 

  18. Ministry of Education [MOE] (2020). Science.mathematics.information.integrated education comprehensive plan ('20-'24): Cultivating people with literacy for intelligent information society and with ability for leading world. MOE press materials (2020. 05. 27.). 

  19. Ministry of Education [MOE] (2021). Announcement of the main points of the '2022 revision curriculum'. Retrieved from https://www.moe.go.kr. 

  20. Ministry of Science and ICT [MSI] (2021). Establishment of the 4th basic plan to support science and technology talent development ('20-'24): Presenting the vision and goals of talent policy for the next five years to strengthen national science and technology competitivenes. MSI press materials (2021. 02. 26.). 

  21. Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., Kelly, D. L., & Fishbein, B. (2020). TIMSS 2019 international results in mathematics and science. Boston: IEA. 

  22. Organization for Economic Co-operation and Development [OECD] (2016). PISA 2015 results (Volume II): Policies and practices for successful schools. Paris: OECD Publishing. 

  23. Organization for Economic Co-operation and Development [OECD] (2019). PISA 2018 results (VolumeII): Where all students can succeed. Paris: OECD Publishing. 

  24. Osborne, J. (2014). Teaching scientific practices: Meeting the challenges of change. Journal of Science Teacher Education, 25(2), 177-196. 

  25. Park, H., Son, Y., & Hong, Y. (2018). The latent profiles of student perception of inquiry activities and teacher feedback in science classrooms: Individual and school factors and affective characteristics. Korean Society for Educational Evaluation, 31(3), 557-582. 

  26. Salchegger, S., Wallner-Paschon, C., & Bertsch, C. (2021). Explaining Waldorf students' high motivation but moderate achievement in science: Is inquiry-based science education the key?. Large-scale Assessments in Education, 9(1), 1-23. 

  27. Sang, K., Kim, K., Park, S., Jeon, S., Park, M., & Lee, J. (2020). The trends in international mathematics and science study (TIMSS): Findings from TIMSS 2019 for Korea. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE-2020-10. 

  28. Sheldrake, R. (2016). Students' intentions towards studying science at upper-secondary school: The differential effects of under-confidence and over-confidence. International Journal of Science Education, 38(8), 1256-1277. 

  29. Shin, Y., Kang, H., Kim, H., Nam, K., Lee, S.-Y., & Lee, S. (2016). Research on index of students positive experiences about science. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity Research Report BD17020012. 

  30. Shin, Y., Kang, H., Kim, H., Nam, K., Lee, S.-Y., Lee, S., & Kwak, Y. (2018a). Research on ways to improve students' affective attitudes through monitoring of elementary and secondary science curriculum implementation. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity Research Report BD18040004. 

  31. Shin, Y., Kang, H., Kwak, Y., Kim, H., Lee, S.-Y., & Lee, S. (2018b). Research on ways to improve students' affectional attitudes through analyzing the effectiveness of student-participating science classes. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity Research Report BD19020011. 

  32. Shin, Y., Kang, H., Kwak, Y., Lee, S.-Y., Lee, S., Lee, I., & Ha, J. (2020). Research on ways to implement sustainable student-participating science curriculum to improve students' affectional attitudes. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity Research Report BD20010018. 

  33. Shin, Y., Kwak, Y., Kim, H., Lee, S.-Y., Lee, S., & Kang, H. (2017). Study on the development of test for indicators of positive experiences about science. Journal of the Korean Association for Science Education, 37(2), 335-346. 

  34. Sung, Y., & Im, S. (2019). Effect of science drama participation experience on students' science-related affective domain. New Physics: Sae Mulli, 69(2), 176-186. 

  35. Yoon, J., Park, S., & Myeong, J. (2006). A survey of primary and secondary school students' views in relation to a career in science. Journal of the Korean Association for Science Education, 26(6), 675-690. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로