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일반국도의 소형트럭 과적 분포에 관한 연구
A Study on the Overloading Distribution of Small Trucks on National Highways 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.21 no.4, 2022년, pp.39 - 49  

임태헌 ((주)티디씨) ,  이상수 (아주대학교 교통공학과) ,  박장호 (아주대학교 건설공학과)

초록

본 연구에서는 국내 과적차량 단속 대상에서 제외된 소형트럭에 대한 과적 운행 여부를 파악하기 위하여 국도 3개 지점에서 소형트럭의 교통량과 중량 자료를 수집하였다. 그리고 이를 차종별, 요일별, 시간대별로 구분하여 차량 총중량별 과적 분포를 분석하였다. 차종별 분석 결과, 평균적으로 1.5톤 이하 트럭은 6.2%, 2.5톤 이하 트럭은 31.7%, 그리고 3.5톤 이하 트럭은 13.7%의 과적비율로 나타났다. 그리고 동일한 차종에 대하여 수집 지점별로 차이가 나타났고, 소형트럭의 총중량 무게가 적을수록 과적 비율이 높게 나타났다. 요일별 분석 결과, 특정요일에 과적비율이 높게 나타나는 경향은 없었으나 각 지점별로 요일별 예측 가능한 발생 패턴이 있는 것으로 보였다. 그리고 시간대별 분석 결과 모든 지점에서 점심시간 이후 시간(13:00~15:59)대에 과적차량의 비율이 평균적으로 가장 높은 것으로 파악되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, data on traffic volume and weight of small trucks were collected from three National Highways to identify the overload status of small trucks excluded from domestic overloaded vehicle enforcement. These data were classified according to the vehicle type, day of the week, and time of d...

주제어

참고문헌 (8)

  1. Choi, I. and Kim, K.(2016), Development a Support System for Overload Vehicles Enforcement in Gyeonggi-do, Research Report 2016-29, Korea Research Institute for Local Administration. 

  2. Choi, Y., Kwon, S. and Park, M.(2016), "An Effectiveness Analysis of Pilot Enforcement for Overweight Vehicle(Truck) using High-Speed Weigh-In-Motion System", Journal of Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, vol. 15, no. 2, pp.63-73. 

  3. Chung, H.(2009), A Study on the Efficient Enforcement Method for Reducing Overload Vehicles in Expressway, National Assembly, Korea. 

  4. Jin, J.(2008), A Framework for Planning the Overweight Vehicle Moving Enforcement Using Heavy Vehicle Traffic Characteristics, Master's Thesis, Graduate School of ITS, Ajou University. 

  5. Kim, J., Cho, Y. and Jung, Y.(2018), "An Effectiveness Analysis of Commercial Vehicle's Loading Pattern and Prevention of Overloading with On-board Truck Weight Sensors", Journal of Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, vol. 17, no. 6, pp.153-172. 

  6. Kim, Y., Lee, C. and Oh, J.(2018), "Heavy Vehicle Travel Indices Analysis and Application for the Truck Overload Regulation", Proceedings of the 79th KOR-KST Conference, p.57. 

  7. Lee, C.(2014), A Study on the Reducing Overload Vehicles in Expressway, Master's Thesis, Pusan National University. 

  8. Yoon, S.(2008), A Basic Study on Development of U-Intelligent Overload Vehicles Management System for Ubiquitous Bridge and Road, Master's Thesis, Hanyang University. 

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