$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 정보 리터러시에 대한 수학교육 전문가들의 인식 분석
Mathematics education experts' perception of information literacy in mathematics education 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.61 no.3, 2022년, pp.397 - 417  

김은현 (이화여자대학교 수학교육학) ,  김래영 (이화여자대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 정보 리터러시에 대한 수학교육 전문가들의 인식을 탐색 및 분석함으로써 이론과 현장 전문가들의 인식을 파악하고 더 나아가 수학 교과를 위한 정보 리터러시를 현장에 안착시키는 방안을 논의하는 것이다. 수정 델파이기법과 FGI를 통해 나타난 전문가들의 의견을 수집하여 지속적 비교방법을 통해 전문가들의 인식을 질적으로 분석하였고 그 결과 공통된 주제로 비교 분석할 수 있었다. 첫째, 대부분 전문가들은 정보처리 능력을 공학적 도구의 활용과 통계 영역에 국한하여 인식하고 있었고 정보처리 능력을 확장하여 수학교육에서의 정보 리터러시의 필요성을 느끼고 있었으나 그 의미 이해에 대해서는 약간의 차이가 있었다. 둘째, 현장 전문가들은 교과교육에서의 사회적 역량을 중요시하고 있었으며 정보 리터러시를 통해서도 함양할 수 있다는 의견에 동의하였다. 셋째, 수학 교과를 위한 정보 리터러시가 현장에 안착하기 위해서는 교사를 지원하는 구체적인 방안이 마련되어야 하며 역량 기반의 교육과정이 잘 이행되기 위해서는 현장 적용가능한 방안이 논의되어야 한다는 의견이 공통으로 나타났다. 따라서 본 연구는 수학교육 전문가들의 인식 분석을 통해 수학 교과를 위한 정보 리터러시의 필요성과 중요성을 확인하였으며 정보 리터러시를 학교수학에 적용하는 데에 이론 전문가와 현장 전문가의 의견 간에 약간의 차이가 있었지만 모두 고려한 방안을 마련하고자 하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to discuss information literacy in mathematics education by comparatively analyzing mathematics education experts' perception of information processing and information literacy in mathematics education. We collected mathematics education experts' opinions using the modif...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (44)

  1. American Library Association (2000). Information literacy competency standards for higher education. http://www.acrl.org/ala/mgrps/divs/acrl/standards/standards.pdf. 

  2. Association of College & Research Libraries (2016). Information literacy competency standards for science & engineering. Retrieved July 31, 2021, from https://www.ala.org/acrl/standards/standardsguidelinestopic 

  3. Athanases, S. Z., Bennett, L. H., & Wahleithner, J. M. (2013). Fostering data literacy through preservice teacher inquiry in english language arts. The Teacher Educator, 48(1), 8-28. 

  4. Bae, H. S. (2019). Educational implications of data literacy in social studies. Theory and Research in Citizenship Education, 51(1), 95-120. 

  5. Bundy, A. (Ed.) (2004). Austrailan and New Zealand information literacy framework: Principles, standards and practices (2nd ed.). Arustralian and New Zealand Institute for Information Literacy. 

  6. Catts, R., & Lau, J. (2008). Towards information literacy indicators. UNESCO. 

  7. CHo, S. H., & Kim, G. Y. (2021). Investigating mathematics teachers' understanding of and intention touse textbooks. The Mathematical Education, 6(1), 111-131. http://dx.doi.org/10.7468/mathedu.2021.60.1.111 

  8. Choi, S. J., Lee, J. D., Kim, E. Y., Kim, H. J., Paik, N. J., & Kim, J. M. (2017). A study on OECD Education 2030 project: Analyzing validity of OECD competencies framework and exploring practices of competency-based education in South Korea. (Report No. RR 2017 - 18). KEDI 

  9. Choi, S. Y., & Lee, J. H. (2017). A study on the development of elementary school mathematics program with a focus on social issues for the mathematically gifted and talented students for fostering democratic citizenship. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 21(3), 415-441. 

  10. Choi, S. Y., Ryu, H., & Park, J. H. (2015). A study on character education in mathematics subject. East Asian mathematical journal, 31(2), 189-210. https://doi.org/10.7858/eamj.2015.017 

  11. Dawson, M. & Kallenberger, N.(Eds.) (2015). Information skills in the school: Engaging learners in constructing knowledge. School Libraries, Learning systems, State of New South Wales Department of Education. 

  12. Education Research Institute of Seoul National University. (1995). Makig decision. Naver. https://terms.naver.com/entry.naver?docId511765&cid42126&categoryId42126 

  13. Eisenberg, M. & R. Berkowitz. (1988). Information problem solving: The Big Six skills approach to library & information skills instruction. Ablex. 

  14. Fraillon, J., Schulz, W., & Ainley, J. (2013). International computer and information literacy study 2013: Assessment framework. IEA. https://www.iea.nl/publications/assessment-framework/international-computer-and-information-literacy-study-2013 

  15. Grizzle, A. & Singh, J. (2016). Five laws of media and information literacy as harbingers of human rights. In J. Singh, P. Kerr, & E. Hamburger (Eds.), MILID Yearbook 2016, Media and information literacy: Reinforcing human rights, countering radicalization and extremism. UNESCO. 

  16. Jun, H. O. (2007). Applications of decision-making content factors in the social studies curriculum. Research in Social Studies Education, 14(2), 139-160. 

  17. Kim, E. H. (2022). A study on the development of information literacy standards for mathematics [Unpublished doctoral dissertation, Ewha Womans University]. 

  18. Kim, E. H., & Kim, R. Y. (2020). Interpretation and application of information processing competency as mathematical competency: A case of middle school mathematics textbooks under the 2015 revised curriculum. The Mathematical Education, 59(4), 389-403. http://dx.doi.org/10.7468/mathedu.2020.59.4.389 

  19. Kim, E. H., & Kim, R. Y. (2021). Computational thinking in the tasks related information-processing in middle school mathematics textbooks. Journal of Research in Curriculum & Instruction, 25(5), 539-552. https://doi.org/10.24231/rici.2022.26.3.249 

  20. Kim, E. H., & Kim, R. Y. (2022). A re-view on information literacy for mathematics education. Journal of Research in Curriculum & Instruction, 26(3), 249-262. https://doi.org/10.24231/rici.2022.26.3.249 

  21. Kim, R. Y. & Kim, E. H. (2020). Analyzing the meaning and elements of knowledge-information processing competency in 2015 revised curriculum. Journal of Research in Curriculum & Instruction, 24(5), 500-510. https://doi.org/10.24231/rici.2020.24.5.500 

  22. Kim, S. H. (2008). Information Literacy. KSI. 

  23. Kim, S. H., Kim, J. H., Kim, H. Y., Lee, W. J., Park, I. J., Kim, M. E. Lee, E. H., & Kye, B. K. (2017). A study on the application of digital literacy to curriculum. (Report No. KR 2017-4). KERIS. 

  24. Krueger, R. A., & Casey, M. A. (2000). Focus groups: A practical guide for applied researchers (3rd ed.). Sage. 

  25. Lee, K. W., & Jeong, Y. G. (2017). A reflective review of the connection context between the general guidelines and the subject curriculum in the 2015 revised curriculum: Focused on the national curriculum specialized guidelines mediation. The Journal of Curriculum Studies, 35(3), 59-80. 

  26. Lee, K. W., Jeung, Y., Seo, Y., Jeong, C., Choi, J., Park, M., Lee, B., Jin, E., You, J., Lee, K. E., Park, S., Joo, H., Paik, N., Ohn, J., Lee, K. H., & Kim, S. (2014). A study on the guidelines for subject curriculum development (Report No. CRC-2014-7). Korea Institute of Curriculum and Evaluation. 

  27. Lee, K. W., Min, Y. S., Jeon, J. C., Kim, M. Y., & Kim, H. J. (2008). A study on the vision of elementary and secondary curriculum to promote future Koreans' core competencies(II). (Report No. RRC-2008-7-1). Korea Institute of Curriculum and Evaluation. 

  28. Lim, Y. N., & Jang, S. Y. (2016). An analysis on the relationship between key competencies and subjects of the 2015 revised national curriculum: Using semantic network analysis. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(10), 749-771. 

  29. Ministry of Education. (2020). 2015 revised mathematics curriculum. Ministry of Education Notice 2020-236 [supplement 8]. Author. 

  30. Ministry of Education (2021). Key points of the 2022 revised curriculum (plan). https://www.moe.go.kr/boardCnts/viewRenew.do?boardID294&boardSeq89671&lev0&searchTypenull&statusYNW&page1&smoe&m020402&opTypeN 

  31. Mjelde, J. W., Litzenberg, K. K., & Lindner, J. R. (2011). Cognitive development effects of teaching probabilistic decision making to middle school students. Journal of Natural Resources and Life Sciences Education, 40, 36-44. https://doi.org/10.4195/jnrlse.2010.0001k 

  32. Murray, J. W. J., & Hammons, J. O. (1995). Delphi: A versatile methodology for conducting qualitative research. Review of Higher Education, 18(4), 423-436. 

  33. National Institute of Korean Language (n.d.a). Analysis. Dictionary of the standard language. Retrived July 31, 2022, from https://stdict.korean.go.kr/search/searchResult .do?pageSize10&searchKeyword%EB%B6%84%EC%84%9D 

  34. National Institute of Korean Language (n.d.b). Interpretation. Dictionary of the standard language. Retrieved July 22, 2022, from https://stdict.korean.go.kr/search/searchResult .do?pageSize10&searchKeyword%EB%B6%84%EC%84%9D 

  35. Noh, E. H., Shin, H. J., Lee, J. J., & Jeong, H. S. (2018). A study on the current status of digital literacy education in elementary and secondary curriculum and improvement plan (Report No. RRC 2018-7). KICE. 

  36. Oh, E. K. (2013). A study on information literacy in social media age: Focusing on redefinition, contents and media of information. Korean Society for Library and Information Science, 47(3), 385-406. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.3.385 

  37. Organisation for Economic Cooperation and Development (2019). OECD future of education and skills 2030: OECD learning compass 2030. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/learningcompass2030/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf 

  38. Park, J. H. (2018). A study on the development of conceptualization model for reading, information, ICT, and digital literacy. Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(2), 267-300. 

  39. Park, K., Lee, H., Park, S., Kwon, J., Yoon, S., Kang, H., Park, K. M., ..., Kang, S. (2015). A study on development of mathematics curriculum according to 2015 revised curriculum II. (Report No. BD15120005). Ministry of Education & Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity. 

  40. SCONUL Working Group on Information Literacy. (2011). The SCONUL seven pillars of information literacy: Core model for higher education. Society of College, National and University Libraries. https://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/coremodel.pdf 

  41. Stewart, M., Brown, JB., Boon, H., Galajda, J., Meredith, L., & Sangster, M. (1999). Evidence on patient-doctor communication. Cancer Prev Control, 3(1), 25-30. 

  42. Strauss, A. L., & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage. 

  43. Vaughn, S., Schumm, J. S., & Sinagub, J. (1996). Focus group interviews in education and psychology. Sage. 

  44. Ziglio, E. (1996). The Delphi Method and its contribution to decision making. In M. Adler, & E. Ziglio (Eds.), Gazing into the oracle: The Delphi method and its application to social policy and public health (pp. 3-33). Kingsley. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로