$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

챗봇 데이터에 나타난 우울 담론의 범주와 특성의 이해
Understanding the Categories and Characteristics of Depressive Moods in Chatbot Data 원문보기

정보처리학회논문지. KIPS transactions on software and data engineering. 소프트웨어 및 데이터 공학, v.11 no.9, 2022년, pp.381 - 390  

진효진 (기초과학연구원 데이터사이언스그룹) ,  정찬이 (KAIST 전산학부) ,  백금희 (이화여자대학교 간호대학) ,  차지영 (이화여자대학교 간호대학) ,  최정회 (심심이 주식회사) ,  차미영 (KAIST 전산학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

자연어처리 기술과 비대면 문화의 확산과 더불어 챗봇의 사용 증가세가 가파르며, 챗봇의 용도 또한 일상 대화와 소비자 응대를 넘어서 정신건강을 위한 용도로 확장하고 있다. 챗봇은 익명성이 보장된다는 점에서 사용자들이 우울감에 관해 이야기하기 적합한 서비스이다. 그러나 사용자가 작성한 문장들을 분석해 우울 담론의 유형과 특성을 파악하는 연구들은 주로 소셜 네트워크 데이터를 대상으로 했다는 한계점이 존재하며, 실제 환경에서 사용되는 챗봇과 상호작용한 데이터를 분석한 연구는 찾아보기 힘들다. 이 연구에서는 챗봇-사람의 상호작용 데이터에서 무작위로 추출한 '우울'과 관련된 대화 데이터를 토픽 모델링 방법과 텍스트마이닝 기법으로 분석하여 채팅에서의 우울 관련 담론의 특성을 파악하였다. 또한, 챗봇에서 빈번히 나타나는 '우울' 담론의 범주와 트위터 '우울' 담론의 범주의 차이점을 비교하였다. 이를 통해 챗봇 데이터의 '우울' 대화만의 특징을 파악하고, 적절한 심리지원 정보를 제공하는 챗봇 서비스를 위한 시사점과 향후 연구 방향에 대해 논의한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Influenced by a culture that prefers non-face-to-face activity during the COVID-19 pandemic, chatbot usage is accelerating. Chatbots have been used for various purposes, not only for customer service in businesses and social conversations for fun but also for mental health. Chatbots are a platform w...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (36)

  1. G. Dosovitsky, B. S. Pineda, N. C. Jacobson, C. Chang, and E. L. Bunge, "Artificial intelligence chatbot for depression: Descriptive study of usage," JMIR Formative Research, Vol.4, No.11, pp.e17065, 2020. 

  2. G. M. Lucas, A. Rizzo, J. Gratch, S. Scherer, G. Stratou, J. Boberg, and L. P. Morency, "Reporting mental health symptoms: Breaking down barriers to care with virtual human interviewers," Frontiers in Robotics and AI, Vol.4, No.51, pp.1-9, 2017. 

  3. M. C. Klos, M. Escoredo, A. Joerin, V. N. Lemos, M. Rauws, and E. L. Bunge, "Artificial intelligence-based chatbot for anxiety and depression in university students: Pilot randomized controlled trial," JMIR Formative Research, Vol.5, No.8, pp.e20678, 2021. 

  4. B. Reeves and C. I. Nass, "The media equation: How people treat computers, television, and new media like real people and places," Cambridge University Press, 1996. 

  5. M. Park, C. Cha, and M. Cha, "Depressive moods of users portrayed in Twitter," In Proceedings of the ACM SIGKDD Workshop on Health Informatics, Beijing, China, pp.1-8, 2012. 

  6. E. M. Lachmar, A. K. Wittenborn, K. W. Bogen, and H. L. McCauley, "#MyDepressionLooksLike: Examining public discourse about depression on Twitter," JMIR Mental Health, Vol.4, No.4, pp.e43, 2017. 

  7. M. Kumar, M. Dredze, G. Coppersmith, and M. De Choudhury, "Detecting changes in suicide content manifested in social media following celebrity suicides," In Proceedings of the 26th ACM Conference on Hypertext & Social Media, pp.85-94, 2015. 

  8. D. Mowery, H. Smith, T. Cheney, G. Stoddard, G. Coppersmith, C., Bryan, and M. Conway, "Understanding depressive symptoms and psychosocial stressors on Twitter: a corpus- based study," Journal of Medical Internet Research, Vol.19, No.2, pp.e6895, 2017. 

  9. M. Lee, S. Ackermans, N. Van As, H. Chang, E. Lucas, and W. IJsselsteijn, "Caring for vincent: A chatbot for self-compassion," In Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (ACM CHI), Glasgow, Scotland, UK., pp.1-13, 2019. 

  10. Y. C. Lee, N. Yamashita, Y. Huang, and W. Fu, "I Hear You, I Feel You: Encouraging deep self-disclosure through a chatbot," In Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (ACM CHI), Honolulu, HI, USA, pp.1-12, 2020. 

  11. J. Posner, J. A. Russell, and B. S. Peterson, "The circumplex model of affect: An integrative approach to affective neuroscience, cognitive development, and psychopathology," Development and Psychopathology, Vol.17, No.3, pp.715-34, 2005. 

  12. M. De Choudhury, S. S. Sharma, T. Logar, W. Eekhout, and R. C. Nielsen, "Gender and cross-cultural differences in social media disclosures of mental illness," Proceedings of the 2017 ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work and Social Computing, p.353-369, 2017. 

  13. S. R. Pendse, K. Niederhoffer, and A. Sharma, "Cross-cultural differences in the use of online mental health support forums," Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, CSCW, pp.1-29, 2019. 

  14. K. C. Bathina, M. Ten Thij, L. Lorenzo-Luaces, L. A. Rutter, and J. Bollen, "Individuals with depression express more distorted thinking on social media," Nature Human Behaviour, Vol.5, No.4, pp.458-466, 2021. 

  15. J. Brailovskaia and J. Margraf, "What does media use reveal about personality and mental health? An exploratory investigation among German students," PloS one, Vol.13, No.1, pp.e0191810, 2019. 

  16. B. J. Bushman, R. F. Baumeister, and C. M. Phillips, "Do people aggress to improve their mood? Catharsis beliefs, affect regulation opportunity, and aggressive responding," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.81, No.1, pp.17-32, 2001. 

  17. C. P. Kimball, "The healer within: The new medicine of mind and body," JAMA, Vol.256, No.23, pp.3290-3290, 1996. 

  18. N. Andalibi, P. Ozturk, and A. Forte, "Sensitive self-disclosures, responses, and social support on instagram: The case of #depression," Proceedings of the 2017 ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work and Social Computing, pp.1485-1500, 2017. 

  19. M. Paul and M. Dredze, "You are what you tweet: Analyzing twitter for public health," Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, Vol.5, No.1, 2011. 

  20. M. W. Newman, D. Lauterbach, S. A., Munson, P. Resnick, and M. E. Morris, "It's not that I don't have problems, I'm just not putting them on Facebook: Challenges and opportunities in using online social networks for health," In Proceedings of the ACM 2011 Conference on Computer Supported Cooperative Work, pp.341-350, 2011. 

  21. A. Kramer and C. Chung, "Dimensions of self-expression in Facebook status updates," Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, Vol.5, No.1, pp.169-176, 2011. 

  22. M. De Choudhury, and S. De, "Mental health discourse on reddit: Self-disclosure, social support, and anonymity," Eighth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, 2014. 

  23. R. Skaik and D. Inkpen, "Using social media for mental health surveillance: A review," ACM Computing Surveys (CSUR), Vol.53, No.6, pp.1-31, 2020. 

  24. G. Dosovitsky, E. Kim, and E. L. Bunge, "Psychometric properties of a chatbot version of the PHQ-9 with adults and older adults," Frontiers in Digital Health, Vol.3, pp.41, 2021. 

  25. M. Conway, "Ethical issues in using Twitter for public health surveillance and research: Developing a taxonomy of ethical concepts from the research literature," Journal of Medical Internet Research, Vol.16, No.12, pp.e290, 2014. 

  26. D. M. Blei, A. Y. Ng, and M. I. Jordan, "Latent dirichlet allocation," Journal of Machine Learning Research, Vol.3, No.Jan., pp.993-1022, 2003. 

  27. Y. R. Suh, K. P. Koh, and J. Lee, "An analysis of the change in media's reports and attitudes about face masks during the COVID-19 pandemic in South Korea: A study using Big Data latent dirichlet allocation (LDA) topic modelling," Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, Vol.25, No.5, pp.731-740, 2021. 

  28. E. L. Park and S. Cho, "KoNLPy: Korean natural language processing in Python," Annual Conference on Human and Language Technology, Human and Language Technology, pp.133-136, 2014. 

  29. A. Shrestha and F. Spezzano, "Detecting depressed users in online forums," In Proceedings of the IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining, Vancouver, Canada, pp.945-951, 2019. 

  30. M. De Choudhury, S. Counts, E. J. Horvitz, and A. Hoff, "Characterizing and predicting postpartum depression from shared facebook data," In Proceedings of the ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing (ACM CSCW), Baltimore, Maryland, USA, pp.626-638, 2014. 

  31. H. J. Jeon et al., "Melancholic features and hostility are associated with suicidality risk in Asian patients with major depressive disorder," Journal of Affective Disorders, Vol.148, No.2-3, pp.368-374, 2013. 

  32. S. Park et al., "The association of suicide risk with negative life events and social support according to gender in Asian patients with major depressive disorder," Psychiatry Research, Vol.228, No.3, pp.277-282, 2015. 

  33. X. Ma, J. Hancock, and M. Naama, "Anonymity, intimacy and self-disclosure in social media," In Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (ACM CHI), San Jose, CA, USA, pp.3857-3869, 2016. 

  34. R. Zhang, "The stress-buffering effect of self-disclosure on Facebook: An examination of stressful life events, social support, and mental health among college students," Computers in Human Behavior, Vol.75, pp.527-537, 2017. 

  35. H. J. Jeon et al., "Differences in depressive symptoms between Korean and American outpatients with major depressive disorder," International Clinical Psychopharmacology, Vol.29, No.3, pp.150-156, 2014. 

  36. H. Chin and M. Y. Yi, "Voices that care differently: Understanding the effectiveness of a conversational agent with an alternative empathy orientation and emotional expressivity in mitigating verbal abuse," International Journal of Human-Computer Interaction, Vol.38, No.12, pp.1153-1167, 2022 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로