$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학생의 기업가정신과 창업교육프로그램이 창업의지와 창업행동에 미치는 영향에 관한 연구
A Study on Entrepreneurship and the Effects of Entrepreneurship Education Program on Entrepreneurship Intention and Entrepreneurship Behavior of University Students 원문보기

벤처창업연구= Asia-Pacific journal of business and venturing, v.17 no.4, 2022년, pp.115 - 125  

배병윤 (한라대학교 경영학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

평생직장의 개념이 없어진 현시대에 대학생들에게 창업은 취업의 대안적인 요인뿐만 아니라 인생 전체의 관점에서 보면 필수적인 고려사항이다. 오늘날 대한민국 대부분의 대학에서는 대학생의 창업 육성을 위하여 비교과 프로그램으로 창업동아리를 교과 프로그램으로 창업강좌 등 창업교육 프로그램을 운영하고 있다. 기존 선행연구에서 창업의지에 영향을 미치는 요인으로 기업가정신이 있다. 본 연구는 대학생의 기업가정신과 창업교육프로그램(창업동아리 참여, 창업강좌 수강) 통한 창업의지가 창업행동에 미치는 영향을 실증적으로 살펴보고자 한다. 창업공모전 참여 등 창업교육프로그램이 대학생들의 창업의지에 영향을 미치는지 실증적 연구는 일부 있지만 그 중요성에 비해 많지 않고, 기업가정신과 창업교육프로그램이 창업의지와 창업행동에 미치는 영향을 검증한 실증연구는 국내외 연구에서 찾아보고 어렵다. 따라서 본 연구는 창업동아리와 창업 강좌를 운영하고 있는 국내 대학 1군데를 선정하여 전체 재학생에게 온라인 설문 배포 후 회수된 127명의 설문을 실증 분석에 사용하였다. 연구결과 첫째, 대학생의 기업가정신의 하위요인인 진취성, 위험감수성은 각각 창업의지에 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것이 확인되었으며, 혁신성은 유의한 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 확인 되었다. 둘째, 대학생의 창업교육프로그램의 하위요인인 창업동아리 참여는 창업의지에 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인 되었으며, 창업강좌 수강은 유의한 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 셋째, 대학생의 창업의지는 창업행동에 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 넷째, 창업의지는 위험감수성, 창업동아리참여 각각의 요인과 창업행동과의 매개효과가 있는 것으로 확인되었다. 본 연구는 대학생들이 위험감수성을 높이고, 창업동아리 참여를 통하여 창업의지를 높이고, 이를 매개로 하여 창업행동에 도달 할 수 있다는 시사점을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In today's era when the concept of a lifelong job has disappeared, starting a business is an essential consideration for university students not only as an alternative factor in finding employment, but also from the perspective of the entire life. Today, most universities in Korea are operating entr...

주제어

참고문헌 (30)

  1. Ajzen, I.(1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211. 

  2. Anjum, T., Farrukh, M., Heidler, P., & Diaz Tautiva, J. A.(2020). Entrepreneurial intention: Creativity, entrepreneurship, and university support. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 11. 

  3. Bae, B. Y.(2021). A Study on the Relationships of Individual Entrepreneurial Orientation, Goal Orientation, Entrepreneurial Motivation of Korean College Student. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 16(4), 59-70. 

  4. Barba-Sanchez, V., Mitre-Aranda, M., & del Brio-Gonzalez, J. (2022). The entrepreneurial intention of university students: An environmental perspective. European Research on Management and Business Economics, 28(2), 100184. 

  5. Bird, B.(1988). Implementing entrepreneurial ideas: The case for intention. Academy of management Review, 13(3), 442-453. 

  6. Cho, Y. H., & Lee, J. H.(2018). Entrepreneurial Orientation, Entrepreneurial Education, and Performance. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 12(2), 124-134. 

  7. Covin, J. G., & Slevin, D. P.(1990). New venture strategic posture, structure, and performance: An industry life cycle analysis. Journal of business venturing, 5(2), 123-135. 

  8. Grant, R. M.(1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic management journal, 17(S2), 109-122. 

  9. Haddad, G., Haddad, G., & Nagpal, G.(2021). Can students' perception of the diverse learning environment affect their intentions toward entrepreneurship?. Journal of Innovation & Knowledge, 6(3), 167-176. 

  10. Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E.(2010). Multivariate Data Analysis(7th ed.), NJ: Prentice Hall. 

  11. Helm, S. T., & Andersson, F. O.(2010). Beyond taxonomy: An empirical validation of social entrepreneurship in the nonprofit sector. Nonprofit Management and Leadership, 20(3), 259-276. 

  12. Kim, M. S., & Hunter, J. E.(1993). Relationships among attitudes, behavioral intentions, and behavior: A meta-analysis of past research, part 2. Communication research, 20(3), 331-364. 

  13. Kim, J. G., & Yang, D. W.(2016). An Empirical study on Relationship between the Entrepreneurship of Undergraduate Student and Entrepreneurial Intention: Focused on the Motivation for Participating in the Start-up Idea Contest as a Mediator. The Journal of the Korea Contents Association, 16(4), 477-487. 

  14. Kim, J. H., & Geum, Y. P.(2020). A Study on the relationship between the entrepreneurial intention influencing factors in one's youth and the entrepreneurial behavior. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 21(7), 555-563. 

  15. Krueger Jr, N. F., Reilly, M. D., & Carsrud, A. L.(2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of business venturing, 15(5-6), 411-432. 

  16. Lee, I. S., & Rha, Y. A.(2014). The Effects of the Foodservice Start-Up Support Factors on College Students' Entrepreneurship and Entrepreneurial Intention in College. International Journal of Tourism and Hospitality Research, 28(7), 155-166. 

  17. Lee, J. H.(2013). A Study on the Ways to Vitalize Students' Entrepreneurship. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 8(2), 63-74. 

  18. Lee, S. H., Kim, J. E., & Nam, J. M.(2020). A Study on the Development of University Start-up through the Analysis of University Start-up Education and Start-up Support System: Focusing on the Start-up Education and Start-up Support System of D University. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 15(4), 151-160. 

  19. Lerner, M., Brush, C., & Hisrich, R.(1997). Israeli women entrepreneurs: An examination of factors affecting performance. Journal of business venturing, 12(4), 315-339. 

  20. Linan, F., Urbano, D., & Guerrero, M.(2011). Regional variations in entrepreneurial cognitions: Start-up intentions of university students in Spain. Entrepreneurship and regional development, 23(3-4), 187-215. 

  21. Lussier, R. N.(1995). A Nonfinancial Business Success versus Failure Prediction Model for Young Firms. Journal of Small Business Management, 33(1), 8-20. 

  22. Miller, D.(1983). The correlates of entrepreneurship in three types of firms. Management science, 29(7), 770-791. 

  23. Park, J. W., & Ahn, T. U.(2016). A Study of Relationship between University Student's Entrepreneurship Education Characteristics and Entrepreneurial Intention: Focusing on Moderating Effect of Major Satisfaction. Korean Business Education Review, 31(5), 1-24. 

  24. Smith, N. R., & Miner, J. B.(1983). Type of entrepreneur, type of firm, and managerial motivation: Implications for organizational life cycle theory. Strategic management journal, 4(4), 325-340. 

  25. Stevenson, H. H., & Jarillo, J. C. (2007). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management. In Entrepreneurship Springer, Berlin, Heidelberg 155-170. 

  26. Thompson, E. R.(2009). Individual entrepreneurial intent: Construct clarification and development of an internationally reliable metric. Entrepreneurship theory and practice, 33(3), 669-694. 

  27. Tran, A. T., & Von Korflesch, H.(2016). A conceptual model of social entrepreneurial intention based on the social cognitive career theory. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship. 10(1), 17-38. 

  28. Vesper, K. H., & Gartner, W. B.(1997). Measuring Progress in Entrepreneurship Education, Journal of Business Venturing, 12(5), 403-421. 

  29. Yang, J. H.(2016). The Effect of Self-Efficacy and Relational Support on Entrepreneurial Intention of Korean University Students: Focusing on Moderating Role of Relational Support. Korean Business Education Review, 31(3), 181-198. 

  30. University reminder(2020). University information disclosure. Retrieved(2020.07.01) from https://www.academyinfo.go.kr. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로