$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

온라인 스트리밍 수업의 특성이 학습 만족도와 추천의도에 미치는 영향 분석 연구
A Study on the Effect of Characteristics of Online Streaming Course on Learning Satisfaction and Recommendation Intention 원문보기

Journal of Internet Computing and Services = 인터넷정보학회논문지, v.23 no.5, 2022년, pp.59 - 68  

주유존 (Dept. of Media and Communication, Dongguk University) ,  양혜준 (Dept. of Media and Communication, Dongguk University) ,  지앙슈에진 (Dept. of Media and Communication, Dongguk University) ,  황하성 (Dept. of Media and Communication, Dongguk University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

코로나 시대 실시간 라이브 스트리밍 방송과 비대면 수업이 확산되고 있음에 따라 온라인 스트리밍 수업에 대한 학문적 관심이 필요한 시점이다. 특히 이용자 측면에서 왜 온라인 스트리밍 수업을 이용하는지를 밝히는 것이 중요하다. 이에 본 연구는 온라인 스트리밍 수업의 특성으로 사회적 현존감, 흥미성, 이용 편리성, 상호작용성을 제안하고, 이들 특성이 학습 만족도에 어떠한 영향을 미치는지, 나아가 추천의도에 어떠한 영향을 미치는지를 검증하고자 하였다. 중국 대학생 338명을 대상으로 설문 조사를 실시한 결과 상호작용성, 사회적 현존감, 흥미성은 학습 만족도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 이용 편리성의 영향력은 나타나지 않았다. 한편, 학습 만족도는 온라인 스트리밍 수업 추천의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As real-time live streaming broadcasting and non-face-to-face classes are spreading in the Corona era, it is time to take academic interest in online streaming classes. In particular, it is important to clarify why users use online streaming classes. Therefore, this study proposes social presence, i...

주제어

표/그림 (3)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 온라인 스트리밍 수업을 시청하는 대학생을 대상으로 온라인 스트리밍 수업의 특성과 학습 만족도 및 추천 의도의 구조적 관계를 실증적으로 규명하고, 그에 대한 전략적 시사점을 제시하고자 한다. 구체적으로 본 연구에서는 온라인 스트리밍 수업의 특징으로 상호작용성, 사회적 현존감, 이용 편리성, 흥미성을 제안하고, 이러한 특성에 대한 인식이 학습자들에게 어떠한 영향을 미치는지 분석하고자 한다.
  • 따라서 본 연구에서는 온라인 스트리밍 수업을 시청하는 대학생을 대상으로 온라인 스트리밍 수업의 특성과 학습 만족도 및 추천 의도의 구조적 관계를 실증적으로 규명하고, 그에 대한 전략적 시사점을 제시하고자 한다. 구체적으로 본 연구에서는 온라인 스트리밍 수업의 특징으로 상호작용성, 사회적 현존감, 이용 편리성, 흥미성을 제안하고, 이러한 특성에 대한 인식이 학습자들에게 어떠한 영향을 미치는지 분석하고자 한다.
  • 본 연구의 목적은 온라인 스트리밍 수업의 특성이 학습 만족도와 추천의도에 미치는 영향을 검증하는 데 있다. 이를 위해 중국 대학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 338명의 설문조사를 통해서 최종 분석에 활용하였다.

가설 설정

  • H1
  • H2
  • H3
  • H4
  • H5
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (26)

  1. Jae Hyun Yoon, Han Ku Kim. "The Interaction Effect between the Upcycling Design Form of Product and the Message Appeal Type on Product Attitude: Focusing on Mediating Role of Internalization and Symbolization," Marketing Management Research Journal, 26(3), pp. 29-48, 2021. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE10646686 

  2. Daguang, Wu, Wen Li. "Stage characteristics of large-scale online teaching in Chinese universities: empirical research based on group investigation of students, faculty and academic staff." Journal of East China Normal University, 38(7), 2020. http://xbjk.ecnu.edu.cn/EN/Y2020/V38/I7/1 

  3. Jong Moo Kim, "Analysis of the Influence that the Motive to View Internet Live Broadcast has on the Degree of Satisfaction in Viewing and the Intention to Continue Viewing," Korean Journal of Social Design and Culture, 23(2), pp. 141-152, 2017. https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeIdNODE07196648 

  4. Show Young. "The effect of online streaming music festival participants' use motives on social presence, immersion, and user satisfaction," Korean Journal of Journalism, 65(5), pp. 437-473, 2021. https://doi.org/10.20879/kjjcs.2021.65.5.012 

  5. Young Ju Joo, Ae Kyung Chung, "Identification of the Structural Relationship between Presence, Service Quality, Flow and Learning Satisfaction in Mobile Learning," Korea Internet Broadcasting and Telecommunication, 15(4), pp. 169-175, 2015. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE10124914 

  6. Dal Young Chun, Juhyoung Kwon. "The Effects of e-Learning Service Quality and Participation of CyberUniversity on Student Satisfaction and Academic Performance", Consumption culture research,8(4), pp. 185-208, 2005. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE10042203 

  7. Eun Joo Kim. "A study on the relationship between professor-student interaction, class satisfaction, and reading volume affecting the learning outcomes of college students.", Comprehensive Education Research, 12(3), pp.1-22, 2014. https://www.earticle.net/Article/A231945 

  8. Jeong Min, Jeon Kuk Ja. " Relationship among Higher Educational Motivation, Educational Satisfaction", Journal of Education & Culture, 22(3), pp. 203-227, 2016. https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key3473603 

  9. Jang Seok Lee, Seung Hyun Yang, Byung won Song. "A study of factors affecting the intention to use real-time videolectures by applying the extended technology acceptance model", Journal of the Korean Contents Association, 21(1), pp. 292-310, 2021 https://www.dbpia.co.kr/pdf/pdfView.do?nodeIdNODE10524700 

  10. Hidi, S. "Interest and its contribution as a mental resource for learning," Review of Educational research, 60(4), pp. 549-571, 1990. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/00346543060004549 

  11. Chul Woo Moon, Jae Hyeon Kim. "Interaction and immersion as factors influencing e-learning satisfaction", Journal of the Korean Society for Computer Education, 14(3), pp. 63-72, 2011. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE09301714 

  12. Sung Youl Park, Min Woo Nam, Jong Hun Iim. "E-learning presence and self-efficacy and their relationships withlearning achievement in cyber and consortium university," Journal of Agricultural Education and Human Resource Development, 44(1), pp. 109-129, 2012. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE01827778 

  13. Jong Gil Ahn, Eui Jae Ahn, Young Sun Kim, Jeong Hyun Kim. Remote control and remote presence using smartphones and robots. Korean HCI Society Conference, pp. 651-653, 2014. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE02374699 

  14. Ha Sung Hwang. "An exploratory study on the development of a social presence measurement tool: Focusing on the use cases of instant messengers," Journalism Research, 7(2), pp. 529-561, 2007. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE00861072 

  15. Aragon, S. R. "Creating social presence in online environments." New directions for adult and continuing education, (100), pp. 57-68, 2003. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/ace.119 

  16. Eun Chul Lee. "Exploring the Relationship between Achievement Goal Orientation, Learning Motivation Focusing on the Mediating Effect of the Level of Interest," Journal of the Korean Contents Association, 21(2), pp. 395-405, 2021. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE10534095 

  17. In Ji Young, Kim Eun Kyung. "A Study on the Effect of Attitudes toward Computers and Computer Utilization Ability on Online Class Satisfaction", The Academy for Korean Language Education, 129(0), pp. 509-535, 2021. https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key3927085 

  18. Almaiah, M. A., Jalil, M. A., & Man, M. "Extending the TAM to examine the effects of quality features on mobile learning acceptance", Journal of Computers in Education, 3(4), pp. 453-485, 2016. https://doi.org/10.1007/s40692-016-0074-1 

  19. Hyeong Seok Kwak, Young Jun Shin. "The effect of formative evaluation using mobile on the interest and self-direction of science class", Journal of the Korean Society for Science Education, 34(3), pp. 285-294, 2014. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE10042203 

  20. Yoon Jeong Yoo, Eun Young Kang. "Effect of high school integrated social studies classapplying universal learning design on academic achievement and interest of students with general", Special Education Studies, 55(4), pp. 57-82, 2021. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE10042203 

  21. Soon Dong Kwon, Sook Ja Yoon. "A study on the effect of the characteristics and usefulness of e-learning on the intention to use continuously", Journal of information technology applications & management, 17(1), pp. 35-54, 2010. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE09301714 

  22. Chae Kwon Bae, Min Jung. "Analysis of Factors Influencing e-Learning Reuse Intention: An Empirical Study Integrating TAM and Flow Theory", e-Business Research, 10(3), pp. 203-234, 2009. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE09301714 

  23. Ryeo Eun Kang, Byeong Yang. "A Study on the Effects of IT Education Service Quality on Education Satisfaction, Field Application Intention and Recommendation Intention", Intelligence Information Research, 23(4), pp. 169-196, 2017. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE09301714 

  24. Seon Young Chae, Mi Ra Im, Dae Hee Ahn, Kwang Jin Kim. "The effect of coffee-related education service quality on student satisfaction and recommendation intention.", Journal of the Korean Contents Association, 13(1), pp. 425-436, 2013. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE09301714 

  25. Daesik Kang, Jeonggyeom Kim, Hoein Jeong. "Structural relationship analysis among learners' affective characteristics, learning presence, immersion, and learning satisfaction in a university distance education environment", Educational Information and Media Research, 17(1), pp.133-152, 2011. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE09301714 

  26. Liucun Zhu, Hasung Hwang. "A Comparative Study on Factors Affecting Satisfaction and Continuous Use Intention of KakaoTalk and WeChat," Social Science Research, 27, pp.77-98, 2020. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeIdNODE09301714 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로