$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

자율운항선박 육상원격제어사 교육과정 개발에 관한 연구
A Study on the Development of a Curriculum for Shore Remote Control Officer in Maritime Autonomous Surface Ship (MASS) 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.28 no.6, 2022년, pp.1002 - 1012  

박한규 (한국해양수산연수원) ,  김상희 (한국해양대학교 대학원) ,  하민재 (한국해양대학교)

초록

4차 산업이 발전함에 따라 해상운송 분야에서도 자율운항선박의 연구가 진행되고 있다. 현재 2, 3단계의 자율운항선박이 운항을 하고 있으며 육상에서 원격조종의 장비로 감시하며 상황에 따라 운항에 개입하는 육상원격제어사가 이미 활용되고 있다. 하지만 이들의 교육과정이 국제적으로 정립되지 않아 부적격한 육상원격제어사에 의한 사고 위험성이 높아지고 있다. 본 논문에서는 육상원격제어사에 필요한 교육을 기존의 해기사 교육 중 육상원격제어사에게 필요한 교육과 원격제어환경에서 필요한 교육으로 구성하였고 효과적인 교육의 활용을 위해 비기술적 역량교육을 포함하였다. 이러한 교육과정은 신속하게 활용될 수 있으며 역량평가를 통한 해사안전에 부합하는 신규 육상원격제어사를 배출할 수 있다. 그리고 기존의 선원들도 육상원격제어사로 전직할 수 있는 교육을 제공할 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As the fourth industrial revolution (Industry 4.0) evolves, studies on autonomous ships have been conducting in the shipping industry. Currently, two or three degrees of autonomous ships is in operation, and a shore remote control of icer (SRCO) monitors vessel operations and intervenes remotely whe...

주제어

참고문헌 (30)

  1. ABS(2022), Autonomous Vessels Feb.2022, pp. 10, http://www.absinfo.eagle.org. 

  2. Aboul-Dahab, K. M.(2021), The Readiness of the Maritime Education for the Autonomous Shipping Operations, The international Maritime Transport and Logistics Conference "Marlog10", DOI : 10.2139/ssrn.3882590. 

  3. Akbar, A., A. Aasen, M. Msakni, K. Fagerholt, E. Lindstad, and F. Meisel(2021), An economic analysis of introducing autonomous ships in a short-sea liner shipping network, International Transactions in Operational Research, Vol.28, No. 4, pp. 1740-1764, DOI: 10.1111/itor.12788. 

  4. Allianz Global Corporate & Specialty SE(2017), Global Claims Review Liability in Focus Loss trends and Emerging Risks for Business, pp. 13, http://www.agcs.allianz.com/newsinsights/reports/claims-in-focus.html. 

  5. Bartuseviciene, I.(2020), Maritime Education and Training as a Tool to Ensure Safety at Sea in the Process of Introduction of Maritime Autonomous Surface Ships in Shipping, Transport means 2020. Sustainability: research and solutions, ISSN: 2351-7034. 

  6. Chae, C. J., J. C. Park, M. C. Jo, S. Y. Kang, and J. Y. Jo(2017), IMO Guide Book, p. 228, ISBN: 979-11-85799-22-3. 

  7. Chae, C. J., M. G. Kim and H. J. Kim(2020), A Study on Identification of Development Status of MASS Technologies and Directions of Improvement, Applied Sciences, Vol. 10, No. 13, DOI: 10.3390/app10134564. 

  8. Chae, C. J., S. Y. Kang, C. W. Kim, and Y. J. Ahn(2019), A Study on Technology Development of Maritime Autonomous Surface Ship and Required Competences for Seafarers, Journal of Fisheries and Marine Sciences Education, Vol 31, No.3, pp. 903-912, DOI: 10.13000/jfmse.2019.6.31.3.903. 

  9. Choi, J. H., J. H. Yoo, and S. I. Lee(2018), Roles and legal Status of the Remote Operator in a Maritime Autonomous Surface Ship: Focusing on the Concept of a Crew and a Master, Maritime Law Review, Vol. 30, No. 2, pp. 150-186, DOI: 10.14443/kimlaw.2018.30.2.6. 

  10. Deling, W., W. Dongkui, H. Changhai, and W. Changyue (2020), Marine Autonomous Surface Ship - A Great Challenge to Maritime Education and Training, America Journal of Water Science and Engineering, Vol 6, No.1, pp. 10-16, DOI: 10.11648/j.ajwse.20200601.12. 

  11. Department for Transport UK(2019), Maritime 2050 Navigating the Future, pp. 104, http://www.gov.uk/dft. 

  12. DNV(2021), Competence of remote control centre operations. Standard - DNV-ST-0324. 

  13. Felski, A. and K. Zwolak(2020), The ocean-going autonomous ship - Challenges and threats, Journal of Marine Science and Engineering, Vol. 8, No. 1, DOI: 10.3390/jmse8010041. 

  14. Flin, R., P. O'connor, and M. Chichton(2008a), Safety at the sharp end: A guide to Non-technical skills, pp. 1 & 13, ISBN: 978-0754646006. 

  15. Flin, R., P. O'connor, and M. Chichton(2008b), Safety at the sharp end: A guide to Non-technical skills, pp. 1-2, ISBN: 978-0754646006. 

  16. Haselberger, D., P. Oberhuemer, E. Perez, M. Cinque, and F. Casasso(2012), Mediating soft skills at higher education institutions Guidelines for the design of learning situations supporting soft skills achievement version 1.0, Education and Culture DG lifelong learning programme European Union, Version 1.0, p. 67, http://www.euca.eu/modes. 

  17. Hone, R. N.(2019), Training Standards and Accreditation, at UK MASRWG conference 2019, http://www.plymouth.ac.uk/research/autonomous-marine-systems. 

  18. Hong, S. K. and Y. G. Bae(2019), Effects of Marine officers' Situation Awareness on Ship Collision Accidents in Korea Coast, Journal of the Ergonomics Society of Korea, Vol. 38, No. 6, pp. 565-574, DOI: 10.5143/JESK.2019.38.6.565. 

  19. IMO(2017), Section A-II/2 Foot-note, STCW Including 2010 Manila amendments STCW convention and STCW Code 2017 edition, p. 114, ISBN: 978-92-801-1635-9. 

  20. IMO(2019), http://www.imo.org/en/OurWork/HumanElement/pages/ModelCourses.aspx. 

  21. Kim, T. E., A. Sharma, M. Bustgaad, W. C. Gyldensten, O. K. Nymoen, H. M. Tusher, and S. Nazir(2021), The continuum of simulator-based maritime training and education, WMU Journal of maritime affairs, Vol. 20, No. 2, pp. 135-150, DOI: 10.1007/s13437-021-00242-2. 

  22. KR(2022), Guidance for Autonomous Ships, http://www.krs.co.kr/KRRules/KRRules2022/KRRulesK.html. 

  23. Lee, C. H., G. H. Yun, and J. H. Hong(2019), A Study on the New Education and Training Scheme for Developing Seafarers in Seafarer 4.0 - Focusing on the MASS, Journal of the Korean Society of Marine Environment and Safety, Vol. 25, No 6, pp. 726-734, DOI: 10.7837/kosomes.2019.25.6. 726. 

  24. Lim, S. J. and Y. J. Shin(2022), A Study on the Changes in Functions of Ship Officer and Manpower Training by the Introduction of Maritime Autonomous Surface Ships, Journal of Navigation and port Research, Vol. 46, No 1, pp. 1-10, DOI: 10.5394/KINPR.2022.46.1.1. 

  25. Munin brochure(2016), Research in Maritime Autonomous Systems Project Results and Technology Potentials, p. 2, http://www.unmanned-ship.org/munin/wp-content/uploads/2016/02/MUNIN-final-brochure.pdf. 

  26. National Research Council(1996), Simulated Voyage: Using Simulation Technology to train and license Mariners, pp. 37, ISBN: 978-0-309-05383-9. 

  27. Saha, R.(2021), Mapping competence requirements for future shore control center operators, Maritime Policy and management, DOI: 10.1080/03088839.2021.1930224. 

  28. Sharma, A. and T. E. Kim(2021), Exploring technical and non-technical competencies of navigators for autonomous shipping, Maritme policy and management, DOI: 10.1080/03088839.2021.1914874. 

  29. Tavacioglu, L., O. Eski, B. Demir, N. Gokmen, and M. Algan (2020), The non-technical skills of bridge officers on ship navigation: An assessment in terms of interpersonal skills, Indian journal of science and technology, Vol. 13, No 46, pp. 4587-4594, DOI: 10.17485/IJST/v13i46.1646. 

  30. Vidan, P., M. Bukljas, I. Pavic, and S. Vuksa(2019), Autonomous Systems & Ships -Training and Education on Maritime Faculties, International Maritime Science conference 2019 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로