$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

교과서 분석 기반 수학교육용 어휘 선정 연구: 초등학교 1~2학년을 중심으로
Textbooks Analysis to Select Vocabulary for Mathematics Education: Focusing on 1st and 2nd Graders in the Elementary School 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.37 no.4, 2023년, pp.675 - 695  

권미선 (신풍초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

어휘에 대한 이해는 효과적인 수학 학습을 위한 필수적인 요소이다. 이에 수학을 학습할 때 자주 사용되는 어휘를 수학교육용 어휘로 선정하고자 2009 개정 1~2학년 수학 교과서와 2015 개정 1~2학년 수학 교과서에서 공통적으로 사용된 고빈도 어휘를 추출하고 어휘 난이도와 유형에 따라 분류하였다. 이때 학교 현장에서 효과적으로 사용하기 위하여 학년 공통 어휘와 학기별 집중 어휘로 구분하여 제시하였다. 분석 결과, 1학년 공통 어휘는 수, 몇, 알아보다, 읽다, 모양, 쓰다, 만들다, 말하다, 나타내다, 덧셈, 뺄셈 등이 있으며, 2학년 공통 어휘는 수, 알아보다, 몇, 모형, 나타내다, 길이, 방법, 만들다, 모양, 모두 등이 있다. 2009 개정 수학 교과서와 2015 개정 수학 교과서의 고빈도 어휘는 유사한 경향을 보였으며, 이를 통해 수학교육용 어휘 선정에 실효성을 엿볼 수 있었다. 선정된 어휘는 1~5등급까지 난이도가 다양하였으며, 어휘 유형 중 사고도구어의 비중은 점차 증가하였으나 수학 전문어의 비중은 2학년 1학기 때 가장 높은 것으로 나타났다. 어휘에 대한 이해는 수학 학습에 많은 영향을 미치나 지금까지 수학교육용 어휘 목록은 제시된 바가 없다. 이 연구에서 제시된 수학교육용 어휘를 바탕으로 수학교육을 위한 다양한 어휘 자료가 개발 될 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

To learn mathematics effectively, understanding vocabulary is essential. Accordingly, as a way to present vocabulary for mathematics education, high-frequency vocabulary was extracted from the 2009 revised 1st and 2nd grade mathematics textbooks and the 2015 revised 1st and 2nd grade mathematics tex...

주제어

표/그림 (14)

참고문헌 (42)

  1. Kang, H., Jung, H-J., Sim, H., Han, S., Won, M., Kim, H., Jo, T., & Park, J. (2012). Research on Korean language?education vocabulary content development(stage 1). National Institute of Korean Language.? 

  2. Kang, H., Jung, H-J., Sim, H., Han, S., Won, M., Kim, H., & Park, J. (2013). Research on Korean language education?vocabulary content development(stage 2). National Institute of Korean Language.? 

  3. Kang, H., Jung, H-J., Sim, H., Han, S., Won, M., Kim, H., & Gu, J. (2014). Research on Korean language education?vocabulary content development(stage 3). National Institute of Korean Language.? 

  4. Ministry of Education (2015a). Confirmation and announcement of the 2015 revised curriculum general and specific topics. Ministry of Education press release, 2015.9.23.? 

  5. Ministry of Education (2015b). Mathematics 1-1. Chunjae Education INC. 

  6. Ministry of Education (2015c). Mathematics 1-2. Chunjae Education INC. 

  7. Ministry of Education (2015d). Mathematics 2-1. Chunjae Education INC.? 

  8. Ministry of Education (2015e). Mathematics 2-2. Chunjae Education INC.? 

  9. Ministry of Education (2018a). Mathematics 1-1. Chunjae Education INC.? 

  10. Ministry of Education (2018b). Mathematics 1-2. Chunjae Education INC.? 

  11. Ministry of Education (2018c). Mathematics 2-1. Chunjae Education INC.? 

  12. Ministry of Education (2018d). Mathematics 2-2. Chunjae Education INC.? 

  13. Kwon, M. (2019). Analysis of the adequacy of vocabulary in elementary mathematics textbooks for grader 1~2 aligned to?the 2009 and 2015 revised curriculum. School Mathematics, 21(2), 459-481.? 

  14. Kwon, Y. M., & Ahn, B. G. (2005). The analysis on students' understanding of mathematics terms being used in?elementary school mathematics textbooks: Centering on the field of geometry. Journal of elementary?mathematics education in Korea, 9(2), 137-159.? 

  15. Kwon, J. R. (2016). A study to analyze the adequacy of elementary school mathematics textbooks: Based on the unit?structure and vocabulary. The Mathematical Education, 55(3), 281-297.? 

  16. Kim, G. H. (2008). Vocabulary for Korean language education according to level. PIJBOOK.? 

  17. Kim, Y. (2001). EBS Your Literacy: The power to develop basic study skills. Korea Educational Broadcasting?System(EBS).? 

  18. Kim, H. (2010). Research of the vocabulary of textbooks for selecting vocabulary of Korean education: Analysis on?elementary school textbooks. The Journal of Korean Language and Literature Education, 47, 63-90.? 

  19. Do, J., & Chang, H. (2022). An analysis of Korean language learners' understanding according to the types of terms in?school mathematics. Communications of Mathematical Education, 36(3), 335-353. 

  20. Park, K. S. (2001). A study on mathematical terms in 7th elementary mathematics curriculum in Korea. School?Mathematics, 3(2), 233-248.? 

  21. Park, K. S. (2013). A study on vocabularies related to four fundamental rules of arithmetic used in elementary school?mathematics. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 17(2), 185-205.? 

  22. Park, K. S., & Kwon, S. (2012). A study on compositions of listed terms in 2011 elementary mathematics curriculum in?Korea. Journal of Educational Research in Mathematics, 22(3), 429-444. 

  23. Park, K. S., & Yim, J. (2005). A critical examination of undefined mathematical terms used in elementary school?mathematics textbooks of Korea. Journal of Educational Research in Mathematics, 15(2), 197-213.? 

  24. Park, M., & Lee, E. J. (2022). An Analysis of vocabulary rating and types in elementary mathematics textbooks for grade?1-2. Education of Primary School Mathematics, 25(4), 361-375.? 

  25. Pang, J-S., & Kwon, M. (2016). Analysis of the adequacy of vocabulary in elementary mathematics textbooks and?workbooks for grades 3~4. School Mathematics, 18(4), 903-922.? 

  26. Bong, M-K., Kim, H., & Kim, S. (2022). Development of vocabulary for elementary education based on textbook analysis.?The Academy for Korean Language Education, 132, 343-368.? 

  27. Seo, D-Y., Kwon, S., & Lee, J-Y. (2019). A study on the improvement of words in elementary mathematics textbook.?Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity BD-1907-0002.? 

  28. Shin, M. (2004). A study on Korean academic vocabulary education [Seoul National University Doctoral dissertation].? 

  29. Shin, M., Cha, K., & Yi, K. (2020). A study on the relationship between Korean academic vocabulary ability and textbook?reading ability. Korean language education research, 55(4), 79-119.? 

  30. Yang, J-S., Jung, E., Lee, M. H., Park, M., Park, J-H., Lee, E-J., & Choi, I. (2021). A study on implementable measures?to improve the 1st and 2nd grade elementary students' vocabulary comprehension in Korean and math?textbooks. Korea Institute for Curriculum and Evaluation research report RRI 2021-6.? 

  31. Yi, K. (2015). A study of the vocabulary of elementary School textbooks for selecting vocabulary of education. Journal of?Learner-Centered Curriculum and Instruction, 15(6), 669-689.? 

  32. Lee, E. B., Kim, S. R., & Lee, I. S. (1982). An investigation of elementary school children's vocabulary power. Korean?Language Education, 42, 235-242.? 

  33. Chang, H. J., Jeon, H. S., Shin, M., & Kim, H. J. (2014). Study on selection of basic vocabulary for elementary school?students: Focused on basic vocabulary in the lower grades. Journal of Speech-Language & Hearing Disorders,?23(1), 157-170.? 

  34. Chang, H., & Lim, M. (2016). An analysis on suitability of words and sentences in mathematics textbooks for elementary?first grade. The journal of educational research in mathematics, 26(2), 247-267.? 

  35. Jeong, E. S. (2005). Mathematics as a communication in elementary school mathematics textbooks. School Mathematics,?14(3), 377-394.? 

  36. Cho, S-I., & Kim, J-K. (2023). The effects of using both defining and context clue strategies on academic vocabulary?learning of elementary school students with learning disabilities. The Journal of Special Children Education,?25(3), 25-46.? 

  37. Cho, H-B., Jang, C-D., & Kim, K-Y. (2008). An influence on the vocabulary power in subject studying. Gaesin?Language and Literature Research, 28, 31-57.? 

  38. Han, S., Jung, H-J., Sim, H., Won, M., Kim, H., Hwang, Y., & Gu, J. (2015). Research on Korean language education?vocabulary content development(stage 4). National Institute of Korean Language.? 

  39. Hitotsumatsu, S., Okada., Y., Akai, T., Ikeda, T., Kurosawa, S., & Tanakd, H. et al. (2020). Mathematics for?elementary school 4th Grade Volume 1. Gakko Tosho.? 

  40. Nation, I. S. P. (1990). Teaching and learning vocabulary. Heinle & Heinle Publishers.? 

  41. YTN (2023). 초등학생 난독증.경계선 지능 급증 코로나19 여파. https://www.ytn.co.kr/_ln/0103_202310221616376012? 

  42. YTN (2023). The aftermath of COVID-19, a surge in dyslexia and borderline intelligence among elementary?school students. https://www.ytn.co.kr/_ln/0103_202310221616376012 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로