$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초임 유소년 축구지도자의 교수경험 탐색
Exploring Beginning youth Football Coach's Experience in Teaching 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.21 no.1, 2023년, pp.55 - 65  

윤주석 (전주대학교 교육대학원) ,  이상행 (전주대학교 생활체육학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 초임 유소년 축구지도자들의 교수 경험을 탐색하는데 목적을 두고 있다. 이를 위해 의도적 표집방법으로 선수경력 10년이상, 지도경력 5년 미만, 대한축구협회 지도자 자격증 C급 이상 취득자 중 U-12팀에 등록된 지도자 4명을 선정하여, 심층면담을 실시하였다. 이에 연구문제에 따라 분석 범주와 분석단위를 범주화하였고, 귀납적 방법을 통해 자료분석을 진행하였다. 연구결과 유소년축구지도자들은 과거 자신의 경험을 토대로 '나는 안그래야겠다', '나는 할 수 있다'는 마음가짐으로 지도자를 시작하고 있었다. 이들은 지도 현장에서 의사소통방법, 교수학습 방법에 대한 부족함, 미래에 대한 불확실함으로 어려움을 느끼고 있었지만, 가르침에서의 보람을 느끼며 전문성을 갖추기 위해 노력하고 있었다. 이에 따라 유소년 축구지도자에 대한 처우개선 및 지도자양성제도 내 프로그램 개선을 논의하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to explore the teaching experience of first-time youth soccer leaders. To this end, four leaders registered in the U-12 team were selected from those with more than 10 years of player experience, less than 5 years of coaching experience, and a level C or higher of the Ko...

주제어

참고문헌 (22)

  1. Y. S. Lee & Y. P. Oh. (2006). The comparison of?Elite Sports System between German and Korea.?Korea journal of Sport Science, 17(1), 131-140. 

  2. Korea Football Association. (2019). Professional/club player registration status and team registration status. Seoul : KFA. 

  3. KFA academy. (2020). Leader training course.?Seoul : KFA 

  4. S. H. Cho. (2008). An Analysis on Experiences of?the Coaching in Middle School Soccer Coach. paper of Masters degree. Dankook University, Cheonan. 

  5. S. W. Soug. (2013). The Life-Experience Process of?the Collegiate Soccer Instructor - A Grounded?Theory Approach. Doctoral dissertation. SnagJi?University, Wonju. 

  6. J. S. Park. (2012). A proposal of optimal direction?for the development of Korean Youth Football.?paper of Masters degree. Myongji University, Seoul. 

  7. S. I. Yoon. (2007). The Relationship between?Soccer Coaches' Role Awareness and Job Satisfaction.?paper of Masters degree. Suwon University, Hwaseong. 

  8. J. J. Lee. (2015). The Study on the difficulties about?School Athletic Instructor' job performance. paper?of Masters degree. Sogang University, Seoul. 

  9. T. H. Lee. (2010). The Narrative Inquiry for the life?of an Elementary School Sports Instructor. paper?of Masters degree. Daegu National University,?Daegu. 

  10. S. J. Park. (2011). Narrative inquiry on life of a elementary school sport instructor. paper of Masters?degree. Incheon University, Incheon. 

  11. D. Y. Yang. (2011). The Competitive Study on the?System and Program for U-18 Korean Soccer and?Europe Soccer. paper of Masters degree. Jeonju?University, Jeonju. 

  12. J. H. Jeon. (2019). The Causal Relationships among?the Emotional Leadership, Job Satisfaction,?Organizational Commitment and Turnover Intention of Youth Sports Club Leaders. Doctoral dissertation.?Catholic Kwandong University, Gangneung. 

  13. J. M. Sim. (2017). The Relationship between?Coach's Transformational Leadership Perceived by?Youth Soccer Players and Their Athletic?Performance. paper of Masters degree. Chung-Ang?University, Seoul. 

  14. Hanke, U. (1987). Cognitive aspects of interaction?in physical education. In G. T. Barrette, R. S.?Feingold. C. R. Rees, & M. Pieron (Eds.), Myths,?Models, and methods in sport pedagogy(pp,?135-141). Champaign, IL: Human Kinetics. 

  15. J. K. Park. (2018). The Development of A Teacher?Coaching Model for Teacher-Student Interaction.?Doctoral dissertation. Soongsil University, Seoul. 

  16. B. Y. Lee. (2018). The Direction for Invigorate and?Operating Consideration on Youth Soccer System?of Korea. paper of Masters degree. DongGuk?University, Seoul. 

  17. J. S. Jang, (2018). A Study on the Difficulties and?Overcoming Process of Novice Coaches in Coaching?Sessions. paper of Masters degree. Soongsil?University, Seoul. 

  18. Y. J. Choi. (2019). Coach of School Athlete's Voice?of the Field for Betterment of Labor Condition.?Journal of Korean Society of Sport Policy, 17(1).?61-73. DOI : 10.52427/KSSP.17.1.5 

  19. M. Gang. (2015). The Effects of Employment?Instability and Task Exhaust of Sports Instructor?on Turnover Intention: Focus on the Moderating?Effects of Job Satisfaction. paper of Master degree.?Ulsan University, Ulsan. 

  20. W. C. Back & J. J. Lee. (2010). The Effect of?Marketing Mix Strategies on Customer Satisfaction?and Repurchase Intention in Boxing Clubs. The?Korea Journal of Sports Science, 19(3), 189-202.? UCI : G704-001369.2010.19.3.051 

  21. K. Y. Lee. (2009). The impact of the job stress to?the exhaustion and. resignations among soccer?coaches in school. paper of Masters degree.?Chonnam National University, Gwangju. 

  22. Y. H. Kuk. (2020). Park, Kyunghoon "Korean football, nurturing leaders first". Sports chosun. https://sports.chosun.com/news/ntype.htm?id201103160100127880008870&servicedate20110315 

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로