$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

Effectiveness of Non-Face-to-Face Online Academic English Writing Instruction on Korean EFL College Learners' Writing Skills and Writing Anxiety 원문보기

The International journal of advanced culture technology, v.11 no.1, 2023년, pp.12 - 17  

Hye Kyung Kim (Institute of Liberal Education, Incheon National Univ.)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study investigates the effects of online English writing instruction on university students' writing performance and their anxiety. A total of 34 participants completed the pre- and post- writing tests as well as the surveys regarding perceived anxiety toward English writing. Reflection papers ...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (12)

  1. T. J. Seong, "Suggestions for the Human Character and Education in the Era of the Fourth Industrial?Revolution," Korean Journal of Educational Research, Korean Educational Research Association?(KERA), Vol. 55, No. 2, pp. 1-21, June 2017. 

  2. Y. W. Lee, et al, "Investigating Changing Trends in College English Education Before and After the?Introduction of the Jeoldaepyeongga System to the KCSAT English Section," The Journal of English?Language and Literature, The English Language and Literature Association of Korea(ELLAK), Vol. 66,?No. 4, pp. 808-846, Dec. 2020. 

  3. N. H. Kim, "Writing Strategies of Korean EFL Freshmen," Humanities Research, Institute of?Humanities, Vol. 49, pp. 423-447, Feb. 2015. 

  4. Y. Shin, "A Study on How to Teach English Writing in College English Class," Korean Journal of?General Education, Vol. 12, No. 4, pp. 37-65, Aug. 2018. 

  5. L. Z. Bloom, "Anxious Writers in Context: Graduate School and Beyond," In. M. Rose (Ed)., When a?Writer Can't Write, Guilford Press, pp. 119-133, 1985. 

  6. J. A. Daly, and D. A. Wilson, "Writing Apprehension, Self-esteem, and Personality," Research in the?Teaching of English, National Council of Teachers of English, Vol. 17, No. 4, pp. 327-341, Dec. 1983. 

  7. J. H. Kim and Y. W. Kim, "An Investigation into Foreign Language Learning Anxiety in E-learning?Situations," Foreign Language of Education, The Korea Association of Foreign Languages?Education(KAFLE), Vol 12, No. 4, pp. 343-373, Dec. 2005. 

  8. J. Y. Lee and O. H. Park, "Effects of Teaching English at the Tertiary Level: A Meta-Analysis," The Journal?of Foreign Studies, Foreign Studies Institute Chung-Ang University, Vol. 37, pp. 69-95, Sep. 2016. 

  9. Y. H. Kim, "Cognitive and Affective Effects of Online Collaborative College English Writing Class,"?Korean Journal of Teacher Education, Center for Education Research, Vol. 36, No. 3, pp. 159-180,?July 2020. 

  10. A. Raimes, "What Unskilled ESL Writers Do as They Write: A Classroom Study of Composing,"?TESOL Quarterly, TESOL International Association, Vol. 10, No. 2, pp. 229-258, June 1985. DOI 10.2307/3586828. 

  11. Cheng, Y. S, "A Measure of Second Language Writing Anxiety: Scale Development and Preliminary?Validation," Journal of Second Language Writing, Elsevier, Vol. 13, No. 4, pp. 313-335, Dec. 2004.?DOI: 10.1016/j.jslw.2004.07.001 

  12. E. Y. Jeon, "The Effect of Learner-Centered EFL Writing Instruction on Korean University Students'?Writing Anxiety and Perception," TESOL International Journal, Vol. 13, No. 3, pp. 100-112, Jan. 2018. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로