$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

텍스트마이닝을 활용한 온라인 판매 여성 청바지 상품명에 나타난 키워드의 정보 특성 분석
A Study on Keyword Information Characteristics of Product Names for Online Sales of Women's Jeans Using Text Mining 원문보기

한국의류학회지 = Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, v.47 no.1, 2023년, pp.35 - 51  

강여선 (덕성여자대학교 의상디자인 전공)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study used text mining to extract 2,842 keywords from 7,397 product names and organized them into categories in order to analyze the characteristics of keywords appearing in the product names of jeans after 2020. The item category included denim and Chungbaji [청바지], and Ilja [일자], while the sil...

주제어

참고문헌 (24)

  1. An, H., & Park, M. (2018). A study on the evaluation of fashion?design based on big data text analysis-Focus on semantic?network analysis of design elements and emotional terms-.?Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 42(3), 428-437. doi:10.5850/JKSCT.2018.42.3.428 

  2. Choi, Y.-H., & Lee, K.-H. (2020). Ethical fashion research?trend using text mining: Network analysis of the published?literature 2009-2019. Fashion & Textile Research Journal,?22(2), 181-191. doi:10.5805/SFTI.2020.22.2.181 

  3. Han, K. h. (2021). A convergence analysis study on online review of short-sleeved T-shirt. The Korean Society of Science?& Art, 39(4), 541-555. doi:10.17548/ksaf.2021.09.30.541 

  4. Hong, M., & Song, H. (2015) A study linguistic features and?sociocultural meaning of food product names. The Journal?of Linguistic Science, 72, 417-438. 

  5. Internet Trend. (2022, September 22). 검색엔진 [Search engine].?Internet Trend. Retrieved from http://www.internettrend.co.kr/trendForward.tsp 

  6. Jang, N., & Kim, M.-J. (2020). Material as a key element of fashion trend in 2010~2019 - Text mining analysis -. Fashion?& Textile Research Journal, 22(5), 551-560 doi:10.5805/SFTI.2020.22.5.551 

  7. Jeong, J.-W., & Lee, J.-S. (2016) An analysis on the product?name for the domestic cosmetics brands. Journal of the Korea Fashion & Costume Design Association, 18(1), 91-103. 

  8. Kim, G.-A., Kim, C.-K., & Kim M. J. (2013) An analysis of?the problem for providing product information in internet?shopping mall. Journal of Korea Design Forum, 38, 387-397. doi:10.21326/ksdt.2013..38.035 

  9. Kim, J.-H., & Lee, J.-M. (2018). Comparison and analysis of?domestic and foreign sports brands using test mining and?opinion mining analysis. The Journal of the Korea Contents?Association, 18(6), 217-234. 

  10. Kim, J.-S. (2005). 독일 광고에 나타난 상품명의 분석과 네이밍 전략 [Analysis of product names and naming strategy in?German advertisements]. Koreanische Zeitschrift fuer Deutschunterricht, 32, 89-110. 

  11. Kim, K. O. (1985). Linguistic analysis of commodity name (Unpublished master's thesis). Yonsei University, Seoul. Yonsei?Education Graduate School, Seoul, Korea. 

  12. Kim, M. H. (2022, July 5). '날마다 '6천종 신제품' Z세대 홀린?중국 패스트패션의 비밀은? [6,000 new products' everyday,?What is the secret of China's Fast-fashion that attracted generation Z?]. The Hankyoreh. Retrieved from https://www.hani.co.kr/arti/international/international_general/1049587.html 

  13. Kim, S. R. (2020). A convergence study on the perception of?anorak fashion using big data analysis. The Korean Society?of Science & Art, 38(4), 43-55. doi:10.17548/ksaf.2020.09.30.43 

  14. Korean Agency for Technology and Standards. (2019, July 26)?KS K 0051:2009 Sizing systems for female adult's garments.?Korean Standards & Certifications. Retrieved from https://standard.go.kr/KSCI/standardIntro/getStandardSearchList.do 

  15. Korean Agency for Technology and Standards. (2022, January 20). 인체 항목 검색 > 측정 항목 검색 [Body item search >?Measurement item search]. Size Korea. Retrieved from https://sizekorea.kr/human-meas-search/human-data-search/meas-item 

  16. Kuk, S. Y. (2010) A study on the classification of confectionary?brand names (Unpublished master's thesis). Korea National?University of Education, Cheongju. 

  17. Lee, A., Lee, J. H. (2018). A study of perception of golfwear?using big data analysis. Fashion & Textile Research Journal, 20(5), 533-547. doi:10.5805/SFTI.2018.20.5.533 

  18. Lee, A. L., & Kim, H. E. (2020). The sizing communication in?online apparel retail websites - Focusing on ready-to-wear?women's tailored jacket -. Fashion & Textile Research Journal, 22(5), 617-627. doi:10.5805/SFTI.2020.22.617 

  19. Lee, J.-H., Lee, J.-M., Kim, W.-K., & Kim, H.-G. (2017). A?study on perception of swimsuit using big data text-mining?analysis. Korean Journal of Sport Science, 28(1), 104-116. 

  20. Lee, H., Nam, Y. J., & Choi, Y. L. (2009). Questionnaire study?for commercialization of souvenir T-shirts. Journal of the?Korean Society for Clothing Industry, 11(4), 614-620. 

  21. Lee, M., Chung, K., & Park, J. (2021) Big data analysis of global sportswear brands. Journal of the Korean Society of Costume, 71(5), 96-116. doi:10.7233/jksc.2021.71.5.096 

  22. Shim, J.-Y., & Kim, S. Y. (2008) A study for fashion product?name of BEST 100 in cyber shopping mall. The Research?Journal of the Costume Culture, 16(5), 955-962. doi:10.29049/rjcc.2008.16.5.955 

  23. Statistics Korea. (2022, February 3). 2021년 12월 및 연간 온라인쇼핑동향(2021년 4/4분기 온라인 해외 직접 판매 및 구매 통계 포함 [December 2021 and annual online shopping?trends (including online overseas direct sales and purchase?statistics for Q4 2021)]. Statistics Korea. Retrieved from?https://kostat.go.kr/portal/korea/kor_nw/1/1/index.board?bmoderead&aSeq416587 

  24. TEXTOM. (2017, May 2). 텍스톰 이용전, 알아두면 좋은 데이터 분석 용어 [Before using TEXTOM, useful data analysis?terminology to know]. Big Data Assistant TEXTOM Blog.?Retrieved from https://blog.naver.com/textom/220997038623 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로