$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

해양산업의 디지털-탈탄소 전환에 따른 비즈니스모델 변화에 대한 인지적 관점의 탐색적 연구
An Exploratory Study on the Changes in Maritime Business Models from a Cognitive Perspective in Response to Digital and Decarbonization Transitions 원문보기

한국항만경제학회지 = Journal of Korea Port Economic Association, v.39 no.1, 2023년, pp.17 - 34  

안순구 (울산정보산업진흥원 AI신산업본부) ,  윤희성 (한국해양대학교 해양금융대학원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

통칭하여 "2D"라고 하는 디지털화 및 탈탄소화로 인해 해양 산업이 크게 변화하고 있다. 본 연구는 이러한 변화가 산업의 비즈니스모델에 어떤 영향을 미치고 있는지를 탐구하는 것이다. 이러한 변화는 여전히 진행 중이기 때문에 실제 사례연구에 의존하기보다는 비즈니스모델을 도출하기 위해 인지적 접근 방식을 사용했다. 본 연구에서는 문헌조사를 통해 4차산업혁명의 주요 비즈니스 모델 프레임워크를 도출하며, 이를 바탕으로 해양산업 유형별 비즈니스 모델과 각 모델별 최신 동향을 제시한다. 연구 결과는 해양 산업의 상업적, 기술적 분야를 포함하여 다양한 분야에서 새로운 비즈니즈모델이 등장하고 있음을 보여준다. 본 연구는 향후 학계의 사례기반 연구를 활성화하고, 해양산업 분야의 시장참여자나 정책입안자에게 전략적 지침을 제공할 수 있는 선구적인 연구로서 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The maritime industry is undergoing significant changes due to digitalization and decarbonization, collectively known as "2D." This study investigates how these transformations are impacting the industry's business models. Since the changes are still ongoing, a cognitive approach was used to derive ...

주제어

참고문헌 (48)

  1. 박한선(2018), Special Report-한국의 자율운항선박?(MASS) 대응정책 방향. TTA Journal, 60-65. 

  2. 백종실(2019), 평택당진항의 자동차 물류 클러스터 구축방안. 한국항만경제학회지, 제35집 제4호, 147-167. 

  3. 안순구.윤희성(2022), 블록체인 기술을 활용한 선박금융?STO 플랫폼 구축에 대한 연구. 한국항만경제학회지, 제 38집 제1호, 31-47. 

  4. 윤희성.최건우.황수진.박동원(2019), 해운 기업 비즈니스 모델과 경쟁우위 분석 연구. 한국해양수산개발원 연구보고서, 1-136. 

  5. 장명희.김윤미(2019), 해운항만산업의 블록체인 도입에?따른 혁신저항에 관한 연구. 한국항만경제학회지,?제 35집 제4호, 121-146. 

  6. 조진행(2019), 울산항의 녹색물류체계 구축 방안. 한국항만경제학회지, 제35집 제4호, 187-205. 

  7. Ahn, S. and Baden-Fuller, C(2023), Framing and?Reframing Digital Business Models: The Global?Messenger Industry. Research Handbook of?digital strategy. Edward elgar publishing. 

  8. Amit, R. and Han, X(2017), Value creation through?novel resource configurations in a digitally enabled world. Strategic Entrepreneurship Journal,?11(3), 228-242. 

  9. Aversa, P., Haefliger, S., Hueller, F., and Reza, D.?G(2021), Customer complementarity in the digital space: Exploring Amazon's business model?diversification. Long Range Planning, 54(5), 101985. 

  10. Axelrod, R(1976), Structure of decision: The cognitive?maps of political elites. Princeton university?press. 

  11. Baden-Fuller, C. and Haefliger, S(2013), Business models and technological innovation. Long range?planning, 46(6), 419-426. 

  12. Baden-Fuller, C., Haefliger, S., and Teece, D (2020),?Generating and Leveraging Customer Data?Assets: Solutions Business Models. In Academy?of Management Proceedings (Vol. 2020, No. 1,?p. 12248). Briarcliff Manor, NY 10510:?Academy of Management. 

  13. Baden-Fuller, C. and Morgan, M. S(2010), Business?models as models. Long range planning,?43(2-3), 156-171. 

  14. Baden-Fuller, C. and Teece, D. J(2020), Market sensing, dynamic capability, and competitive?dynamics. Industrial Marketing Management,?89, 105-106. 

  15. Boland Jr, R. J., Lyytinen, K. and Yoo, Y(2007),?Wakes of innovation in project networks: The?case of digital 3-D representations in architecture, engineering, and construction.?Organization science, 18(4), 631-647. 

  16. Barney, J(1991), Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management,?17(1), 99-120. 

  17. Barr, P. S., Stimpert, J. L. and Huff, A. S (1992),?Cognitive change, strategic action, and organizational renewal. Strategic management journal, 13(S1), 15-36. 

  18. Bower, J. L. and Christensen, C. M(1995), Disruptive?technologies: catching the wave. Harvard?Business Review Press 

  19. Chesbrough, H. (2010), Business model innovation: opportunities and barriers. Long range planning,?43(2-3), 354-363. 

  20. Christensen, C. M(2013), The innovator's dilemma:?when new technologies cause great firms to?fail. Harvard Business Review Press. 

  21. Cusumano, M. A. and Gawer, A(2002), The elements?of platform leadership. MIT Sloan management?review, 43(3), 51. 

  22. Cusumano, M. A., Gawer, A. and Yoffie, D. B (2019),?The business of platforms: Strategy in the age?of digital competition, innovation, and power?(pp. 1-309). New York: Harper Business. 

  23. Cusumano, M. A., Gawer, A. and Yoffie, D. B (2021),?Can self-regulation save digital platforms?.?Industrial and Corporate Change, 30(5),?1259-1285. 

  24. Eisenmann, T., G. Parker, and M. Alstyne (2006),?Strategies for two-sided markets. Harvard?Business Review, 84(10), 92. 

  25. Eisenmann, T., G. Parker, and M. Alstyne (2011),?Platform envelopment. Strategic management?journal, 32(12), 1270-1285. 

  26. Furnari, S(2015), A cognitive mapping approach to?business models: Representing causal structures?and mechanisms. In Business models and?modelling (Vol. 33, pp. 207-239). Emerald?Group Publishing Limited. 

  27. Furnari, S., Crilly, D., Misangyi, V. F., Greckhamer, T.,?Fiss, P. C. and Aguilera, R. V(2021). Capturing?causal complexity: Heuristics for configurational?theorizing. Academy of Management Review,?46(4), 778-799. 

  28. Gawer, A(2014), Bridging differing perspectives on?technological platforms: Toward an integrative?framework. Research policy, 43(7), 1239-1249. 

  29. Gawer, A(2021), Digital platforms' boundaries: The interplay of firm scope, platform sides, and digital interfaces. Long Range Planning, 54(5), 102045. 

  30. Gawer, A. and Srnicek, N(2021). Online platforms:?Economic and societal effects. European?Parlimanetary Research Service 

  31. Hodgkinson, G. P. and Healey, M. P(2008), Toward a?(pragmatic) science of strategic intervention:?Design propositions for scenario planning.?Organization Studies, 29(3), 435-457. 

  32. Huff, A. S(1990), Mapping strategic thought. John?Wiley & Sons Incorporated. 

  33. Hwang, J. and Christensen, C. M(2008), Disruptive innovation in health care delivery: a framework?for business-model innovation. Health affairs,?27(5), 1329-1335. 

  34. Jacobides, M. G., C. Cennamo, and A. Gawer (2018),?Towards a theory of ecosystems. Strategic?management journal, 39(8), 2255-2276. 

  35. Kessler, T. and Brendel, J(2016). Planned obsolescence?and product-service systems: Linking two contradictory business models. Journal of?Competence-Based Strategic Management, 8,?29-53. 

  36. Kumaraswamy, A., Garud, R. and Ansari, S (2018),?Perspectives on disruptive innovations. Journal?of Management Studies, 55(7), 1025-1042. 

  37. Massa, L., Tucci, C. L. and Afuah, A(2017), A critical?assessment of business model research.?Academy of Management Annals, 11(1),?73-104. 

  38. Narayan, S., Sidhu, J. S., Baden-Fuller, C. and?Volberda, H. W(2020), Examining CEOs'?Business Model Schemas: A Cognitive Mapping?of Differences Between Industry Insiders and?Outsiders. In Business Models and Cognition.?Emerald Publishing Limited. 

  39. Rietveld, J. (2018), Creating and capturing value from?freemium business models: A demand-side?perspective. Strategic Entrepreneurship Journal,?12(2), 171-193. 

  40. Schmidt, G. M., & Druehl, C. T(2008). When is a disruptive innovation disruptive?. Journal of product innovation management, 25(4), 347-369. 

  41. Siggelkow, N. and Levinthal, D. A(2005), Escaping real?(non-benign) competency traps: Linking the?dynamics of organizational structure to the dynamics of search. Strategic organization, 3(1),?85-115.. 

  42. Tauscher, K. and Laudien, S. M(2018), Understanding?platform business models: A mixed methods?study of marketplaces. European Management?Journal, 36(3), 319-329. 

  43. Teece, D. J(2010), Business models, business strategy?and innovation. Long range planning, 43(2-3),?172-194. 

  44. Teece, D. J(2018), Business models and dynamic?capabilities. Long range planning, 51(1), 40-49. 

  45. Tripsas, M. and Gavetti, G(2017), Capabilities, cognition, and inertia: Evidence from digital?imaging. The SMS Blackwell Handbook of?Organizational Capabilities, 393-412. 

  46. Yip, G. S(2004), Using strategy to change your business model. Business strategy review, 15(2),?17-24. 

  47. Yoo, Y(2012), Digital Materiality and the Emergence of?an Evolutionary Science of the Artificial.?Materiality and organizing: Social interaction in?a technological world, 134-154. 

  48. Zajac, E. J. and Bazerman, M. H(1991), Blind spots in?industry and competitor analysis: Implications?of interfirm (mis) perceptions for strategic?decisions. Academy of management review,?16(1), 37-56. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로