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선박용 저속디젤엔진 적용을 위한 PM-NOx 동시저감 배출저감설비 해상실증 연구
Study on the On-Board Test of After-Treatment Systems to Reduce PM-NOx in Low-Speed Marine Diesel Engine 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.29 no.5, 2023년, pp.497 - 504  

고동균 (한국해양교통안전공단) ,  정석영 (한국해양교통안전공단) ,  김인섭 (한국해양교통안전공단) ,  안계원 ((주)세라컴) ,  남연우 (한국해양교통안전공단)

초록
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본 연구에서는 소형선박용 중·고속 디젤엔진에 적용하여 연구 중인 SCR+DPF 기술을 저속엔진이 설치된 선박에 탑재하여 해상 실증 시험을 수행하였다. 대상 선박(총 톤수 2,881 톤, 정격출력 1,470kW@240rpm ×1)은 국내 연해를 운항하는 일반화물선으로 배출저감설비의 선박 탑재를 위해 도면 개발, 승인 및 선박 임시검사를 수행하였다. 저감성능 확인을 위해서 가스상물질 측정장비는 NOx technical code 및 ISO-8178의 분석방법을 준용하는 장비를 사용하였으며, 입자상물질 측정장비는 국제해사기구(IMO)에서 논의하고 있는 블랙카본 측정 방법 중 하나인 스모크미터를 사용하였다. 시험은 황 함유량 따라 MGO(0.043%), LSFO(0.42%) 2종의 연료를 사용하였으며 실제 운항하는 엔진회전수(130, 160 및 180 rpm)를 고려하여 시험 조건을 설정하였다. 시험 조건에 따라 배출저감설비의 전·후단에서 가스상 및 입자상(매연) 물질을 측정하여 배출저감설비의 저감효율을 확인하였으며 모든 시험 조건에서 NOx의 경우 90% 이상, 입자상물질(매연)의 경우 95% 이상의 저감효율을 확인하였고 엔진 성능의 영향을 줄 수 있는 배기가스 압력은 허용배압 기준인 50mbar 이하를 만족하였다. 본 연구를 통해 해상실증 연구의 중요성과 중소형 저속엔진 선박의 질소산화물 및 입자상물질의 동시 저감을 위한 대응 기술로 SCR+DPF 설비 적용 가능성을 확인할 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, Selective catalytic reduction (SCR) + Diesel particulate filter (DPF) system was installed on a ship with a low-speed engine to conduct the on-board test. The target ship (2,881 gross tons, rated power 1,470 kW@240 rpm ×1) is a general cargo ship sailing in the coastal area. Dr...

주제어

참고문헌 (10)

  1. Choi, J. S., S. D. Lee, K. W. Lee, K. W. Chun, Y. W. Nam,?S. H. Yoon, and J. H. Choi(2013), Real Time Measurement?of Exhaust Emissions from Main Engine using Training Ship,?Journal of the Korean Society of Marine Environment &?Safety, Vol. 19, No. 5, pp. 531-537. 

  2. Dieselnet(2022), https://dieselnet.com/standards/eu/nonroad.php. 

  3. IMO(2017), Regulations for the Prevention of Air Pollution?from Ships and NOx Technical Code(2008), ANNEX VI of?MARPOL 73/78. 

  4. IMO(2022), PPR 9/8/2 Prioritizing control measures to reduce?Black Carbon emissions impacting the Arctic pp. 1-2. 

  5. Kim, Y. J.(2014), An Analysis of Factors Leading into the?Failed Commercialization After the Technology Transfer from?Public R&D to Private Enterprises, KISTEP. 

  6. Korean Law Information Center(KLIC)(2021a), Ship Safety Act. 

  7. Korean Law Information Center(KLIC)(2021b), Technical?Standards for Marine Pollution Reduction and Ship Energy?Efficiency. 

  8. Korean Law Information Center(KLIC)(2022), Special Act On?The Reduction And Management Of Fine Dust. 

  9. Lee, I. S., D. K. Ko, G. F. Moon, Y. W. Nam, S. H. Kim,?and Y. T. Oh(2017), Comparison of removal efficiency of?diesel particulate filter with different measurement methods in?a high-speed marine diesel engine, Journal of the Korean?Society of Marine Engineering, Vol. 41, No. 4 pp. 362-367. 

  10. National Air Emission Inventory and Research Center(NAIR)?(2022), Ministry of Environment.? 

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