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XR 콘텐츠 제작을 위한 볼류메트릭 스튜디오 활용 연구
Research on Utilizing Volumetric Studio for XR Content Production 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.5, 2023년, pp.849 - 857  

이석창 (건양대학교 디지털콘텐츠학과) ,  최원호 (동서대학교 일반대학원 영상콘텐츠학과)

초록
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볼류메트릭 스튜디오는 XR 콘텐츠 시장의 성장을 견인하고 있다. 이에 따라, 볼류메트릭 캡처 기술에 관한 기술적 연구 수요가 증가하고 있다. 이 연구에서는 댄서들의 움직임을 3D 영상 이미지로 캡처하는 과정과 결과를 분석하였으며, 유의미한 결과를 얻기 위해 볼류메트릭 스튜디오의 인프라와 워크플로우를 평가하여 볼류메트릭 캡처 기술의 실제적 방법론에 관해 탐색하였다. 본 연구를 통해 볼류메트릭 스튜디오 내에서 영상 이미지 왜곡과 렌더링 시간과 관련된 제한사항들이 확인되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Volumetric Studio is catalyzing the expansion of the XR content market. Consequently, there is a rising demand for in-depth research on volumetric capture technology. This research delves into the methodology and outcomes of capturing dancers' movements in the form of 3D video images. Furthermore, t...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (6)

  1. W. Choi, S. Cho, and S. Lee, 360˚ Volumetric?Studio, Busan IT Industry Promotion Agency,?Busan, pp. 16, 2021. 

  2. M. Oh, G. Han, and Y. Seo, "3D Volumetric?Capture-based Dynamic Face Production for?Hyper-Realistic Metahuman," Journal of Broadcast?Engineering, Vol. 27, No. 5, pp. 752-753, 2022. DOI: 10.5909/JBE.2022.27.5.751 

  3. D. Kim, K. Back, and S. Kim, "Production and?Accuracy Analysis of Topographic Status Map?Using Drone Images," Journal of the Korean?Geo-Environmental Society, Vol. 22, No. 2, pp. 35-36, 2021. DOI: 10.14481/jkges.2021.22.2.35 

  4. Devocean, Expression of the Metaverse world:?Volumetric Capture Technology(2022). http://www.devocean.sk.com 

  5. Y. Seo, "Volumetric Real 4D Video Technology,"?Korea Society Broadcasting Media Magazine, Vol. 26, No. 2, pp. 170-171, 2021. 

  6. A. Seo, E. An, and K. Seo, "Design and?Implementation of a Point Cloud-Based?Volumetric Video Player," The Journal of Korean?Institute of Communications and Information?Sciences, Vol. 47, No. 10, p. 1662, 2022. DOI : 10.7840/kics.2022.47.10.1660 

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