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텍스트 마이닝으로 OTT 인터랙티브 콘텐츠 다시보기
Analyzing OTT Interactive Content Using Text Mining Method 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.5, 2023년, pp.859 - 865  

이석창 (건양대학교 디지털콘텐츠학과)

초록
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OTT 시장의 과열로 서비스 사업자들이 콘텐츠 개발에 주력하는 상황에서 시청자들의 능동적인 참여를 독려하는 인터랙티브 콘텐츠가 주목받고 있다. 그에 따라 인터랙티브 콘텐츠에 관한 연구 역시 활발히 이루어지고 있다. 본 연구는 온라인상의 비정형 데이터를 중심으로 텍스트 마이닝을 통해 인터랙티브 콘텐츠에 관한 분석을 목적으로 한다. 가중치에 따른 키워드 특징 도출, OTT와 인터랙티브 콘텐츠의 관계, 그리고 인터랙티브 콘텐츠의 트렌드 변화를 객관적인 데이터에 근거하여 '워드클라우드', '관계도 분석', 그리고 '키워드 트렌드'라는 세부 기법을 활용하여 연구 결과 및 함의점을 도출하였다.

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In a situation where service providers are increasingly focusing on content development due to the intense competition in the OTT market, interactive content that encourages active participation from viewers is garnering significant attention. In response to this trend, research on interactive conte...

주제어

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참고문헌 (12)

  1. Film Film Council, 2022 Korean Film Industry?Report, p. 23, 2023. 

  2. KPMG Economic Research Institute, Real Estate?Emerging Power Brought by OTT, Content?Studio, p. 9, 2023. 

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  8. H. Kim and S. Ahn, "A Study on the Narrative of?the Interactive Movie based on the concept of?Gamification - focused on ," Journal of Korea Game Society,?Vol. 19, No. 3, 2019. DOI : 10.7583/JKGS.2019.19.3.101 

  9. J. Kim, D. Kim, and H. Kwon, "Can interactive?cinema become a new epic theater in the 21st?century?," Trans-, No. 12, 2022. DOI : 10.23086/trans.2022.12.09 

  10. WISET, Technology that completes OTT?services, https://www.wbridge.or.kr 

  11. IndieWire, Black Mirror: Bandersnatch Contains 5?Endings and 1 Trillion Story Combos, https://www.indiewire.com 

  12. H. Shin and J. Choi, "Analysis of User Reviews?for Webtoon Applications Using Text Mining,"?JCCT, Vol. 8, No. 4, p. 459, 2022. DOI: 10.17703/JCCT.2022.8.4.457 

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