$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등 3-4학년군의 인공지능 학습을 위한 온작품읽기와 인공지능을 융합한 교육 프로그램 개발
Development of an Educational Program Combining AI and Reading Whole Works for Learning with AI in the 3rd and 4th Grade of Elementary Schools 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.27 no.1, 2023년, pp.93 - 105  

부경준 (한림초등학교) ,  박찬정 (제주대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

4차 산업혁명 이후 인공지능 기술의 발달로 인해 변화하는 사회를 대비하고 실생활에서 인공지능을 다양하게 활용하기 위해, 학교 현장에서는 초등학생 때부터 기초 소양으로서 인공지능을 교육하여 학생들이 인공지능에 관한 기본적인 지식과 역량을 갖출 수 있도록 애쓰고 있다. 하지만, 현재 초등학교 교육과정 체제에서는 컴퓨팅 사고력을 비롯하여 초등학교 5-6 학년군에서 정보교육이 시작되고 있다. 미래사회와 환경변화에 대응하는 교육이 강화되기 위해서는 인공지능 교육의 시작이 기존 교육과정에서보다는 좀 더 빨리 진행될 필요가 있다. 본 연구에서는 초등학교 3-4학년군 학생에게 적절한 온작품읽기 기반 인공지능 교육 프로그램을 개발하고 적용하여 개발한 프로그램의 효과성을 검증하였다. 온작품읽기로 맥락과 상황을 인지하여 학생들이 인공지능에 대한기본 개념을 배울 수 있게 되었다. 본 연구에서 개발한 프로그램을 적용한 초등학생들의 지식·이해·과정 및 기능 영역에서 유의미한 인식변화의 결과를 얻어 향후 초등학교에서의 인공지능 융합교육 프로그램으로 활용할 수 있음을 알게 되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

After the 4th industrial revolution, in order to prepare for a society that is changing due to the development of artificial intelligence(AI) technology and to utilize AI in various ways in real life, in the school field, AI is taught as a basic knowledge from elementary school students, so that stu...

주제어

참고문헌 (28)

  1. Ministry of Education (2020), Education Policy?Direction and Core Tasks in the Age of Artificial?Intelligence/The Path for Korea's Future Education.?Retrieved from https://www.korea.kr/archive/expDocView.do?docId39237 

  2. Ministry of Education (2020), Artificial Intelligence?Education Guide Book, Ministry of Education. 

  3. Cho, Y., & Kim, C. S. (2023), Korean language?education for lower elementary school students in?rural areas using artificial intelligence blocks of?the entry, Journal of Korea Association of?Computer Education, 26(1), 59-72. 

  4. Kang, J., & Koo, D. H. (2021), development of artificial inetelligence education program for the lower?grades of elementary school, Journal of Korea?Association of Information Education, 25 (5),?761-768. 

  5. Han, K., & Ahn, H. (2021), A Case Study Of?Artificial Intelligence Convergence Education?Using Entry In Elementary School, Journal of?Creative Information Culture, 7(4), 197-206. 

  6. Shin, H., Shin, T., & Shin, H. W. (2022), Ethics?education in relation to artificial intelligence as part?of moral education in elementary school, Journal?of Studies on Schools and Teaching, 7(1), 75-96.?http://doi.org/10.23041/jsst.2022.7.1.004. 

  7. Sohn, W. S. (2020), Development of SW education?class plan using artificial intelligence education?platform : focusing on upper grade of elementary?school, Journal of Korea Association of Information?Education, 24(5), 453-462.?http://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.5.453. 

  8. Han, S. H. (2016), A study on the primary reading?guide through reading the whole work. Master's?Thesis, The Graduate School of Jeju National?University. 

  9. Ministry of Education (2021), 2022 revised curriculum general summary key points (Draft),?Curriculum Policy Division. 

  10. Kim, J. (2022), 2022 revised curriculum general guidelines?highlight. Proceedings of the Korean Association of?Computer Education Conference, 26(1), 3-3. 

  11. Jun, S. (2020), The effect of convergence education?based on reading and robot sw education for improving computational thinking, Journal of?Industrial Convergence, 18(1), 53-58. 

  12. Song, M. J. (2011), Process-based writing education & intertextuality, Journal of the Korean?Association of General Education, 5(2), 379-400. 

  13. Jun, S. (2017), Design and effect of development-oriented model for developing computing thinking?in SW education, Journal of the Korean Association?of Information Education, 21(6), 619- 627. 

  14. Oh, J. C., & Kim, J. (2016), A development of?a puzzle-based computer science instruction?model and learning program to improve computational thinking for elementary school Students,?Journal of Fisheries and Marine Sciences?Education, 28(5), 1183-1197. 

  15. Kim, S., & Jung, Y. (2021), Design of artificial?intelligence textbooks for kindergarten to develop?computational thinking based on pattern recognition, Journal of the Korean Association of?Information Education, 25(6), 927-934. 

  16. Kim, J. S. (2015), 2015 SW education teaching and?learning model development research, korea educational development Institute Research Report CR2015-35. 

  17. Choi, S. Y. (2015), A study of problems and?their solving strategies consequent upon software?education reinforcement in primary and secondary?schools, Journal of the Korean Association of?Information Education, 18(3), 93-104. 

  18. Kiuchi, N. (2021), going to artificial intelligence?robot school. North Bank. 

  19. Im, G. H., Park, J. Y., & Shin, H. (2021), Proposing?an instructional design model for educational program evaluation in tertiary institutions, Korean?Journal of General Education, 15(1), 205- 216. 

  20. Kim, J. S. (2020), Artificial intelligence-based?components and instructional goals for improving?primary english language learners' global digital?citizenship, Korean Journal of Elementary?Education, 31(2), 151-16. 

  21. Shin, S. (2020), Designing the framework of evaluation on learner's cognitive skill for artificial intelligence education through computational thinking, Journal of The Korean Association of?Information Education, 24(1), 59-69. 

  22. Choi, H. J. (2021), Study of AI thinking education?based on computational thinking, Journal of the?Korean Association of Computer Education, 24(3),?57-65. 

  23. Kim, J. S. (2021), On the direction of designing?content and teaching.learning methods of primary?and secondary level based on artificial intelligence,?Korean Journal of Elementary Education, 32(3),?19-35. 

  24. Kim, H. Y. (2017), A model study of convergence?education in the korean language department,?Master's Thesis, The Graduate School of?Chungnam National University. 

  25. Jang, Y. J. (2019), Development of unplugged education program for elementary school ai classes,?Master's Thesis, The Graduate School of Seoul?National University of Education. 

  26. Lawshe, C. H. (1975), A quantitative approach to content?validity, Personnel Psychology, 28(4), 563-575. 

  27. Quickdraw. Retrieved from https://quickdraw.withgoogle.com/ 

  28. Autodraw. Retrieved from https://www.autodraw.com/ 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로