$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

2015 개정 교육과정에 따른 5~6학년군 수학 검정 교과서의 범교과 학습 주제 반영 현황 분석
An analysis of the current state of cross-curricular learning topics in mathematics textbooks for grades 5 and 6 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.38 no.1, 2024년, pp.27 - 48  

김남균 (청주교육대학교) ,  오민영 (연서초등학교) ,  김수지 (칠금초등학교) ,  김영진 (동인초등학교) ,  이윤기 (덕벌초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

미래 사회의 변화에 대비하기 위해 범교과 학습이 강조되며, 범교과 학습 주제와 교과를 연계할 필요성이 증가하고 있다. 그러나 수학과에서 범교과 학습을 어떻게 다뤄야 하는지에 관한 연구는 거의 없다. 본 연구에서는 교과별 교육 과정과 수학과 교과서에 적용된 범교과 학습 주제의 내용과 방법을 문헌 분석하였다. 연구 결과 교과별 교육과정을 적용된 범교과 학습 주제의 다양성, 주된 범교과 학습 주제의 유무에 따라 총 4가지 유형으로 구분할 수 있었고 이 때 수학과 교육과정은 일부 범교과 학습 주제가 소극적으로 다뤄지고 주된 주제가 없는 유형에 속하였다. 한편, 2015 개정 교육과정에 따른 5~6학년군 수학 교과서 10종을 분석한 결과, 교육과정과 달리 교과서에는 다양한 범교과 학습주제가 적용되어 있었고 이중 환경·지속가능발전 교육, 안전·건강 교육, 진로 교육, 인성 교육, 경제·금융 교육 순으로 주를 이뤘다. 또한 수학 교과서에는 범교과 학습 주제가 소재, 발문, 설명, 자료, 삽화와 같이 다양한 유형으로 반영되어 있었는데, 주로 소재나 삽화로 나타난 경우가 많았다. 그리고 수학 교과서에는 범교과 학습 주제가 주로 도입 차시, 본 차시의 도입 활동, 특화 차시에 반영되어 있었다. 이런 결과를 바탕으로 수학과에 범교과 학습 주제를 연계하는 방안을 모색하고 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In order to prepare for changes in future society, cross-curricular learning is emphasized, and the need to link cross-curricular learning topics and subjects is increasing. However, there are few studies on how to deal with cross-curricular learning in mathematics education. This study analyzed the...

주제어

표/그림 (23)

참고문헌 (28)

  1. Kang, Y., Paik, S., Jeon, I., Lee, K., Kim, Y., Lee, M., Yoon, D., Paik, J., Kang, T., Song, J., Lee, J., Do, J., Lee, J., Kim,?T., Kim, B., Jeong, H., Kim, K., Kwon, H., Jo, H., ... Lee, Y. (2023). Elementary school mathematics 5-2.?Daekyo. 

  2. Kang, W. (2011). Implementation possibility of education for sustainable development(ESD) in social studies education as cross?curricular context: Focused on social studies teachers' understanding levels and practical willness toward ESD. The?Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 11(1), 1-27. 

  3. Kang, H., & Jeon, H. (2014). A study on application of cross-curricular subjects in curriculum revision. The Journal of?Learner-Centered Curriculum and Instruction, 14(11), 239-264. 

  4. Ministry of Education (2016). Commentary of the national guidelines for the 2015 revised curriculum: Elementary school.?Ministry of Education. 

  5. Ministry of Education (2019). Instructional materials on cross-curricular learning linked to subjects. Ministry of Education 

  6. Ministry of Education (2021). Highlights of the national guidelines for the 2022 revised curriculum(draft). Ministry of?Education, Curriculum Policy Division. 

  7. Ministry of Education (2022a). The national guidelines for the elementary and secondary curriculum. Notification of the?Ministry of Education No. 2022-33. 

  8. Ministry of Education (2022b). Development status of the 2022 revised curriculum. Ministry of Education. 

  9. Kim, S., Kang, E., Kang, Y., Ko, C., Kim, B., Kim, A., Noh, S., Park, S., Park, Y., Park, H., Song, J., An, H., Lee, D.,?Jeong, S., Jeong, Y., & Hwang, Y. (2023). Elementary school mathematics 6-1. Icecream Media. 

  10. Kim, A., & Cha, W. (2019). A study on the application of cross-curricular learning topics in moral education curriculum.?Korean Elementary Moral Education Society, 63, 161-188. 

  11. Kim, E. (2023). Analysis of the types of reflection of cross-curricular learning topics in 2015 revised elementary school?music textbooks. Journal of Music Education Science, 54, 39-62. 

  12. Kim, J. (2019). Analysis of teachers' perceptions on elementary mathematics textbooks according to the 2015 revised?curriculum. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 23(4), 507-527. 

  13. Lew, H., Yoo, H., Lee, J., Jo, Y., Tak, B., Choi, Y., Jeong, M., Lee, H., Jeon, J., Kim, G., Lee, K., Park, S., Kim, K., Weon,?S., Sun, J., Kim, P., Lee, Y., Kim, J., Kim, H., ... Kim, Y. (2023). Elementary school mathematics 6-1. Kumsung?Publishing. 

  14. Park, K., Jeong, Y., Ko, J., Kwon, S., Nam, J., Park, J., Song, S., Lim, J., Kim, Y., Choi, J., Ko, J., Kwon, C., Noh, H.,?Park, J., Lee, S., Lee, Y., Lee, Y., Lee, Y., Lee, J., ... Choi, H. (2023). Elementary school mathematics 5-1.?Donga Publishing. 

  15. Park, M., Kang, K., Kim, D., Kim, D., Kim, S., Kim, W., Kim, J., Kim, J., Kim, H., Son, K., Lew, D., Lee, J., Yim, G., &?Jo, S. (2023). Elementary school mathematics 6-2. Chunjae Textbook. 

  16. Park, S., Lew, S., Kim, S., Kwon, S., Kim, N., Kang, H., Kim, K., Kim, B., Kim, Y., Kim, Y., Kim, E., Sung, C., Oh, H., Lee,?M., Jeong, Y., Choi, B., & Choi, J. (2023a). Elementary school mathematics 5-1. YBM. 

  17. Park, S., Lew, S., Kim, S., Kwon, S., Kim, N., Kang, H., Kim, K., Kim, B., Kim, Y., Kim, Y., Kim, E., Sung, C., Oh, H., Lee,?M., Jeong, Y., Choi, B., & Choi, J. (2023b). Elementary school mathematics 6-1. YBM. 

  18. Park, S. (2006). Exploring the problems of the recent Korean cross-curricular learnings and the alternative measures for?improvement The Journal of Curriculum Studies, 24(2), 159-182. 

  19. Park, H., Choi, J., & Lee, K (2014). Improvement plan for the curriculum document related to cross-curricular learning in?South Korea through international comparison. The Journal of Curriculum Studies, 32(4), 77-101. 

  20. Ahn, B., Na, G., Kim, M., Lee, K., Lew, H., Choi, J., Jo, J., Kim, N., Jeong, Y., Park, E., Heo, J., Hwang, C., Moon, E.,?Son, T., Chu, S., Jang, S., Jeong, S., Kim, J., Yoon, J., ... Cha, E. (2023). Elementary school mathematics 6-2.?Donga Publishing. 

  21. Yoon, J., (2022). A plan to reflect cross-subject learning topics in classical chinese education. Journal of Korean Classical?Chinese Education, 58, 239-258. 

  22. Lee, D., & Kwon, H. (2022). A study on the development of mathematical-ethical linkage.convergence class materials according to the theme-based design model. Communications of Mathematical Education, 36(2), 253-286. 

  23. Lee, M., Choi, H., & Park, S. (2009). A study of the plan of the enhancement of cross-curriculum in the national?curriculum(RRC 2009-5). Korea Institute for Curriculum and Evaluation. 

  24. Chang, H., Seo, D., Kim, M., Kim, S., Kim, Y., Kim, C., Nam, J., Park, E., Park, H., Yoo, M., Yoo, C., Lim, M., Jeong, H.,?Hwang, W. (2023). Elementary school mathematics 6-1. Miraen. 

  25. Jo, S. (2020). A discussion on the improvement of the cross-curricular learning in Korea. The Journal of Saramdaum?Educatio, 14(1), 91-117. 

  26. Cho, S., & Kim, G. (2021). Investigating mathematics teachers' understanding of and intention to use textbooks. The?Mathematical Education, 60(1), 111-131. 

  27. Cha, W., Kim, M., Pyo, S., Park, Y., Kim, S., & Lee, Y. (2018). Connecting cross-curricular learning topics to?subject-specific curriculum content elements: A map development study. Ministry of Education. 

  28. Cha, W., Kim, A., Lee, J., & Woo, H. (2019). Research on the development of instructional materials for cross-curricular?learning topics linked to subjects according to national and social needs. Korea National University of?Education, School Population Safety Education Institute. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로