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자동차 브레이크 패드 마모량 측정센서 브라켓의 다이나믹크리깅 대리모델 기반 설계최적화
Design Optimization of Bracket for Wear Sensor of Automobile Brake Pads Based on Dynamic Kriging Surrogate Model 원문보기

한국전산구조공학회논문집 = Journal of the computational structural engineering institute of Korea, v.37 no.2, 2024년, pp.95 - 101  

정준영 (국립목포대학교 기계공학과) ,  유정주 (국립목포대학교 기계공학과) ,  변경석 (국립목포대학교 기계공학과) ,  조현규 (국립목포대학교 기계공학과)

초록
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본 논문에서는 다이나믹크리깅 대리모델 기반 자동차 브레이크 패드 마모량 측정센서 브라켓의 설계최적화를 소개한다. 브레이크 작동시 마찰재 바닥의 온도가 600℃ 이상으로 상승하고, 이 열이 전달되어 센서의 기능을 상실시킨다. 따라서 열전달을 최소화하는 브라켓 형상의 설계최적화는 필수적이다. 최적화에 소요되는 계산비용을 절감하기 위해 다이나믹크리깅 대리모델로 열전달 시뮬레이션을 대체하였다. 다이나믹크리깅은 최적의 상관함수와 기저함수를 선정하였으며, 정확한 대리모델을 도출하였다. 최적화 결과 센서위치의 온도가 초기모델에 비해 7.57% 감소하였으며, 이를 열전달 시뮬레이션으로 다시 한번 확인하여 대리모델 기반 최적설계가 유의미함을 검증하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper introduces an optimized design for a sensor bracket used to measure the wear amount of an automobile brake pad, based on a dynamic kriging surrogate model. During testing, the temperature of the brake pad can increase beyond 600℃, which often causes sensor malfunction. Therefore, i...

주제어

참고문헌 (8)

  1. Cressie, N. (1988) Spatial Prediction and Ordinary Kriging,?Math. Geol., 20(4), pp.405~421. 

  2. Jeong, J. (2022) Design Optimization of Casing and Stay Vane of?Reaction Hydro Turbine Using Dynamic Kriging Surrogate?Model, Master's Course, Mokpo National University, p.96. 

  3. Kim, M. (2021) A Study on the Measurement of Real-Time?Brake Pad Wear and Disk Temperature Using Variable?Resistance and Thermocouple, Master's Course, Mokpo?National University, p.68. 

  4. Martin, J.D., Simpson, T.W. (2005) Use of Kriging Models to?Approximate Deterministic Computer Models, AIAA J.,?43(4), pp.853~863. 

  5. Olsson, A., Sandberg, G., Dahlblom, O. (2003) On Latin Hypercube?Sampling for Structural Reliability Analysis, Struct. Saf.,?25(1), pp.47~68. 

  6. Song, H., Choi, K.K., Lamb, D. (2013) A Study on Improving the?Accuracy of Kriging Models by Using Correlation Model/Mean?Structure Selection and Penalized Log-Likelihood Function,?10th World Conference on Structural and Multidisciplinary?Optimization, pp.1~10. 

  7. Yoo, J. (2023) A Study on Brake Pad Wear and Disc Temperature?Real-Time Monitoring Sensor Heat Resistance Characteristics,?Master's Course, Mokpo National University, p.92. 

  8. Zhao, L., Choi, K.K., Lee, I. (2011) Metamodeling Method Using?Dynamic Kriging for Design Optimization, AIAA J., 49(9),?pp.2034~2046. 

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