$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 수학 일지 쓰기 활동이 초등학교 6학년 학생들의 수학불안 및 수학적 의사소통에 미치는 영향
The effects of mathematics journal writing on mathematics anxiety and mathematical communication in 6th grade elementary school students 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.38 no.2, 2024년, pp.187 - 213  

유동훈 (함박초등학교) ,  최인용 (서울교육대학교)

초록

본 연구는 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 수학 일지 쓰기 활동이 학생들의 수학불안과 수학적 의사소통 중 '쓰기' 영역에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 초등학교 6학년 학생 27명을 대상으로 분수·소수의 나눗셈을 학습하는 동안 14차시의 수학 일지 쓰기 활동을 실시하였다. 수학불안은 검사지를 이용하여 측정한 후 사전, 사후 결과를 통계적으로 분석하였고, 수학적 의사소통은 '쓰기' 영역에 대한 분석틀을 이용하여 양적으로 측정한 뒤 수준의 변화를 확인하였다. 또한, 연구참여자 중 13명을 면담하여 수학 일지 활동이 수학불안과 수학적 의사소통에 미치는 영향을 심층적으로 살펴보고자 하였다. 연구 결과, 수학불안의 4개의 상위 요인 중 수학교과 요인과 환경 요인에서 수학불안 감소에 유의미한 효과가 나타났다. 수학적 의사소통 중 '쓰기' 영역의 '표현'과 '설명'의 평균 수준은 점진적으로 높아지는 경향을 보였으며, 특히 교사의 구체적인 피드백이 학생들의 의사소통 수준 향상을 지원하였다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 학교 현장에서 수학 일지 쓰기 활동의 활용 및 지도 방안에 대한 시사점을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to investigate the impact of mathematical journal writing activities on sixth-grade students' mathematics anxiety and the 'writing' aspect of mathematical communication. For this purpose, 27 sixth-grade students participated in 14 sessions of mathematical journal writing activities w...

Keyword

표/그림 (18)

참고문헌 (39)

  1. Ko, S. S., Park, M. G., & Kim, J. H. (2023). An analysis of the writing types elementary school students presented in?mathematics journal. Communications of Mathematical Education, 37(1), 85-104.? 

  2. Ministry of Education (2015). Mathematics curriculum. Ministry of Education Notice No. 2015-4 [Appendix 8].? 

  3. Ministry of Education (2022). Mathematics curriculum. Ministry of Education Notice No. 2022-33 [Appendix 8].? 

  4. Gweon, J. (2003). A study on the causes of mathematics anxiety in the primary school students [Master's thesis, Graduate?School of Education, Jinju National University of Education].? 

  5. Kim, M., & Song, Y. (2006). As mathematical communication, case study about mathematical attitude of high school?students through mathematical journal writing. Journal of the Korean School Mathematics, 9(1), 77-92.? 

  6. Kim, B., & Kim, M. (2003). Effects of writing activities in elementary mathematics on communication and understanding?of mathematical concept. Journal of Educational Studies, 34(1), 55-72.? 

  7. Kim, H., & Chung, D. (2008). The effect of mathematics journal writing of elementary school mathematics underachievers.?The Bulletin of Science Education, 21(1), 7-19.? 

  8. Na, G., Park, M., Kim, D., Kim, Y., & Lee, S. (2018). Exploring the direction of mathematics education in the future age.?The Journal of Educational Research in Mathematics, 28(4), 437-478. 

  9. Park, H. (2000). Development of mathematics journal writing as an evaluation tool and the analysis of the effect of?mathematics journal writing [Master's thesis, Graduate School of Education, Seoul National University of?Education].? 

  10. Park, H., & Ku, H. (2011). The effects of the journal writing using the math fairy tales on the academic achievement and?learning attitude in mathematics of elementary math underachievers. The Journal of Special Children Education,?13(1), 243-263.? 

  11. Seo, M., Kim, K., Lee, J., Jeon, S., & Kim, S. (2021). Comprehensive analysis on the results of TIMSS 2019 and its?trends (Research Report RRE 2021-5). Korea Institute for Curriculum and Evaluation .? 

  12. Yang, H. (2018). The effect of mathematical journal writing activity in numbers and operation area on mathematical?disposition and mathematical communication level to third grade elementary students [Master's thesis,?Graduate School of Ewha Womans University].? 

  13. Yang, H., & Kim, M. (2018). A study on the mathematical disposition and communication level in process of applying?mathematical journal writing to the 3?rd graders in a mathematics classroom. The Mathematical Education,?57(3), 247-270.? 

  14. Yeon, Y. (2004). Mathematics journal writing guidance method to enhance mathematical communication ability [Master's?thesis, Graduate School of Education, Gyeongin National University of Education].? 

  15. Lee, S. & Koo, Y. (2020). A study on the development of mathematical anxiety test for middle school student. Journal of?the Korean School Mathematics, 23(4), 469-489.? 

  16. Lee, S., & Kim, J. (2004). The effects of math journal writing as mathematical communication on middle school students'?mathematical attitudes. Communications of Mathematical Education, 18(1), 157-171.? 

  17. Lee, C., & Kim, S. (2002a). Mathematical communication. Kyowoo.? 

  18. Lee, C., & Kim, S. (2002b). Investigation of present state for teaching mathematical communication. School Mathematics,?4(1), 63-78.? 

  19. Lee, C., Kim, S., & Chae, M. (2001). The assessment rubric development of mathematical communication ability. The?Journal of Educational Research in Mathematics, 11(1), 207-221. 

  20. Lee, J. (2013). A Study on justification and communication in process of applying mathematical modeling to elementary?students : with priority given to 5?th grades' number and operation [Master's thesis, Graduate School of Ewha?Womans University].? 

  21. Lee, J. & Kim, M. (2016). A study on the communication in process of applying mathematical modeling to children in?elementary mathematics classroom. The Mathematical Education, 55(1), 41-71.? 

  22. Lim, S. (2006). Effects of problem-solving speaking activities on mathematics anxiety reduction [Master's thesis, Graduate?School of Education, Seoul National University of Education].? 

  23. Jung, D. (2015). The influences of expository writing on mathematical communication in math class. [Master's thesis,?Graduate School of Education, Seoul National University of Education].? 

  24. Jung, Y. (2016). The changes in affective characteristic of 6?th grade student with underachievement in mathematics after?writing mathematics journal [Master's thesis, Graduate School of Education, Gyeongin National University of?Education].? 

  25. Cho, Y. (2010). Analysis of pattern of mathematical interaction occurring in the elementary school mathematics classrooms?[Master's thesis, Graduate School of Education, Seoul National University of Education].? 

  26. Cho, H. & Kang, W. (2012). Influences of mathematical communication-centered teaching focused on writing and reading.?The Journal of Korea Elementary Education, 23(3), 127-143.? 

  27. Choi, J. (2019). The effects of using mathematics journal writing activity on mathematical representation ability and?mathematical attitude to low-achieving students in mathematics [Master's thesis, Graduate School of Education,?Seoul National University of Education].? 

  28. Huh, S. (2010). The effects of mathematics learning through the mathematical journal writing on computation abilities and?learning attitudes for low-achieving students in mathematics [Master's thesis, Graduate School of Education,?Seoul National University of Education].? 

  29. Heo, H. (1996). A study on antecedents of mathematics anxiety: focusing on high school students [Doctoral thesis, Seoul?National University]. 

  30. Hyun, W., & Choi, K. (2012). Analysis of change of scholastic achievement & affective characteristic and aspect of?mathematics journal writing activities. Elementary Education Research, 16, 169-196. 

  31. Borasi, R., & Rose, B. J. (1989). Journal writing and mathematics instruction. Educational Studies in?Mathematics, 20(4), 347-365. 

  32. Burns, M. (1995). Writing in math class: A resource for grades 2-8. Math Solutions. 

  33. Byrd, P. G. (1982). A descriptive study of mathematics anxiety: Its nature and antecedents. Indiana?University. 

  34. Miller, L. D. (1991). Writing to learn mathematics. The Mathematics Teacher, 84(7), 516-521. 

  35. National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school?mathematics. Author. 

  36. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics.?Author. 

  37. National Council of Teachers of Mathematics (2006). Curriculum focal points for prekindergarten through?grade 8 mathematics: A quest for coherence. Author. 

  38. P21 (2015). Framework for 21st century learning. Partnership for 21st Century Skills. Retrieved from?http://www.p21org/index.php 

  39. Smith, J. L. (1996). Journals in the classroom: Writing to learn. Journal of Adolescent & Adult Literacy,?40(2), 155. 

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로