$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

Course Analysis of Library and Information Science in Korea 원문보기

Information, v.11 no.1, 2020년, pp.19 -   

Mo, Yelim (The Department of Library and Information Science, Chung-Ang University, 84 Heukseok-ro, Heukseok-dong, Dongjak-gu, Seoul 06974, Korea) ,  Seon, Euntaek (The Department of Library and Information Science, Chung-Ang University, 84 Heukseok-ro, Heukseok-dong, Dongjak-gu, Seoul 06974, Korea) ,  Park, Goun (The Department of Library and Information Science, Chung-Ang University, 84 Heukseok-ro, Heukseok-dong, Dongjak-gu, Seoul 06974, Korea) ,  Kim, Haklae (The Department of Library and Information Science, Chung-Ang University, 84 Heukseok-ro, Heukseok-dong, Dongjak-gu, Seoul 06974, Korea)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Curriculums play a key role in implementing the educational goals and directions of a university. Universities regularly update their curriculums to actively respond to internal and external environmental changes. Korean universities face challenges, including a steady decline in enrollment and dema...

참고문헌 (28)

  1. Rayward Library and Information Science: An Historical Perspective J. Libr. Hist. 1985 20 120 

  2. Feltham Counselling studies Br. J. Guid. Couns. 2001 10.1080/03069880020019419 29 111 

  3. Carlin Disciplinary debates and bases of interdisciplinary studies: The place of research ethics in library and information science Libr. Inf. Sci. Res. 2003 10.1016/S0740-8188(02)00163-9 25 3 

  4. Sugiuchi The trend of library and information science research in Japan: A content analysis of research articles Libr. Inf. Sci. 2011 66 127 

  5. Prebor Analysis of the interdisciplinary nature of library and information science J. Librariansh. Inf. Sci. 2010 10.1177/0961000610380820 42 256 

  6. What is Wrong with Korean Library and Information Science? J. Korean Libr. Inf. Sci. Soc. 2018 49 1 

  7. Younghe, N. (2012). A Study on the Development of Standard Model for Curriculum Contents. 

  8. Lee A Case Study of USC SLIS for Improving Library and Information Science Curriculum in Korea J. Korean Soc. Libr. Inf. Sci. 2012 46 341 

  9. Bonnici Rhizomes in the iField: What Does it Mean to be an iSchool? Knowl. Organ. 2013 10.5771/0943-7444-2013-6-408 40 408 

  10. Mammo Rebirth of library and information science education in Ethiopia: Retrospectives and prospectives Int. Inf. Libr. Rev. 2011 10.1080/10572317.2011.10762886 43 110 

  11. Priti Delivery of library and information science curriculum: A joint endeavour among LIS educators and library practitioners at the University of Botswana Libr. Rev. 2017 10.1108/LR-12-2016-0109 66 482 

  12. Carroll Information Professionals 2050: Educational Possibilities and Pathways Inf. Serv. Use 2012 32 93 

  13. Cronin The waxing and waning of a field: Reflections on information studies education Inf. Res. 2012 17 n3 

  14. Mutula Redefining Library and Information Science education and training in Zimbabwe to close the workforce skills gaps J. Librariansh. Inf. Sci. 2019 10.1177/0961000617748472 51 915 

  15. Audunson Digital Library Education in Europe: A Survey SAGE Open 2016 10.1177/2158244015622538 6 2158244015622538 

  16. Aytac Diversity and multiculturalism of LIS education Proc. Assoc. Inf. Sci. Technol. 2016 10.1002/pra2.2016.14505301003 53 1 

  17. Wyman Global trends and transformations in library science education Inf. Learn. Sci. 2018 119 215 

  18. Siddiqui A Comparative Analysis of Library and Information Science Post Graduate Education in India and UK Libr. Philos. Pract. 2013 1 941 

  19. Hu Technology impacts on curriculum of library and information science (LIS)-A United States (US) perspective Libr. Inf. Sci. Res. 2013 23 1 

  20. Joseph LIS Education in the Digital Era Int. J. Soc. Relev. Concern 2018 10.26821/IJSRC.6.2.2018.6201 6 1 

  21. Yi The Current Landscape of the School Librarianship Curricula in USA J. Educ. Libr. Inf. Sci. 2014 55 303 

  22. Younghee A Study on the Characteristic Changing of the Library and Information Science Curriculum J. Korean Libr. Inf. Sci. Soc. 2015 46 79 

  23. Sarah A Diagnostic Analysis of LIS Curriculum from the Meta-literacy Perspective J. Korean Soc. Libr. Inf. Sci. 2018 52 191 

  24. Lee Analysis of Collaborative Research Trends in Library and Information Science in Korea J. Korean Libr. Inf. Sci. Soc. 2019 50 191 

  25. Lee Weighted Subject-Method Network Analysis of Library and Information Science Studies J. Korean Soc. Libr. Inf. Sci. 2015 49 457 

  26. Borrego, A. (2015). Library and information education in Europe: An overview. BiD Textos Univ. Bibliotecon. Doc., 35. 

  27. Golub (Big) Data in Library and Information Science: A Brief Overview of Some Important Problem Areas J. UCS 2017 23 1098 

  28. Zhan Understanding big data in librarianship J. Librariansh. Inf. Sci. 2017 10.1177/0961000617742451 51 561 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로