본 연구는 공공부문에서 자원봉사활동을 하고 있는 자원봉사자들의 봉사활동 만족도에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 규명하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 본 연구 에서는 부산지역 주요 공공부문에서 봉사활동을 하고 있는 자원봉사자들을 대상으로 실증적 규명을 시도하였으며 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 본 연구의 대상 자원봉사자들의 봉사활동 만족도는 평균 3.77(5점 만점 기준)로 보통 수준으로 나타났다 그리고 독립변수 중 대인관계가 평균 3.84로 가장 높게 나타난 반면에 자원봉사자 모집은 3.03으로 가장 낮게 나타났다.
둘째, 각 변수간의 관계 정도를 파악하기 위해 상관관계를 분석한 결과 모집(.211), 교육 평가(.424), 지도관리(.328), 보상(.297), 적정성(.544), 경험(.313),자율성(.482), 이타성(.394), 대인관계(.546)는 모두 .01의 수준에서 자원봉사자들의 봉사활동민족과 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났으나 연령 학력, 소득은 자원봉사자들의 봉사활동만족도와는 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다.
셋째, 공공부문에서 봉사활동을 하고 있는 자원봉사자들의 봉사활동 만족도에 영향을 미치는 요인을 규명하기 위해 입력방법에 의한 다중회귀분석을 실시한 결과 적정성이 가장 크게 영향을 미치는 것으로 나타났고, 그 다음으로 대인관계, 자율성, 교육평가, 이타성, 경험, 종교유무 순으로 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 모집, 지도 관리, 보상, 성별, 연령, 소득은 통계적으로 유의한 영향이 없는 것으로 나타났다.
본 연구는 공공부문에서 자원봉사활동을 하고 있는 자원봉사자들의 봉사활동 만족도에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 규명하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 본 연구 에서는 부산지역 주요 공공부문에서 봉사활동을 하고 있는 자원봉사자들을 대상으로 실증적 규명을 시도하였으며 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 본 연구의 대상 자원봉사자들의 봉사활동 만족도는 평균 3.77(5점 만점 기준)로 보통 수준으로 나타났다 그리고 독립변수 중 대인관계가 평균 3.84로 가장 높게 나타난 반면에 자원봉사자 모집은 3.03으로 가장 낮게 나타났다.
둘째, 각 변수간의 관계 정도를 파악하기 위해 상관관계를 분석한 결과 모집(.211), 교육 평가(.424), 지도관리(.328), 보상(.297), 적정성(.544), 경험(.313),자율성(.482), 이타성(.394), 대인관계(.546)는 모두 .01의 수준에서 자원봉사자들의 봉사활동민족과 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났으나 연령 학력, 소득은 자원봉사자들의 봉사활동만족도와는 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다.
셋째, 공공부문에서 봉사활동을 하고 있는 자원봉사자들의 봉사활동 만족도에 영향을 미치는 요인을 규명하기 위해 입력방법에 의한 다중회귀분석을 실시한 결과 적정성이 가장 크게 영향을 미치는 것으로 나타났고, 그 다음으로 대인관계, 자율성, 교육평가, 이타성, 경험, 종교유무 순으로 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 모집, 지도 관리, 보상, 성별, 연령, 소득은 통계적으로 유의한 영향이 없는 것으로 나타났다.
This study was aimed at investigating empirical factors that exerted influence on satisfaction of volunteers who service in public sector. To achieve this, the study attempted empirical investigation for volunteers served in major public sectors in Busan area. The results were as follows. First o...
This study was aimed at investigating empirical factors that exerted influence on satisfaction of volunteers who service in public sector. To achieve this, the study attempted empirical investigation for volunteers served in major public sectors in Busan area. The results were as follows. First of all, it was shown that the volunteers" satisfaction of their works was 3.77 on average(5 point scale), the normal level. Among independent variables, it was seen that personal relationship was 3.84 on average, approaching the highest, whereas volunteer recruitment was 3.03 on average, marking the lowest. In the second, as a result of analyzing correlation to identify the level of relations between variables, it appeared that all of recruitrnent(.211), educational evaluation(.424), guidance and management(.328), reward(.297), appropriateness(.544), experience(.313), autonomy(.482), altruism(.394), and personal relationship(.546) had positive correspondences with the volunteers" satisfaction at 0.1 level. However, the correlation with variables, which include age, education level, and income, did not show any meaningful sign. Thirdly, according to multiple regression analysis by input method that was conducted to investigate factors that exercised influence on volunteers" satisfaction of their services, it was shown that the largest influence was the factor of appropriateness and then was held the factors of, in turn, personal relationship, autonomy, educational evaluation, altruism, experience, and religion. However, recruitment, guidance and management, reward, sex, age, and income did not had significant influence in the statistics.
This study was aimed at investigating empirical factors that exerted influence on satisfaction of volunteers who service in public sector. To achieve this, the study attempted empirical investigation for volunteers served in major public sectors in Busan area. The results were as follows. First of all, it was shown that the volunteers" satisfaction of their works was 3.77 on average(5 point scale), the normal level. Among independent variables, it was seen that personal relationship was 3.84 on average, approaching the highest, whereas volunteer recruitment was 3.03 on average, marking the lowest. In the second, as a result of analyzing correlation to identify the level of relations between variables, it appeared that all of recruitrnent(.211), educational evaluation(.424), guidance and management(.328), reward(.297), appropriateness(.544), experience(.313), autonomy(.482), altruism(.394), and personal relationship(.546) had positive correspondences with the volunteers" satisfaction at 0.1 level. However, the correlation with variables, which include age, education level, and income, did not show any meaningful sign. Thirdly, according to multiple regression analysis by input method that was conducted to investigate factors that exercised influence on volunteers" satisfaction of their services, it was shown that the largest influence was the factor of appropriateness and then was held the factors of, in turn, personal relationship, autonomy, educational evaluation, altruism, experience, and religion. However, recruitment, guidance and management, reward, sex, age, and income did not had significant influence in the statistics.
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