[국내논문]자비명상과 마음챙김명상의 효과비교: 공통점과 차이점 Differences and Similarities in the Effects of Two Meditation Methods: Comparing Loving-Kindness and Compassion Meditation with Mindfulness Meditation원문보기
자비명상과 마음챙김명상이 심리적 건강과 심리적 자원, 공감과 연민에 미치는 효과를 비교하였다. 이를 위해 대학생 36명을 두 집단에 무선할당하여, 한 집단은 8주간 마음챙김명상을 수련하고 다른 집단에는 후반기의 4주간 자비명상을 수련하도록 하였다. 또 다른 22명의 대학생들에게는 수용전념치료에 마음챙김을 결합한 심리교육 중심의 한 프로그램을 실시하여 비교집단으로 삼았다. 프로그램 실시 전과 4주 후 및 8주 후에 심리적 건강과 자원, 공감과 연민을 측정하였다. 심리적 건강은 간이증상검사와 세계보건기구삶의 질 척도 등으로 측정하였고, 심리적 자원으로는 마음챙김 능력과 역기능적 상위인지, 회복탄력성을 측정하였다. 또한 기본공감척도와 자기자비척도, 아주연민척도를 이용해서 공감과 연민을 측정하였다. 마음챙김집단과 자비명상집단은 삶의 질의 총점과 대부분의 소척도들, 그리고 우울증상에서 비교집단에 비해 더 많은 향상이 있었다. 또한, 회복탄력성에서 비교집단에 비해 더 많은 향상이 있었지만, 역기능적 상위인지나 마음챙김 수준에서는 유의한 향상이 나타나지 않았다. 자기연민과 연민적 사랑에서는 명상수련집단이 비교집단에 비해 더 많은 향상이 있었다. 마음챙김명상은 특히 자기연민의 향상에 독특한 효과가 있는 것으로 나타났고, 자비명상은 잘모르는 타인에 대한 이타심의 향상에 독특한 효과가 있었다. 그 외의 변인들에 대해서는 두 명상법이 거의 유사한 효과가 있었다. 연구결과에 대한 논의를 통해 향후 연구의 주제를 제안하였고, 자비명상연구의 필요성을 제안하였다. 또한 본 연구의 한계점에 대해서도 논의하였다.
자비명상과 마음챙김명상이 심리적 건강과 심리적 자원, 공감과 연민에 미치는 효과를 비교하였다. 이를 위해 대학생 36명을 두 집단에 무선할당하여, 한 집단은 8주간 마음챙김명상을 수련하고 다른 집단에는 후반기의 4주간 자비명상을 수련하도록 하였다. 또 다른 22명의 대학생들에게는 수용전념치료에 마음챙김을 결합한 심리교육 중심의 한 프로그램을 실시하여 비교집단으로 삼았다. 프로그램 실시 전과 4주 후 및 8주 후에 심리적 건강과 자원, 공감과 연민을 측정하였다. 심리적 건강은 간이증상검사와 세계보건기구 삶의 질 척도 등으로 측정하였고, 심리적 자원으로는 마음챙김 능력과 역기능적 상위인지, 회복탄력성을 측정하였다. 또한 기본공감척도와 자기자비척도, 아주연민척도를 이용해서 공감과 연민을 측정하였다. 마음챙김집단과 자비명상집단은 삶의 질의 총점과 대부분의 소척도들, 그리고 우울증상에서 비교집단에 비해 더 많은 향상이 있었다. 또한, 회복탄력성에서 비교집단에 비해 더 많은 향상이 있었지만, 역기능적 상위인지나 마음챙김 수준에서는 유의한 향상이 나타나지 않았다. 자기연민과 연민적 사랑에서는 명상수련집단이 비교집단에 비해 더 많은 향상이 있었다. 마음챙김명상은 특히 자기연민의 향상에 독특한 효과가 있는 것으로 나타났고, 자비명상은 잘모르는 타인에 대한 이타심의 향상에 독특한 효과가 있었다. 그 외의 변인들에 대해서는 두 명상법이 거의 유사한 효과가 있었다. 연구결과에 대한 논의를 통해 향후 연구의 주제를 제안하였고, 자비명상연구의 필요성을 제안하였다. 또한 본 연구의 한계점에 대해서도 논의하였다.
In this study, we compared the effects of and 8-weeks implementation of Loving-Kindnessand Compassion Meditation (LCM) and Mindfulness Meditation (MM) on psychological healthand psychological resources, along with compassion and empathy related variables. Thirty-sixcollege students who were enrolled...
In this study, we compared the effects of and 8-weeks implementation of Loving-Kindnessand Compassion Meditation (LCM) and Mindfulness Meditation (MM) on psychological healthand psychological resources, along with compassion and empathy related variables. Thirty-sixcollege students who were enrolled in a class participated, and were randomly assigned to oneof the two meditation groups (experimental groups). Twenty-two students in another classparticipated in an MAC (Mindfulness-Acceptance-Commitment) program, being assigned tothe control group. Eight established instruments were utilized in this study to measurepsychological health (MAAS, MQ-30, CD-RISC), psychological resources (SCL-90-R,WHO-QOL), and empathy and compassion (SCS, BES, CLS). All the variables was measuredat three time points: pre-, mid- (4 weeks later), and post-implementation (8 weeks later).The LKCM and MM group showed statistically significant improvement in their quality oflife, depressive symptom, resilience, self-compassion, and compassionate love compared the tocontrol group, but not in meta-cognition, mindfulness level, and empathy. In addition,significant differences were also found between the two meditation groups. Specifically, 1)MM had a unique effect on cultivating self-compassion, 2) LCM affected compassionate lovefor strangers and/or humaneness in general, and 3) while the effects of MM and LCM on thetotal changes of the scores were almost the same, there were some differences in thechanging processes. Possible interpretations and implications of the results were discussed,and some themes and hypotheses for future research were suggested to improve thelimitations of this research.
In this study, we compared the effects of and 8-weeks implementation of Loving-Kindnessand Compassion Meditation (LCM) and Mindfulness Meditation (MM) on psychological healthand psychological resources, along with compassion and empathy related variables. Thirty-sixcollege students who were enrolled in a class participated, and were randomly assigned to oneof the two meditation groups (experimental groups). Twenty-two students in another classparticipated in an MAC (Mindfulness-Acceptance-Commitment) program, being assigned tothe control group. Eight established instruments were utilized in this study to measurepsychological health (MAAS, MQ-30, CD-RISC), psychological resources (SCL-90-R,WHO-QOL), and empathy and compassion (SCS, BES, CLS). All the variables was measuredat three time points: pre-, mid- (4 weeks later), and post-implementation (8 weeks later).The LKCM and MM group showed statistically significant improvement in their quality oflife, depressive symptom, resilience, self-compassion, and compassionate love compared the tocontrol group, but not in meta-cognition, mindfulness level, and empathy. In addition,significant differences were also found between the two meditation groups. Specifically, 1)MM had a unique effect on cultivating self-compassion, 2) LCM affected compassionate lovefor strangers and/or humaneness in general, and 3) while the effects of MM and LCM on thetotal changes of the scores were almost the same, there were some differences in thechanging processes. Possible interpretations and implications of the results were discussed,and some themes and hypotheses for future research were suggested to improve thelimitations of this research.
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