$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

An Analysis of M/V Fandom on YouTube : BTS M/V View, Comment Interaction, and Meme Production
유튜브에서의 뮤직비디오 팬덤 분석 : BTS M/V의 시청, 댓글 상호작용, 밈 영상 제작

한국언론학보 = Korean journal of journalism & communication studies, v.64 no.1, 2020년, pp.7 - 45  

Choi, Soonwook ,  Choi, SeongIn ,  Lee, Jaehyun

초록이 없습니다.

참고문헌 (46)

  1. Baek, Young Min. Relationship Between Cultural Distance and Cross-Cultural Music Video Consumption on YouTube. Social science computer review, vol.33, no.6, 730-748.

  2. Bielby, Denise D., Harrington, C. Lee, Bielby, William T.. Whose stories are they? Fans' engagement with soap opera narratives in three sites of fan activity. Journal of broadcasting & electronic media, vol.43, no.1, 35-51.

  3. Dell, C. (1998). “Lookit That Hunk of Man!”: Subversive Pleasures, Female Fandom, and Professional Wrestling. In C. Harris & A. Alexander (Eds.), Theorizing Fandom: Fans, Subculture, and Identity (pp. 87-108). Cresskill, NJ: Hampton Press. 

  4. Edmond, Maura. Here We Go Again : Music Videos after YouTube. Television & new media, vol.15, no.4, 305-320.

  5. Fiske, J. (1992). The Cultural Economy of Fandom. In L. A. Lewis (Ed.), The adoring audience: Fan culture and popular media (pp. 30-49). New York, NY: Routledge. 

  6. Gray, J., Sandvoss, C., & Harrington, C. L. (2017). Fandom: Identities and communities in a mediated world. New York, NY: NYU Press. 

  7. Harris, C. (1998). A Sociology of Television Fandom. In Harris, C. & Alexander, A. (Eds.), Theorizing Fandom: Fans, Subculture, and Identity (pp. 41-70). Cresskill, NJ: Hampton. 

  8. 10.4324/9780203361337 

  9. Hollebeek, Linda. Exploring customer brand engagement: definition and themes. Journal of strategic marketing, vol.19, no.7, 555-573.

  10. Hong, J. Y. (2014). Fandom culture. Seoul: CommunicationBooks. 

  11. Internet meme. (n.d.). In Wikipedia. Retrieved 4/1/10 from https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_meme 

  12. Jenkins, H. (1992). Textual Poachers: Television Fans & Participatory Culture. New York, NY: Routledge. 

  13. Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York, NY: NYU Press. 

  14. Jenkins, H. (2006). Fans, bloggers, and gamers: Exploring participatory culture. New York, NY: NYU Press. 

  15. Jenkins, H., Ford, S., & Green, J. (2018). Spreadable media: Creating value and meaning in a networked culture. New York, NY: NYU Press. 

  16. Angela Hausman, Dr, Kabadayi, Sertan, Price, Katherine. Consumer - brand engagement on Facebook: liking and commenting behaviors. Journal of research in interactive marketing, vol.8, no.3, 203-223.

  17. 10.38196/mgc.2019.03.34.1.5 Kang, J. H., & Ro, H. K. (2019). Gender differences in idol fans’ entitlement: The effect of fanship, relationship satisfaction, relationship maintenance intention. Media, Gender & Culture, 34(1), 5-38. 

  18. Khan, M.L.. Social media engagement: What motivates user participation and consumption on YouTube?. Computers in human behavior, vol.66, 236-247.

  19. 10.22174/jcr.2013.50.1.84 

  20. Kim, Y. D. (2019). BTS: The Review. Seoul: RH Korea. 

  21. Kyncl, R., & Peyvan, M. (2017). STREAMPUNKS: YouTube and the rebels remaking media. New York, NY: Harper Business. 

  22. Liikkanen, L.A., Salovaara, A.. Music on YouTube: User engagement with traditional, user-appropriated and derivative videos. Computers in human behavior, vol.50, 108-124.

  23. Manovich, L. (2001). The language of new media. Cambridge, MA: The MIT Press. 

  24. Murthy, Dhiraj, Sharma, Sanjay. Visualizing YouTube’s comment space: online hostility as a networked phenomena. New media & society, vol.21, no.1, 191-213.

  25. 10.1145/2567948.2576945 

  26. Postigo, Hector. The socio-technical architecture of digital labor: Converting play into YouTube money. New media & society, vol.18, no.2, 332-349.

  27. Prelinger, R. (2009). The appearance of archives. In P. Snickars & P. Vonderau (Eds.), The YouTube reader (pp. 268-274). Stockholm: Wallflower Press. 

  28. Quintelier, Ellen, Theocharis, Yannis. Online Political Engagement, Facebook, and Personality Traits. Social science computer review, vol.31, no.3, 280-290.

  29. Rheingold, H. (1993). The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier. Reading, MA: Addison-Wesley. 

  30. 10.7551/mitpress/9429.001.0001 

  31. Thornton, S. (1995). Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge, U.K.: Polity Press. 

  32. Varis, Tapio. Trends in International Television Flow. International political science review : IPSR = Revue internationale de science politique : RISP, vol.7, no.3, 235-249.

  33. Wiggins, Bradley E, Bowers, G Bret. Memes as genre: A structurational analysis of the memescape. New media & society, vol.17, no.11, 1886-1906.

  34. 10.1080/08838151.2015.1127241 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로