본 연구는 자원의 수용능력 안에서 최적의 이용기회를 제공하고 효율적인 공원관리를 통해 장기적인 활성화가 이루어지는 것을 목적으로 2009년 성수기인 하절기와 2010년 비수기인 동절기에 변산반도국립공원의 이용객 행태 및 만족도를 조사하였는데 그 결과는 다음과 같다. 연령집단의 경우 자연풍경감상, 시설물수량, 자연학습, 장애인편의 시설의 만족도가 20대이하의 집단보다 50대이상의 집단에서 더 높게 나타났고, 시설사용료집단에 대한 경우 자연학습, 시설물편리, 시설물유지, 시설물종합의 만족도가 저렴하다는 집단에서 더 높게 나타났다. 홍보에 관한 경우 자연학습, 시설물편리, 시설물유지, 시설물종합의 만족도가 홍보하겠다는 집단에서 더 높게 나타났으며, 재방문에 대한 경우 자연학습, 시설물크기, 산림보호육성의 관리, 주변상가서비스의 만족도가 재방문하겠다는 집단에서 더 높게 나타났다. 따라서 공원관리에 있어서 만족도가 적은 집단에 대한 만족도 향상의 방안을 강구해야 할 것으로 생각된다.
본 연구는 자원의 수용능력 안에서 최적의 이용기회를 제공하고 효율적인 공원관리를 통해 장기적인 활성화가 이루어지는 것을 목적으로 2009년 성수기인 하절기와 2010년 비수기인 동절기에 변산반도국립공원의 이용객 행태 및 만족도를 조사하였는데 그 결과는 다음과 같다. 연령집단의 경우 자연풍경감상, 시설물수량, 자연학습, 장애인편의 시설의 만족도가 20대이하의 집단보다 50대이상의 집단에서 더 높게 나타났고, 시설사용료집단에 대한 경우 자연학습, 시설물편리, 시설물유지, 시설물종합의 만족도가 저렴하다는 집단에서 더 높게 나타났다. 홍보에 관한 경우 자연학습, 시설물편리, 시설물유지, 시설물종합의 만족도가 홍보하겠다는 집단에서 더 높게 나타났으며, 재방문에 대한 경우 자연학습, 시설물크기, 산림보호육성의 관리, 주변상가서비스의 만족도가 재방문하겠다는 집단에서 더 높게 나타났다. 따라서 공원관리에 있어서 만족도가 적은 집단에 대한 만족도 향상의 방안을 강구해야 할 것으로 생각된다.
The research indagate activities, expectations and satisfaction at the Byeonsanbando National Park in the summer season of 2009 and the winter season of 2010. The goal is efficient park management and sustainable development. These results are summarized as follows. Visitors in their fifties are s...
The research indagate activities, expectations and satisfaction at the Byeonsanbando National Park in the summer season of 2009 and the winter season of 2010. The goal is efficient park management and sustainable development. These results are summarized as follows. Visitors in their fifties are satisfied with “viewing landscape”, “amount of facilities”, “nature education” and “convenient facilities for the handicapped” higher than visitors in their twenties. Visitors who paid for the use of facilities found the reasonable prices are more satisfied with “nature education”, “convenience of facilities”, “facility conditions” and “overall opinion of facilities”. Those who want to promote Byeonsanbando National Park were more satisfied with “nature education”, “facility conditions”, and “overall opinion of facilities” than those who don’t. Those who said they would visit Byeonsanbando National Park again were more satisfied with “nature education”, “size of facilities”, “forest maintenance”, and “shopping district service”. Therefore, for management a national park, we should improve the satisfaction for the who feel less satisfaction group.
The research indagate activities, expectations and satisfaction at the Byeonsanbando National Park in the summer season of 2009 and the winter season of 2010. The goal is efficient park management and sustainable development. These results are summarized as follows. Visitors in their fifties are satisfied with “viewing landscape”, “amount of facilities”, “nature education” and “convenient facilities for the handicapped” higher than visitors in their twenties. Visitors who paid for the use of facilities found the reasonable prices are more satisfied with “nature education”, “convenience of facilities”, “facility conditions” and “overall opinion of facilities”. Those who want to promote Byeonsanbando National Park were more satisfied with “nature education”, “facility conditions”, and “overall opinion of facilities” than those who don’t. Those who said they would visit Byeonsanbando National Park again were more satisfied with “nature education”, “size of facilities”, “forest maintenance”, and “shopping district service”. Therefore, for management a national park, we should improve the satisfaction for the who feel less satisfaction group.
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