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낙하충격실험에 의한 일탈방호시설의 내충격성 평가
Evaluation of Impact Resistance for Derailment Containment Provision Using Drop Weight Test 원문보기

한국방재학회논문집 = Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation, v.20 no.5, 2020년, pp.185 - 194  

김남혁 (한국철도공사 선로관리처, 충남대학교 토목공학과) ,  강윤석 (한국철도기술연구원 철도구조연구팀) ,  배현웅 (로드키네마틱스 기업부설연구소) ,  김경주 (로드키네마틱스) ,  임남형 (충남대학교 토목공학과)

초록
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국내 철도에서는 완벽하게 차단할 수 없는 인적·자연적 재해 등의 예기치 못한 사고에 대비하여 그 피해를 경감/최소화하기 위한 물리적 수단 중 하나로서 탈선열차에 대한 방호벽을 고속철도 교량상에 설치해왔다. 그러나 국내 교량 상부구조의 기하조건 상 측면구조물 방식의 방호벽은 시뮬레이션 해석상 방호성능이 충분하지 않아 일탈방호시설(Derailment Containment Provisions, DCP)을 개발하게 되었다. 본 논문에서는 개발된 궤간 내 일탈방호시설의 내충격성 평가를 위해 실험체를 제작하여 중량체 낙하충격실험을 수행하였으며 소정의 충돌에너지에 대한 거동을 분석하였다.

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In Korea, to prepare for unexpected accidents caused by human errors and natural disasters that cannot be completely prevented, a protective wall (a type of side-structure) against derailed trains has been installed on high-speed railway bridges as one of the physical measures to mitigate the associ...

주제어

참고문헌 (15)

  1. Advanced design concept of derailment containment provisions using collision simulation after train derailment.Ph.D Bae 2015 

  2. Bae, Hyun-Ung, Yun, Kyung-Min, Lim, Nam-Hyoung. Containment capacity and estimation of crashworthiness of derailment containment walls against high-speed trains. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers. Part F, Journal of rail and rapid transit, vol.232, no.3, 680-696.

  3. Bae, Hyun-Ung, Yun, Kyung-Min, Moon, Jiho, Lim, Nam-Hyoung. Impact Force Evaluation of the Derailment Containment Wall for High-Speed Train through a Collision Simulation. Advances in civil engineering, vol.2018, 1-14.

  4. 2004 

  5. A study on the improvement of KTX bogie instability Hong 2006 

  6. Kim, Jong Ho, Bae, Hyun Ung, Kim, Jun Woo, Song, In Ho, Lee, Chin Ok, Lim, Nam Hyoung. Post-derailment Behavior of Casting Bogie by Full Scale Test. 한국철도학회 논문집 = Journal of the Korean Society for Railway, vol.21, no.8, 815-829.

  7. 김지환, 이나현, 강윤석, 송민아. 콘크리트 일탈방호시설의 구조성능에 관한 실험 연구. 한국방재학회논문집 = Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation, vol.19, no.4, 37-43.

  8. 2020 

  9. 2016 

  10. 2017 

  11. 2007 

  12. 2018 

  13. Song, In-Ho, Kim, Jun-Woo, Koo, Jeong-Seo, Lim, Nam-Hyoung. Modeling and Simulation of Collision-Causing Derailment to Design the Derailment Containment Provision Using a Simplified Vehicle Model. Applied sciences, vol.10, no.1, 118-.

  14. 송인호, 김준우, 구정서, 배현웅, 임남형. 일탈방호시설(DCP) 설계를 위한 단순화 차량모델링 기법 연구. 한국철도학회 논문집 = Journal of the Korean Society for Railway, vol.22, no.7, 527-537.

  15. Analytical behavior of concrete derailment containment provision (DCP) according to train impact loading Yi 604 2018 

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