외식업 창업자의 특성과 서비스지향적인 노력이 창업성공에 미치는 영향에 관한 연구 The Empirical Study on Relationship between Entrepreneurship, Service Orientation and Venture’s Success in Restaurant Business
본 연구는 외식업 창업자의 특성과 창업자의 서비스지향성, 고객지향성 등 시장지향적인 노력이 고객만족 성과와 재무적 성과 등 외식업 창업성공에 대한 영향과 함께 서비스지향성이 고객지향성에 대해 어떠한 영향을 미치는가를 각 구성개념들 간의 관계를 이론적으로 검토하였다. 이를 통해 연구모형을 구축하고 정립된 연구가설을 외식업 창업자를 대상으로 실증 분석하였다. 본 연구에서 제시된 연구가설에 대한 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 외식업 창업자 특성과 창업성공에 있어서 자신감, 혁신 및 창의성, 자율성으로 구분되는 창업자 특성이 창업성공에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 외식업 창업자 서비스지향성과 창업성공에서는 서비스리더십, 서비스접점관리, 인적자원관리, 서비스시스템 등 창업자의 서비스지향성이 창업성공에 유의한 영향을 나타내고 있다. 셋째, 외식업 창업자의 고객지향성과 창업성공과의 관계에서는 고객욕구 이해, 고객전략, 고객관계, 사후관리 등 고객지향적인 노력이 창업성공에 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 외식업 창업자의 서비스지향성과 고객지향성과의 관계에서 유의한 영향관계를 보이고 있다.
본 연구는 외식업 창업자의 특성과 창업자의 서비스지향성, 고객지향성 등 시장지향적인 노력이 고객만족 성과와 재무적 성과 등 외식업 창업성공에 대한 영향과 함께 서비스지향성이 고객지향성에 대해 어떠한 영향을 미치는가를 각 구성개념들 간의 관계를 이론적으로 검토하였다. 이를 통해 연구모형을 구축하고 정립된 연구가설을 외식업 창업자를 대상으로 실증 분석하였다. 본 연구에서 제시된 연구가설에 대한 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 외식업 창업자 특성과 창업성공에 있어서 자신감, 혁신 및 창의성, 자율성으로 구분되는 창업자 특성이 창업성공에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 외식업 창업자 서비스지향성과 창업성공에서는 서비스리더십, 서비스접점관리, 인적자원관리, 서비스시스템 등 창업자의 서비스지향성이 창업성공에 유의한 영향을 나타내고 있다. 셋째, 외식업 창업자의 고객지향성과 창업성공과의 관계에서는 고객욕구 이해, 고객전략, 고객관계, 사후관리 등 고객지향적인 노력이 창업성공에 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 외식업 창업자의 서비스지향성과 고객지향성과의 관계에서 유의한 영향관계를 보이고 있다.
The purpose of this study was to investigate the relationships among entrepreneurs characteristics, service orientations, customer orientations, and successful venture performance in restaurant business. A model and hypotheses on the basis of this model were developed. And data from entrepreneurs ...
The purpose of this study was to investigate the relationships among entrepreneurs characteristics, service orientations, customer orientations, and successful venture performance in restaurant business. A model and hypotheses on the basis of this model were developed. And data from entrepreneurs in restaurant business were collected using questionnaires. Respondents were asked to assess entrepreneurs characteristics, service orientations, customer orientations and successful venture performance of their business. A total of 225 questionnaires collected were used to test hypotheses. The results obtained were as follows; First, entrepreneurs characteristics had a positive significant effect on successful venture performance. Second, service orientation had a positive significant effect on successful venture performance. Third, customer orientations had a positive significant effect on successful venture performance. Fourth, service orientation had a positive significant effect on customer orientations in restaurant business. This study may help to guide the roles of entrepreneurs characteristics, service orientations, customer orientations, and successful venture performance in restaurant business organizations, and future studies should consider other relative variables.
The purpose of this study was to investigate the relationships among entrepreneurs characteristics, service orientations, customer orientations, and successful venture performance in restaurant business. A model and hypotheses on the basis of this model were developed. And data from entrepreneurs in restaurant business were collected using questionnaires. Respondents were asked to assess entrepreneurs characteristics, service orientations, customer orientations and successful venture performance of their business. A total of 225 questionnaires collected were used to test hypotheses. The results obtained were as follows; First, entrepreneurs characteristics had a positive significant effect on successful venture performance. Second, service orientation had a positive significant effect on successful venture performance. Third, customer orientations had a positive significant effect on successful venture performance. Fourth, service orientation had a positive significant effect on customer orientations in restaurant business. This study may help to guide the roles of entrepreneurs characteristics, service orientations, customer orientations, and successful venture performance in restaurant business organizations, and future studies should consider other relative variables.
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