장수 제품 브랜드의 Renovation 현황 및 요인도출에 관한 연구 -코카콜라와 칠성사이다 브랜드를 중심으로- Investigation of Renovation present condition factor analysis about long-run product brand -Focus on 'Coca cola' and 'Chilsung cider' soft drinks were used as two main samples-원문보기
최근 한국의 기업은 유행처럼 Renovation을 단행하고 있다. 이들 기업들은 Renovation의 범위와 방법에 있어서 단순한 부분적 제품 리뉴얼 차원을 넘어 전방위적이고 개혁 차원에서 진행하고 있다. 본 연구에서 장수 브랜드란, 첫째, 제품 발매 후 30년이 경과되어야 하고, 둘째, 마켓셰어동종 품목의 1-2위를 차지하고, 셋째, 꾸준한 브랜딩 작업을 진행하고 있는 품목들을 대상으로 정의하였다. 또한, 장수브랜드에 Renovation의 중요성을 인식시키기 위해 건축에서 Renovation 공법의 재해석 개념인 주체, 시기, 원인, 대상, 방법 등을 독립변수로 적용시켜 설명하였다. 여기서 주체는 제품특성을 종류, 요소, 시장상황으로 구분할 수 있고, 시기는 시대적 요구시점, 물리적 시간으로, 원인은 사용자의 요구, 시장상황의 변화 등의 요인으로 세분화하여 조사하였다. 그리고 대상은 디자인 및 사회활동, 마케팅 요소, 제품개발 등으로 구분하였고, 방법은 홍보 마케팅, 환경 및 서비스, 매체 선정, 브랜딩 등의 요인으로 세분화하여 분석할 수 있다. 본 연구의 대상은 2006년을 기점으로 Renovation이 단행된 제품브랜드 중 '코카콜라'와' 칠성사이다'를 주체, 시기, 원인, 대상, 방법 등으로 구분하여 새로운 Renovation방향을 조사 분석하였다. 향후 이러한 방법은 장수브랜드의 분석에 새로운 시각을 제시할 수 있으며, 브랜드의 Renovation을 진행한 후 효과의 검증에 관한 연구도 지속되어야 할 것이다.
최근 한국의 기업은 유행처럼 Renovation을 단행하고 있다. 이들 기업들은 Renovation의 범위와 방법에 있어서 단순한 부분적 제품 리뉴얼 차원을 넘어 전방위적이고 개혁 차원에서 진행하고 있다. 본 연구에서 장수 브랜드란, 첫째, 제품 발매 후 30년이 경과되어야 하고, 둘째, 마켓셰어동종 품목의 1-2위를 차지하고, 셋째, 꾸준한 브랜딩 작업을 진행하고 있는 품목들을 대상으로 정의하였다. 또한, 장수브랜드에 Renovation의 중요성을 인식시키기 위해 건축에서 Renovation 공법의 재해석 개념인 주체, 시기, 원인, 대상, 방법 등을 독립변수로 적용시켜 설명하였다. 여기서 주체는 제품특성을 종류, 요소, 시장상황으로 구분할 수 있고, 시기는 시대적 요구시점, 물리적 시간으로, 원인은 사용자의 요구, 시장상황의 변화 등의 요인으로 세분화하여 조사하였다. 그리고 대상은 디자인 및 사회활동, 마케팅 요소, 제품개발 등으로 구분하였고, 방법은 홍보 마케팅, 환경 및 서비스, 매체 선정, 브랜딩 등의 요인으로 세분화하여 분석할 수 있다. 본 연구의 대상은 2006년을 기점으로 Renovation이 단행된 제품브랜드 중 '코카콜라'와' 칠성사이다'를 주체, 시기, 원인, 대상, 방법 등으로 구분하여 새로운 Renovation방향을 조사 분석하였다. 향후 이러한 방법은 장수브랜드의 분석에 새로운 시각을 제시할 수 있으며, 브랜드의 Renovation을 진행한 후 효과의 검증에 관한 연구도 지속되어야 할 것이다.
Recently, many Korean companies start to carry out renovation like a trend. The range or the system of these companies are not just proceeded on simple and partial product renewal but make a radical and omnidirectional reform. In the research, long-life brand is defined that; it needs to be over 30 ...
Recently, many Korean companies start to carry out renovation like a trend. The range or the system of these companies are not just proceeded on simple and partial product renewal but make a radical and omnidirectional reform. In the research, long-life brand is defined that; it needs to be over 30 years since the launch, holding the position of 1st-2nd of the same kind, and doing continuous branding work on it. In addition, in order to be recognized the importance of renovation in long-term brand well, it is applied to five independent variables (subject, time, cause, othject, and method). Here, subject can . divide product special quality by kind, element, market circumstance etc. and time period request visual point, physical time, by cause by factor of change and so on of user's claim, market circumstance atomize and examined. And can analyze because targets divided by design and social activity, marketing element, product development etc. and method atomizes for factor of public information marketing, environment and service, medium choice, branding etc. Target of this investigation 2006 by origin renovation carry out 'Coca-Cola' and 'Chil-sung cider' out of product brand by main body, time, cause, subject, method etc. divide and diagnosed new renovation direction. Several Korean enterprises carrying out renovations around the year of 2006 are selecting reasons, ranges, and methods for all-directions reforms beyond sirrple, partial production renewal.
Recently, many Korean companies start to carry out renovation like a trend. The range or the system of these companies are not just proceeded on simple and partial product renewal but make a radical and omnidirectional reform. In the research, long-life brand is defined that; it needs to be over 30 years since the launch, holding the position of 1st-2nd of the same kind, and doing continuous branding work on it. In addition, in order to be recognized the importance of renovation in long-term brand well, it is applied to five independent variables (subject, time, cause, othject, and method). Here, subject can . divide product special quality by kind, element, market circumstance etc. and time period request visual point, physical time, by cause by factor of change and so on of user's claim, market circumstance atomize and examined. And can analyze because targets divided by design and social activity, marketing element, product development etc. and method atomizes for factor of public information marketing, environment and service, medium choice, branding etc. Target of this investigation 2006 by origin renovation carry out 'Coca-Cola' and 'Chil-sung cider' out of product brand by main body, time, cause, subject, method etc. divide and diagnosed new renovation direction. Several Korean enterprises carrying out renovations around the year of 2006 are selecting reasons, ranges, and methods for all-directions reforms beyond sirrple, partial production renewal.
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