지식정보화 사회에서 조형예술가와 디자이너는 지식기반을 다각화해야 한다. 인접학문을 조형적인 시각으로 분석하여 슬기롭게 활용할 줄 아는 능력을 갖추어야 한다. 본 연구는 '조형예술가의 상상력과 시인의 상상력의 형상화를 동일시 할 수 있을까' 그 가능성을 탐색해 보았다. 이를 위해 연구의 대상과 범위를 정지용 시인의 초기작품 3편으로 삼아, 조형적 분석과 함께 종합하고 재구성하여 보았다. 연구의 과정과 그 결과는 첫째, 조형예술가의 시각에서 문학적 상상을 형상화하는 방법으로써 시를 이해했고, 시인 정지용의 시와 삶 가운데에서 교류했던 조형 예술가를 탐구하여 지용의 시적 상상을 형상화 과정에서 반영된 조형의식을 이해했다. 둘째, 정지용 시에 사용된 활자의 성질을 이해하고 조형적 관점으로 살펴보았다. 시인의 형상화 신념인 '언어미술'을 시인의 초기 작품 3편에서 발견할 수 있었다. 셋째, 언어미술을 조형적 용어로 재구성을 시도한 결과, 활자의 크기 대비와 다양한 기호활자를 이용하여 활자의 명향성(鳴響性)과 내레이티브를 시도하였고, 활자의 생략을 시도하여 절제의식과 낭독자의 상상의 공간을 배려했으며, 한글 활자와 한문 활자의 혼용으로 활자자체가 갖는 미의식과 의미화를 시도했다. 결론적으로, 정지용 시인은 자신의 시적 상상계를 자신의 조형적 체험을 비추어 활자로 형상화하였다고 볼 수 있다. 이로서 조형예술가와 시인은 자신의 상상을 형상화하는 사람이라는 공통점을 갖고 있다는 사실을 발견할 수 있었다.
지식정보화 사회에서 조형예술가와 디자이너는 지식기반을 다각화해야 한다. 인접학문을 조형적인 시각으로 분석하여 슬기롭게 활용할 줄 아는 능력을 갖추어야 한다. 본 연구는 '조형예술가의 상상력과 시인의 상상력의 형상화를 동일시 할 수 있을까' 그 가능성을 탐색해 보았다. 이를 위해 연구의 대상과 범위를 정지용 시인의 초기작품 3편으로 삼아, 조형적 분석과 함께 종합하고 재구성하여 보았다. 연구의 과정과 그 결과는 첫째, 조형예술가의 시각에서 문학적 상상을 형상화하는 방법으로써 시를 이해했고, 시인 정지용의 시와 삶 가운데에서 교류했던 조형 예술가를 탐구하여 지용의 시적 상상을 형상화 과정에서 반영된 조형의식을 이해했다. 둘째, 정지용 시에 사용된 활자의 성질을 이해하고 조형적 관점으로 살펴보았다. 시인의 형상화 신념인 '언어미술'을 시인의 초기 작품 3편에서 발견할 수 있었다. 셋째, 언어미술을 조형적 용어로 재구성을 시도한 결과, 활자의 크기 대비와 다양한 기호활자를 이용하여 활자의 명향성(鳴響性)과 내레이티브를 시도하였고, 활자의 생략을 시도하여 절제의식과 낭독자의 상상의 공간을 배려했으며, 한글 활자와 한문 활자의 혼용으로 활자자체가 갖는 미의식과 의미화를 시도했다. 결론적으로, 정지용 시인은 자신의 시적 상상계를 자신의 조형적 체험을 비추어 활자로 형상화하였다고 볼 수 있다. 이로서 조형예술가와 시인은 자신의 상상을 형상화하는 사람이라는 공통점을 갖고 있다는 사실을 발견할 수 있었다.
In the knowledge information society, formative artists and designers need to create knowledge and information rather than remaining in a form-relied level in order to have a constant life by diversifying a knowledge basis of formative artists. It is same for having an ability to use neighboring aca...
In the knowledge information society, formative artists and designers need to create knowledge and information rather than remaining in a form-relied level in order to have a constant life by diversifying a knowledge basis of formative artists. It is same for having an ability to use neighboring academics by analyzing and integrating them in a formative perspective. This study analyzes a possibility of 'how to identify imagination of a formative artist with formation of a poet's imagination'? To do so, the study focuses on 3 poems written by the poet Jeong Ji-Yong among his early works for integration and reorganization along with a formative analysis. The results are like followings. First, we could understand poems in a way of configurating literary imagination in the perspective of a formative artist and a formative idea reflected in configurating poetic imagination of Jeong Ji-Yong by studying formative artists who got along with him in his poems and life. Second, we could understand properties of letters used in his poem in a formative perspective by finding out 'language arts', which is a configurative belief of a poet, in his early 3 works. Third, attempting reorganization of language arts in formative terms, a poet tries to omit letters to consider an imaginary space of a reader and temperate ideas, to have narrative and reverberation of letters in contrast with sizes and spaces between them, and to give meanings and aesthetic ideas to letters by mixing Korean and Chinese letters. In conclusion, the poet Jeong Ji-Yong configured his own poetic imagination into letters by reflecting it in his formative experiences.
In the knowledge information society, formative artists and designers need to create knowledge and information rather than remaining in a form-relied level in order to have a constant life by diversifying a knowledge basis of formative artists. It is same for having an ability to use neighboring academics by analyzing and integrating them in a formative perspective. This study analyzes a possibility of 'how to identify imagination of a formative artist with formation of a poet's imagination'? To do so, the study focuses on 3 poems written by the poet Jeong Ji-Yong among his early works for integration and reorganization along with a formative analysis. The results are like followings. First, we could understand poems in a way of configurating literary imagination in the perspective of a formative artist and a formative idea reflected in configurating poetic imagination of Jeong Ji-Yong by studying formative artists who got along with him in his poems and life. Second, we could understand properties of letters used in his poem in a formative perspective by finding out 'language arts', which is a configurative belief of a poet, in his early 3 works. Third, attempting reorganization of language arts in formative terms, a poet tries to omit letters to consider an imaginary space of a reader and temperate ideas, to have narrative and reverberation of letters in contrast with sizes and spaces between them, and to give meanings and aesthetic ideas to letters by mixing Korean and Chinese letters. In conclusion, the poet Jeong Ji-Yong configured his own poetic imagination into letters by reflecting it in his formative experiences.
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