소비자의 제품 구매에 있어서 작용할 수 있는 다양한 요인들이 존재하지만, 온라인 시장에서는 신뢰성(위험), 구매용이성(거래비용 감소), 가격 차이에서 나타나는 상대적 이익을 가장 큰 영향 요인으로 꼽을 수 있다. 그러나 이러한 영향 요인은 제품에 대한 각각의 소비자 인식에 따라 그 영향요인의 작용 정도가 다르게 나타날 수 있으며, 또한 동일한 소비자라 하더라도 구매하고자 하는 제품의 종류에 따라 영향 요인의 작용범위도 각각 다르게 나타날 것으로 예상된다.
이러한 점에서 본 연구에서는 의류, 컴퓨터관련 제품, 전자제품, 식료품에 대한 소비자의 구매 영향 요인의 중요도를 쌍대비교 방법을 통하여 가중치를 구하고, 온라인에서 구매하고자 하는 소비자 희망가격과의 관계를 알아보고자 하였다.
연구결과 세 가지 영향요인 중 모든 종류의 제품에서 영향요인의 가중치는 신뢰성, 가격에서의 상대적 이익, 구매용이성 순으로 나타났으며, 네 가지 제품군에 따른 세 가지 영향요인의 가중치는 통계적 유의 수준에서 그 차이가 뚜렷하게 나타나고 있다.
소비자의 제품 구매에 있어서 작용할 수 있는 다양한 요인들이 존재하지만, 온라인 시장에서는 신뢰성(위험), 구매용이성(거래비용 감소), 가격 차이에서 나타나는 상대적 이익을 가장 큰 영향 요인으로 꼽을 수 있다. 그러나 이러한 영향 요인은 제품에 대한 각각의 소비자 인식에 따라 그 영향요인의 작용 정도가 다르게 나타날 수 있으며, 또한 동일한 소비자라 하더라도 구매하고자 하는 제품의 종류에 따라 영향 요인의 작용범위도 각각 다르게 나타날 것으로 예상된다.
이러한 점에서 본 연구에서는 의류, 컴퓨터관련 제품, 전자제품, 식료품에 대한 소비자의 구매 영향 요인의 중요도를 쌍대비교 방법을 통하여 가중치를 구하고, 온라인에서 구매하고자 하는 소비자 희망가격과의 관계를 알아보고자 하였다.
연구결과 세 가지 영향요인 중 모든 종류의 제품에서 영향요인의 가중치는 신뢰성, 가격에서의 상대적 이익, 구매용이성 순으로 나타났으며, 네 가지 제품군에 따른 세 가지 영향요인의 가중치는 통계적 유의 수준에서 그 차이가 뚜렷하게 나타나고 있다.
Among various influential factors on the on-line purchasing of consumers, trust(risk), price, and advantage of transaction costs can be the major factors. However, each influence-level of the major factors can be different according to each consumer’s understanding on product characteristics and p...
Among various influential factors on the on-line purchasing of consumers, trust(risk), price, and advantage of transaction costs can be the major factors. However, each influence-level of the major factors can be different according to each consumer’s understanding on product characteristics and purchasing situations. In this point, this study attempts to find the relationships between the consumer expectation prices and the three influential factors (trust, price, and advantage of transaction cost) on the four types of products (clothes, electronics, computer, and food). It used the paired comparison method for finding the weights of influential factors on the four types of products. As the results of this study, the most influential factor over all types of products is trust(risk) and price and advantage of transaction cost are next. Also, the significant differences among the weights of the three major influential factors on the four types of products are found on the statistical level (p<0.01).
Among various influential factors on the on-line purchasing of consumers, trust(risk), price, and advantage of transaction costs can be the major factors. However, each influence-level of the major factors can be different according to each consumer’s understanding on product characteristics and purchasing situations. In this point, this study attempts to find the relationships between the consumer expectation prices and the three influential factors (trust, price, and advantage of transaction cost) on the four types of products (clothes, electronics, computer, and food). It used the paired comparison method for finding the weights of influential factors on the four types of products. As the results of this study, the most influential factor over all types of products is trust(risk) and price and advantage of transaction cost are next. Also, the significant differences among the weights of the three major influential factors on the four types of products are found on the statistical level (p<0.01).
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