Yun, Kwan Hyun
(Graduated School of Art, Hongik University, Korea.)
,
Kim, Yong Chul
(Graduated School of Art, Hongik University, Korea.)
,
Hu, Kyung Seok
(Graduated School of Art, Hongik University, Korea.)
,
Song, Wu Chul
(Graduated School of Art, Hongik University, Korea.)
,
Kim, Hee Jin
(Graduated School of Art, Hongik University, Korea.)
,
Koh, Ki Seok
(Graduated School of Art, Hongik University, Korea.)
국내 미술가들이 창고로 하는 미술해부학은 대부분 서양인을 기준으로 설명되어 있고 이술을 저음 시 작하는 학생들은 그리스, 로마시대의 북제 석고상으로 기초를 닦는다. 서양인을 대상으로 제작된 석고상은 한극 언보다 눈, 코, 업의 윤곽이 비교적 뚜렷하기 때문에 미술 초보자들이 실습하기에 연리한 점도 있지만 이에 따 라 자연스럽게 서양인의 얼굴 비례를 익히게 된다. 이것은 서양인을 대상으로 기초를 닦는 점이 한국인을 그릴 때 분명 좋지 않은 영향을 준다는 것을 의미한다. 더구나 한국인 얼굴 비례에 대한 적정한 기준이 없는 현실에 서 한국인 얼굴의 특정이 드러나게 표현할 때에는 아주 혼란스럽다고 하겠다. 이 연구에서는 한국인 18세에서 79세 사이의 1,400명(남자 630명, 여자 770명)을 대상으로 하여 얼굴에서 체질인류학적, 미술해부학적으로 중요한 의미를 갖는 항목10개를 계측하고 이들 사이의 비율을 조사하였으며 콧방울과 입꼬리의 위치를 조사하였다. 한국인의 최대머리높이에 대한 최대머리길이의 비율은 8/10 로 서양인과 차이가 있었다. 미간점은 최대머리높이의 2/3 보다 조금 아래, 코밑점은 미간정높이의 1/2 보다 조금 아래, 입술사이점은 아래얼굴높이의 l/3보다 조금 아래에 있기 때문에 한국인이 서양인보다 아래턱이 더 작아 보인다는 것을 알 수 있었다 귀너비는 귀길이의 1/2 보다 작았으며 귀걸이는 아래얼굴높이와 비슷하였다. 이 또한 서양인과 차이가 있음을 알 수 있었다. 콧방울 점과 입꼬리점은 이간정파 턱끝융기정을 잇는 선보다 앞쪽에 있었으며, 볼이 콧방울을 가린 경우는 남자보다 여자에서 젊은 사람보다 나이든 사람에서 높았다. 이상과 같은 경과로 미루어 볼 때 한국언 얼굴비례는 서양인과 뚜렷한 차이가 있다고 하겠다. 또한 체질인류 학적인 방법의 객관적 사실을 바탕으로 미술에 응용할 수 있는 간단한 비례를 도출하였다. 이 처럼 언제의 해부학적 형태를 예술적 관점으로 접근하는 것은 예술과 과학의 새로운 교차점에서 찾아야 한다. 그것은 예전처럼 의학적인 해부학만을 재론하거나 이상적인 형태에 집착하는 과거의 미술해부학적인 관점에서 벗어나야 한다는 정에서 의미가 있다고 생각된다.
국내 미술가들이 창고로 하는 미술해부학은 대부분 서양인을 기준으로 설명되어 있고 이술을 저음 시 작하는 학생들은 그리스, 로마시대의 북제 석고상으로 기초를 닦는다. 서양인을 대상으로 제작된 석고상은 한극 언보다 눈, 코, 업의 윤곽이 비교적 뚜렷하기 때문에 미술 초보자들이 실습하기에 연리한 점도 있지만 이에 따 라 자연스럽게 서양인의 얼굴 비례를 익히게 된다. 이것은 서양인을 대상으로 기초를 닦는 점이 한국인을 그릴 때 분명 좋지 않은 영향을 준다는 것을 의미한다. 더구나 한국인 얼굴 비례에 대한 적정한 기준이 없는 현실에 서 한국인 얼굴의 특정이 드러나게 표현할 때에는 아주 혼란스럽다고 하겠다. 이 연구에서는 한국인 18세에서 79세 사이의 1,400명(남자 630명, 여자 770명)을 대상으로 하여 얼굴에서 체질인류학적, 미술해부학적으로 중요한 의미를 갖는 항목10개를 계측하고 이들 사이의 비율을 조사하였으며 콧방울과 입꼬리의 위치를 조사하였다. 한국인의 최대머리높이에 대한 최대머리길이의 비율은 8/10 로 서양인과 차이가 있었다. 미간점은 최대머리높이의 2/3 보다 조금 아래, 코밑점은 미간정높이의 1/2 보다 조금 아래, 입술사이점은 아래얼굴높이의 l/3보다 조금 아래에 있기 때문에 한국인이 서양인보다 아래턱이 더 작아 보인다는 것을 알 수 있었다 귀너비는 귀길이의 1/2 보다 작았으며 귀걸이는 아래얼굴높이와 비슷하였다. 이 또한 서양인과 차이가 있음을 알 수 있었다. 콧방울 점과 입꼬리점은 이간정파 턱끝융기정을 잇는 선보다 앞쪽에 있었으며, 볼이 콧방울을 가린 경우는 남자보다 여자에서 젊은 사람보다 나이든 사람에서 높았다. 이상과 같은 경과로 미루어 볼 때 한국언 얼굴비례는 서양인과 뚜렷한 차이가 있다고 하겠다. 또한 체질인류 학적인 방법의 객관적 사실을 바탕으로 미술에 응용할 수 있는 간단한 비례를 도출하였다. 이 처럼 언제의 해부학적 형태를 예술적 관점으로 접근하는 것은 예술과 과학의 새로운 교차점에서 찾아야 한다. 그것은 예전처럼 의학적인 해부학만을 재론하거나 이상적인 형태에 집착하는 과거의 미술해부학적인 관점에서 벗어나야 한다는 정에서 의미가 있다고 생각된다.
The human head form has always been one of the main interests of the visual art and its artistic representation has been different from eta to era, place to place, and individual artist to artist The pioportion of the head and face used by artists is different from the actual pioportion in that It w...
The human head form has always been one of the main interests of the visual art and its artistic representation has been different from eta to era, place to place, and individual artist to artist The pioportion of the head and face used by artists is different from the actual pioportion in that It was developed to represent the Ideal form Though anthropometry IS useful method to establish standards, the data of anthropometry are too complex and detailed to be directly applied to the field of art This study was performed to present the anthropometry-based standard Korean face which can be utilized in visual arts Fourteen hundred Korean profiles (630 males and 770 females) were investigated Ten anthiopometrical landmaiks were selected and the distance between these points was measured Nine indexes were developed from these measurements Actual size of the face was measured for 2 categolles, and photographs of face was used tor 10 categories including 2 non-metric traits were determined All measured values were slgmficantly greater in males Lower face-upper ltp index and middle face-ear index were greater in male, however ear index was greater in female Though the sexual difference in those indexes were stattsucally slgmflcant, when visualized on the canvas It cannot be distinguished male from female based on those indexes In individual facial profrle the aldre was situated in front of the line which connecting the glabella and the cheition In 40% and 70% of male and female, respectively The cheilion was situated in front of that line in two third of both male and female A cheek covered the alare In 62% of female, much higher percentage compaied to the 27% In male Generally cheek of older individual had more tendency to cover the alare Data of this study showed difference from those of the Caucasian m all 9 indexes Especially total head height-length index and middle face-lower face index were strikingly different and can be characteristics features worth considering when visualizing Korean The representation of Korean face has been subject to the Image that the artist himself had perceived The proportion of the profile of Korean face may be u:.ed a<; an Important reference for artists
The human head form has always been one of the main interests of the visual art and its artistic representation has been different from eta to era, place to place, and individual artist to artist The pioportion of the head and face used by artists is different from the actual pioportion in that It was developed to represent the Ideal form Though anthropometry IS useful method to establish standards, the data of anthropometry are too complex and detailed to be directly applied to the field of art This study was performed to present the anthropometry-based standard Korean face which can be utilized in visual arts Fourteen hundred Korean profiles (630 males and 770 females) were investigated Ten anthiopometrical landmaiks were selected and the distance between these points was measured Nine indexes were developed from these measurements Actual size of the face was measured for 2 categolles, and photographs of face was used tor 10 categories including 2 non-metric traits were determined All measured values were slgmficantly greater in males Lower face-upper ltp index and middle face-ear index were greater in male, however ear index was greater in female Though the sexual difference in those indexes were stattsucally slgmflcant, when visualized on the canvas It cannot be distinguished male from female based on those indexes In individual facial profrle the aldre was situated in front of the line which connecting the glabella and the cheition In 40% and 70% of male and female, respectively The cheilion was situated in front of that line in two third of both male and female A cheek covered the alare In 62% of female, much higher percentage compaied to the 27% In male Generally cheek of older individual had more tendency to cover the alare Data of this study showed difference from those of the Caucasian m all 9 indexes Especially total head height-length index and middle face-lower face index were strikingly different and can be characteristics features worth considering when visualizing Korean The representation of Korean face has been subject to the Image that the artist himself had perceived The proportion of the profile of Korean face may be u:.ed a<; an Important reference for artists
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.