본 연구의 목적은 인적 요인과 조직관련 요인들을 중심으로 CRM 활동에 영향을 미치는 요인들을 추출하고, 이들 영향 요인들과 CRM 활동과의 관계, 그리고 영향 요인들 상호간의 관계를 탐색적으로 파악하는데 있다. 이를 위해 먼저 문헌 연구를 통해 CRM 활동과 영향 요인들에 대한 유형 구분을 시도하였다. 즉, CRM 성공에 대한 영향 요인들을 인적자원, 정보기술, 문화 및 제도 측면에서 검토하였고, 이러한 요인들이 영향을 미치는 CRM 활동을 폐쇄순환 고리(Closed-loop)에 기반을 둔 기능(Function) 관점에서 고객DB의 분석, CRM 전략의 수립 그리고 CRM 캠페인의 실행 등의 활동으로 구분하였다. 이러한 개념적 프레임워크를 기반으로, 78명의 CRM 실무자들과의 심층 면접을 통하여 각 CRM 영향 요인의 유형에 해당하는 구체적인 요인들을 도출하고, 이러한 요인들과 CRM 활동 간의 관계를 제시하였다. 결론적으로 본 연구는 인적자원에서는 최고경영자의 태도와 CRM 전문인력의 양성, 정보시스템 관점에서는 CRM 시스템에 대한 투자와 고객DB의 품질, 그리고 문화 및 제도 측면에서는 CRM에 상응하는 평가보상제도와 단기성과 일변도의 기업문화가 성공적인 CRM 실행에의 중요한 영향을 미치는 것으로 파악되었다.
본 연구의 목적은 인적 요인과 조직관련 요인들을 중심으로 CRM 활동에 영향을 미치는 요인들을 추출하고, 이들 영향 요인들과 CRM 활동과의 관계, 그리고 영향 요인들 상호간의 관계를 탐색적으로 파악하는데 있다. 이를 위해 먼저 문헌 연구를 통해 CRM 활동과 영향 요인들에 대한 유형 구분을 시도하였다. 즉, CRM 성공에 대한 영향 요인들을 인적자원, 정보기술, 문화 및 제도 측면에서 검토하였고, 이러한 요인들이 영향을 미치는 CRM 활동을 폐쇄순환 고리(Closed-loop)에 기반을 둔 기능(Function) 관점에서 고객DB의 분석, CRM 전략의 수립 그리고 CRM 캠페인의 실행 등의 활동으로 구분하였다. 이러한 개념적 프레임워크를 기반으로, 78명의 CRM 실무자들과의 심층 면접을 통하여 각 CRM 영향 요인의 유형에 해당하는 구체적인 요인들을 도출하고, 이러한 요인들과 CRM 활동 간의 관계를 제시하였다. 결론적으로 본 연구는 인적자원에서는 최고경영자의 태도와 CRM 전문인력의 양성, 정보시스템 관점에서는 CRM 시스템에 대한 투자와 고객DB의 품질, 그리고 문화 및 제도 측면에서는 CRM에 상응하는 평가보상제도와 단기성과 일변도의 기업문화가 성공적인 CRM 실행에의 중요한 영향을 미치는 것으로 파악되었다.
The purpose of this study is to extract the factors influencing corporate CRM activities, and to conduct exploratory investigations concerning the causal relationships between influencing factors and CRM activities and among the influencing factors. This study was conducted as follows: First, this s...
The purpose of this study is to extract the factors influencing corporate CRM activities, and to conduct exploratory investigations concerning the causal relationships between influencing factors and CRM activities and among the influencing factors. This study was conducted as follows: First, this study, using the literature review, classified both of the influencing factors and the CRM activities. The factors influencing successful CRM implementation are classified into human resources, information technology, and culture/system related factors. And the CRM activities, from the functional perspective based on the closed-loop procedure, are classified into customer database analysis, CRM strategy formation, and CRM campaign implementation. Second, based on the conceptual framework derived, depth interviews were conducted with 78 CRM practitioners. Through the depth interviews, the concrete items for each influencing factor were identified and the causal relationships between influencing items and CRM activities and among the influencing items. This study found that attitude of top management and cultivation of CRM specialists (human resource related items), investment into CRM IT system and customer database quality (information technology related factors), and CRM based evaluation system and organizational culture focusing on short-term revenue (culture/system relation factors) play important roles in the various aspects of successful CRM implementation.
The purpose of this study is to extract the factors influencing corporate CRM activities, and to conduct exploratory investigations concerning the causal relationships between influencing factors and CRM activities and among the influencing factors. This study was conducted as follows: First, this study, using the literature review, classified both of the influencing factors and the CRM activities. The factors influencing successful CRM implementation are classified into human resources, information technology, and culture/system related factors. And the CRM activities, from the functional perspective based on the closed-loop procedure, are classified into customer database analysis, CRM strategy formation, and CRM campaign implementation. Second, based on the conceptual framework derived, depth interviews were conducted with 78 CRM practitioners. Through the depth interviews, the concrete items for each influencing factor were identified and the causal relationships between influencing items and CRM activities and among the influencing items. This study found that attitude of top management and cultivation of CRM specialists (human resource related items), investment into CRM IT system and customer database quality (information technology related factors), and CRM based evaluation system and organizational culture focusing on short-term revenue (culture/system relation factors) play important roles in the various aspects of successful CRM implementation.
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