본 연구의 목적은 과학 교과서에서 제시되는 중력과 중력의 방향의 개념이 동일 학년에서 일관성이 있는지, 그리고 학년별로 인지 발달 단계에 맞게 제시되고 있는지를 분석하고 그 개선 방향을 제시하고자 하는데 있다. 이를 위해 중력 개념이 제시된 44종의 과학 교과서를 분석하여 중력의 개념과 중력의 방향에 대한 설명을 추출하여 정리하고 개념의 유형을 범주화했다. 중력의 개념은 5가지 유형으로 나뉘었는데, `지구와 물체 사이에 서로 끌어당기는 힘'을 중력으로 정의한 것, 이를 지구의 중력으로 정의한 유형, `지구가 물체를 잡아당기는 힘'을 중력으로 정의한 것, 이를 지구의 중력으로 정의한 유형, 그리고 `만유인력과 자전에 의한 원심력의 합성력'으로 정의한 유형이었다. 중력의 방향은 4가지 유형으로 나뉘었는데, `지구의 중심 방향', `지구의 중심을 향하는 연직 방향', `연직 방향' 그리고 `지구의 중심이 아닌 방향'의 유형이었다. 동일 학년 교과서에서 각각 다른 중력 개념이 제시되거나 동일 교과서, 한 단원에서도 서로 다른 두 가지 유형으로 제시되고 있었다. 전체적으로 상위 학년으로 갈수록 인지 발달 단계에 따라 개념 설명이 달라졌지만, 일부 교과서에서는 이전 학년의 정의를 그대로 사용하고 있었다. 이는 현재 과학 교과서에서 중력과 중력의 방향에 대한 개념의 횡적인 일관성과 인지 발달 단계에 따른 종적인 위계가 제대로 잡혀 있지 못함을 시사한다. 따라서 학생들에게 중력과 중력의 방향에 대한 올바른 개념을 정립시키기 위하여 이러한 문제점을 개선할 수 있는 교과서의 개념 재정리가 필요한 시점이다.
본 연구의 목적은 과학 교과서에서 제시되는 중력과 중력의 방향의 개념이 동일 학년에서 일관성이 있는지, 그리고 학년별로 인지 발달 단계에 맞게 제시되고 있는지를 분석하고 그 개선 방향을 제시하고자 하는데 있다. 이를 위해 중력 개념이 제시된 44종의 과학 교과서를 분석하여 중력의 개념과 중력의 방향에 대한 설명을 추출하여 정리하고 개념의 유형을 범주화했다. 중력의 개념은 5가지 유형으로 나뉘었는데, `지구와 물체 사이에 서로 끌어당기는 힘'을 중력으로 정의한 것, 이를 지구의 중력으로 정의한 유형, `지구가 물체를 잡아당기는 힘'을 중력으로 정의한 것, 이를 지구의 중력으로 정의한 유형, 그리고 `만유인력과 자전에 의한 원심력의 합성력'으로 정의한 유형이었다. 중력의 방향은 4가지 유형으로 나뉘었는데, `지구의 중심 방향', `지구의 중심을 향하는 연직 방향', `연직 방향' 그리고 `지구의 중심이 아닌 방향'의 유형이었다. 동일 학년 교과서에서 각각 다른 중력 개념이 제시되거나 동일 교과서, 한 단원에서도 서로 다른 두 가지 유형으로 제시되고 있었다. 전체적으로 상위 학년으로 갈수록 인지 발달 단계에 따라 개념 설명이 달라졌지만, 일부 교과서에서는 이전 학년의 정의를 그대로 사용하고 있었다. 이는 현재 과학 교과서에서 중력과 중력의 방향에 대한 개념의 횡적인 일관성과 인지 발달 단계에 따른 종적인 위계가 제대로 잡혀 있지 못함을 시사한다. 따라서 학생들에게 중력과 중력의 방향에 대한 올바른 개념을 정립시키기 위하여 이러한 문제점을 개선할 수 있는 교과서의 개념 재정리가 필요한 시점이다.
The purpose of this study was to investigate the types of explanation of the concept of gravity and the direction of gravity in Korean science textbooks, to categorize them, and to propose proper explanations for each grade. For these, 44 textbooks were analyzed. The explanation of the concept of gr...
The purpose of this study was to investigate the types of explanation of the concept of gravity and the direction of gravity in Korean science textbooks, to categorize them, and to propose proper explanations for each grade. For these, 44 textbooks were analyzed. The explanation of the concept of gravity was categorized into five types: ‘the force through which both the earth and an object attract each other’ is gravity or the earth’s gravity, ‘the force through which that the earth attracts objects’ is gravity or the earth’s gravity, and ‘the resultant force of universal gravitation and centrifugal force by the rotation of the earth on its axis.’ The explanation of the concept of the direction of gravity was categorized into four types: ‘center of the earth’ ‘plumb direction into the center of the earth’ ‘plumb direction’ and ‘not center of the earth.’ Most science textbooks in the same grade had different explanations and some textbooks even grave two types of explanation in one chapter of the same textbook. As a whole, the explanations in the textbooks deepened as the grade level increased but some textbooks used the same explanation as the fused in the former grade. These mean that the explanations in the current textbooks is proper nether in horizontal consistency nor in vertical grade associated with cognitive development. Therefore, some of the problems identified in this study should be modified which developing science textbooks.
The purpose of this study was to investigate the types of explanation of the concept of gravity and the direction of gravity in Korean science textbooks, to categorize them, and to propose proper explanations for each grade. For these, 44 textbooks were analyzed. The explanation of the concept of gravity was categorized into five types: ‘the force through which both the earth and an object attract each other’ is gravity or the earth’s gravity, ‘the force through which that the earth attracts objects’ is gravity or the earth’s gravity, and ‘the resultant force of universal gravitation and centrifugal force by the rotation of the earth on its axis.’ The explanation of the concept of the direction of gravity was categorized into four types: ‘center of the earth’ ‘plumb direction into the center of the earth’ ‘plumb direction’ and ‘not center of the earth.’ Most science textbooks in the same grade had different explanations and some textbooks even grave two types of explanation in one chapter of the same textbook. As a whole, the explanations in the textbooks deepened as the grade level increased but some textbooks used the same explanation as the fused in the former grade. These mean that the explanations in the current textbooks is proper nether in horizontal consistency nor in vertical grade associated with cognitive development. Therefore, some of the problems identified in this study should be modified which developing science textbooks.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.