중학교 학생들의 속도 및 가속도 개념운동의 표현 양식 변환과정에서 나타난 중학생들의 속력 및 가속도 오개념 Middle School Students’ Misconceptions on Speed and Acceleration Found in Changing Conceptual Representations about Motion
서울 소재 중학교 2학년 중학생 100명을 연구 대상으로 속력과 가속도 개념을 조사하였다. 본 연구에서는 운동의 표현을 일상적 언어 표현, 타점 테이프의 간격에 의한 표현, 시간-속력 그래프 표현 3가지 영역으로 나누고, 각각의 경우에 있어 운동의 종류를 속력이 다른 등속 운동, 등속 운동과 등가속 운동, 속력의 변화가 다른 두 가지 등가속 운동의 3가지로 분류하여, 각 운동의 표현을 전환하는 문제로 검사지를 구성하였다. 이들을 대상으로 일상적 언어를 타점과 그래프, 타점을 그래프와 언어, 그래프를 언어와 타점으로 표현하는 능력을 설문하였다. 그 결과 학생들은 동일한 개념을 비교할 때 더 어려움을 느끼고, 특히 그래프 표현에서 가속도의 의미를 잘 이해하고 있지 못함을 보여주었다.
서울 소재 중학교 2학년 중학생 100명을 연구 대상으로 속력과 가속도 개념을 조사하였다. 본 연구에서는 운동의 표현을 일상적 언어 표현, 타점 테이프의 간격에 의한 표현, 시간-속력 그래프 표현 3가지 영역으로 나누고, 각각의 경우에 있어 운동의 종류를 속력이 다른 등속 운동, 등속 운동과 등가속 운동, 속력의 변화가 다른 두 가지 등가속 운동의 3가지로 분류하여, 각 운동의 표현을 전환하는 문제로 검사지를 구성하였다. 이들을 대상으로 일상적 언어를 타점과 그래프, 타점을 그래프와 언어, 그래프를 언어와 타점으로 표현하는 능력을 설문하였다. 그 결과 학생들은 동일한 개념을 비교할 때 더 어려움을 느끼고, 특히 그래프 표현에서 가속도의 의미를 잘 이해하고 있지 못함을 보여주었다.
We investigated the concepts of speed and acceleration of 100 middle school students by using questionnaires that contained three task categories of conceptual representations of motions: language, pictures of time recorder tapes, and mathematical graphs. For each category, three pairs of motion wer...
We investigated the concepts of speed and acceleration of 100 middle school students by using questionnaires that contained three task categories of conceptual representations of motions: language, pictures of time recorder tapes, and mathematical graphs. For each category, three pairs of motion were given for comparison: speed-speed, speed-acceleration, and acceleration-acceleration. The result shows that students have a very limited understanding of both speed and acceleration, especially in graphical representations.
We investigated the concepts of speed and acceleration of 100 middle school students by using questionnaires that contained three task categories of conceptual representations of motions: language, pictures of time recorder tapes, and mathematical graphs. For each category, three pairs of motion were given for comparison: speed-speed, speed-acceleration, and acceleration-acceleration. The result shows that students have a very limited understanding of both speed and acceleration, especially in graphical representations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.