제7차 체육교육과정에 따른 과체중 여자 고등학생의 체격 및 체력 비교 분석 A Comparative Analysis of Physical Fitness and Physique Following 7th Physical Education Curriculum in Overweight Female High School Students
연구배경 : 체육활동 참여 기회의 감소는 신체활동량의 부족을 초래함으로써 청소년의 비만인구 증가와 더불어 그들의 체격 및 체력의 비균형적인 발달에 영향을 준다. 본 연구는 제7차 체육교육과정에 따른 과체중 여자 고등학생의 체격 및 체력을 비교 분석하고자 하였다. 방 법 : 서울 소재의 인문계 K여자고등학교 2학년 여학생 총 722명을 대상으로 체격 및 체력 측정자료를 수집하여, 제6차 교육과정(2000년) 359명과 제7차 교육과정(2006년도) 363명으로 분류하였으며, 또한 체질량지수를 기준으로 정상과 과체중 집단으로 분류하여 비교 분석하였다. 결 과 : 제7차 교육과정 시행 후 신장과 앉은키는 증가되었으나, 체질량지수와 가슴둘레는 감소하였다. 체력요인의 경우, 제자리멀리뛰기를 제외한 모든 항목에서 유의한 감소를 나타내었다. 정상체중 집단에 비해 과체중 집단은 앉아윗몸앞으로굽히기를 제외한 모든 종목에서 유의한 차이를 나타내었다. 또한 체질량지수는 50m달리기, 팔굽혀매달리기, 오래달리기-걷기와 상관관계를 나타내었으며, 오래달리기-걷기에서 교육과정과 과체중에 대한 유의한 상호작용효과가 나타났다. 결 론 : 체격의 긍정적인 변화에도 불구하고 대부분의 체력요인은 감소하였으며, 그러한 체력 저하는 정상체중 학생에 비해 과체중 학생들에 있어 더욱 뚜렷하였고, 특히 과체중 청소년의 심혈관계 지구력은 체육교육과정에 중요하게 고려되어져야 할 것이다.
연구배경 : 체육활동 참여 기회의 감소는 신체활동량의 부족을 초래함으로써 청소년의 비만인구 증가와 더불어 그들의 체격 및 체력의 비균형적인 발달에 영향을 준다. 본 연구는 제7차 체육교육과정에 따른 과체중 여자 고등학생의 체격 및 체력을 비교 분석하고자 하였다. 방 법 : 서울 소재의 인문계 K여자고등학교 2학년 여학생 총 722명을 대상으로 체격 및 체력 측정자료를 수집하여, 제6차 교육과정(2000년) 359명과 제7차 교육과정(2006년도) 363명으로 분류하였으며, 또한 체질량지수를 기준으로 정상과 과체중 집단으로 분류하여 비교 분석하였다. 결 과 : 제7차 교육과정 시행 후 신장과 앉은키는 증가되었으나, 체질량지수와 가슴둘레는 감소하였다. 체력요인의 경우, 제자리멀리뛰기를 제외한 모든 항목에서 유의한 감소를 나타내었다. 정상체중 집단에 비해 과체중 집단은 앉아윗몸앞으로굽히기를 제외한 모든 종목에서 유의한 차이를 나타내었다. 또한 체질량지수는 50m달리기, 팔굽혀매달리기, 오래달리기-걷기와 상관관계를 나타내었으며, 오래달리기-걷기에서 교육과정과 과체중에 대한 유의한 상호작용효과가 나타났다. 결 론 : 체격의 긍정적인 변화에도 불구하고 대부분의 체력요인은 감소하였으며, 그러한 체력 저하는 정상체중 학생에 비해 과체중 학생들에 있어 더욱 뚜렷하였고, 특히 과체중 청소년의 심혈관계 지구력은 체육교육과정에 중요하게 고려되어져야 할 것이다.
Background The increasing proportion of obese adolescents and the decrease of their physical fitness may be due to a small opportunity for physical activity at school. This study was performed to evaluate the changes of physical fitness and physique following the 7th physical education curriculum an...
Background The increasing proportion of obese adolescents and the decrease of their physical fitness may be due to a small opportunity for physical activity at school. This study was performed to evaluate the changes of physical fitness and physique following the 7th physical education curriculum and also to compare the difference between normal and overweight high school students, based on body mass index(BMI). Methods Subjects were composed of 722 female high school students who were separated into two groups(359 subjects for the 6th and 363 subjects for the 7th physical education curriculum), and also subgroup included normal(≤BMI 22.9kg/m2) and overweight(≥BMI 23kg/m2)group. Results By the change of physical education curriculum, height and sitting height increased significantly whereas 50m-distance running, sit-ups, pull-ups, sit and reach, and a long distance running-walking were decreased significantly. The record of 50m-distance running, sit-ups, pull-ups, distance jumping, and a long distance running-walking of overweight group was significantly lower than that of normal weight group. The interactive effect between curriculum and overweight on only a long distance running-walking was observed. In additional, BMI was associated with a 50m-distance running, pull-ups, and a long distance running-walking. Conclusions In spite of the positive change of physical physique, most of physical fitness factors tested in this study were shown to decrease, and the physical fitness level of overweight students was much lower. Especially, cardiovascular endurance should be the first consideration in physical education curriculum.
Background The increasing proportion of obese adolescents and the decrease of their physical fitness may be due to a small opportunity for physical activity at school. This study was performed to evaluate the changes of physical fitness and physique following the 7th physical education curriculum and also to compare the difference between normal and overweight high school students, based on body mass index(BMI). Methods Subjects were composed of 722 female high school students who were separated into two groups(359 subjects for the 6th and 363 subjects for the 7th physical education curriculum), and also subgroup included normal(≤BMI 22.9kg/m2) and overweight(≥BMI 23kg/m2)group. Results By the change of physical education curriculum, height and sitting height increased significantly whereas 50m-distance running, sit-ups, pull-ups, sit and reach, and a long distance running-walking were decreased significantly. The record of 50m-distance running, sit-ups, pull-ups, distance jumping, and a long distance running-walking of overweight group was significantly lower than that of normal weight group. The interactive effect between curriculum and overweight on only a long distance running-walking was observed. In additional, BMI was associated with a 50m-distance running, pull-ups, and a long distance running-walking. Conclusions In spite of the positive change of physical physique, most of physical fitness factors tested in this study were shown to decrease, and the physical fitness level of overweight students was much lower. Especially, cardiovascular endurance should be the first consideration in physical education curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.