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논문 상세정보

강점 관점에서 본 조손가족 아동의 경험

Perspectives of Grandchildren Living with Their Grandparents

초록

본 연구의 목적은 조부모와 살고 있는 아동의 관점에서 그들의 삶을 조명해보는 데 있다. 함께 살고 있지 않은 부모와 자신을 돌봐주는 조부모에 대한 이야기와 살면서 부딪히는 도전과 자신의 강점과 자원에 대한 이야기를 듣기 위해 질적자료를 분석하였다. 조부모와 생활하는 대부분의 아동은 이전의 어려움을 극복하고 대체로 만족스러운 삶을 살고 있는 것으로 나타났다. 아동들은 부모에 대해서는 복합적인 감정을 보여주고 있으며 조부모에 대해서는 긍정적인 감정을 표현하고 있다. 일부 아동은 조부모를 엄마라고 부르기도 하였다. 아동들은 신체적으로 정서적으로 도전을 받고 있기도 하지만 많은 자원과 강점을 가지고 있었고 자신에 대해서 자랑스러워하였다. 본 연구의 결과를 통하여 아동의 강점을 발전시키고 삶에 대한 도전에 응하도록 유도하는 자발성은 유아기의 애착관계를 통해서만 형성되는 것이 아니고 아동기에서도 긍정적인 관계형성을 통하여 발전될 수 있음을 알 수 있다. 조손가족을 위한 가족치료는 이들의 강점과 탄력성, 긍정적 관계형성에 초점을 맞추어 이루어져야 한다.

Abstract

The purpose of this study was to look into the lives of grandchildren living with their grandparents, focusing on the grandchildren’s point of view. Previously obtained qualitative data were reanalyzed, attending to the way the grandchildren’s talked about their parents, their caregiving grandparents, and both their many challenges and their considerable strengths. In spite of the hardships they experienced, the grandchildren seemed to be content with their lives. They had mixed feelings about their parents, including disappointment, shame, and affection. Most expressed positive feelings toward their grandparents, with some even referring to them as “mom” or “mamma.” The study demonstrates that positive attachment patterns, emerging from positive dyadic relationships, nurture children’s strengths and bolster the autonomy necessary for overcoming challenges and thriving. The authors suggest that family therapy for grandparent-grandchildren families should focus on enhancing their strengths and resilience and developing positive relationships.

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