본 연구의 목적은 중학교 과학교사들의 전기와 자기에 대한 개념의 이해 정도를 조사하여, 성별, 교직 경력별, 전공 교과별로 개념에 대한 이해도의 차이를 비교함으로써 교육적 시사점을 얻고자 하는 것이다. 이를 위해 선행 연구들에서 사용한 개념 검사도구 중 중학교 과학과 교육과정과 밀접한 관련이 있는 검사 문항을 추출하여, 이를 개념 검사 도구로 활용하였다. 연구 대상은 S시 소재 중학교에 근무하는 과학교사 81명으로, 물리, 화학, 생물, 지구과학 전공자의 수는 각각 36명, 23명, 14명, 8명이다. 연구 결과 성별, 교직 경력별로는 점수 차이가 없었으나, 대학 학부 전공 교과별로는 차이가 있었으며, 전기와 자기에 대한 개념 중 차폐 효과, 전하가 자기력을 받는 상황, 접지 등의 개념 이해도가 낮았다.
본 연구의 목적은 중학교 과학교사들의 전기와 자기에 대한 개념의 이해 정도를 조사하여, 성별, 교직 경력별, 전공 교과별로 개념에 대한 이해도의 차이를 비교함으로써 교육적 시사점을 얻고자 하는 것이다. 이를 위해 선행 연구들에서 사용한 개념 검사도구 중 중학교 과학과 교육과정과 밀접한 관련이 있는 검사 문항을 추출하여, 이를 개념 검사 도구로 활용하였다. 연구 대상은 S시 소재 중학교에 근무하는 과학교사 81명으로, 물리, 화학, 생물, 지구과학 전공자의 수는 각각 36명, 23명, 14명, 8명이다. 연구 결과 성별, 교직 경력별로는 점수 차이가 없었으나, 대학 학부 전공 교과별로는 차이가 있었으며, 전기와 자기에 대한 개념 중 차폐 효과, 전하가 자기력을 받는 상황, 접지 등의 개념 이해도가 낮았다.
The purpose of this study was to explore middle-school science teachersi understanding of electricity and magnetism and to acquire suggestions on science education by analyzing the differences in understanding based on gender, career in education, and major. We extracted questionaries, closely relat...
The purpose of this study was to explore middle-school science teachersi understanding of electricity and magnetism and to acquire suggestions on science education by analyzing the differences in understanding based on gender, career in education, and major. We extracted questionaries, closely related to the middle-school science curriculum, from the concept test tools used in previous research :CSEM, EARTH and DIRECT. The subjects were 81 middle-school science teachers in S city. They had 4 different majors - physics, chemistry, biology, and earth science, and various careers in education. We found no differences based on gender and career in education. However, a difference based their majors in the university existed. Most of the subjects had di±culties in electric shielding, earth, and the electric force that charges experienced.
The purpose of this study was to explore middle-school science teachersi understanding of electricity and magnetism and to acquire suggestions on science education by analyzing the differences in understanding based on gender, career in education, and major. We extracted questionaries, closely related to the middle-school science curriculum, from the concept test tools used in previous research :CSEM, EARTH and DIRECT. The subjects were 81 middle-school science teachers in S city. They had 4 different majors - physics, chemistry, biology, and earth science, and various careers in education. We found no differences based on gender and career in education. However, a difference based their majors in the university existed. Most of the subjects had di±culties in electric shielding, earth, and the electric force that charges experienced.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.