본 연구는 자폐성 아동들의 의사소통 능력 향상을 위하여 구조화된 환경, 의사소통 상대자 및 촉진자 지원 전략을 통합한 구조화된 촉진전략 중재 프로그램을 제안하였다. 구조화된 촉진전략 중재 프로그램을 자폐성 아동들에게 적용하고 아동들의 자발적 의사소통과 의사소통 의도의 변화를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 언어연령 24개월 미만의 4~6세의 자폐성 아동 6명으로 하였다. 연구결과로써 첫째, 대상 아동들의 자발적 의사소통 출현율이 중재 이후 증가하여 아동들의 자발적 의사소통이 향상되었다고 할 수 있다. 둘째, 대상 아동들의 의사소통 의도는 중재 전 행동통제 의도가 대부분을 차지하였으나 중재 이후 아동의 행동통제 의도 비율은 감소하였고, 사회적 상호작용과 공동관심 의도비율은 증가하였다. 이는 대상 아동들의 의사소통 의도의 불균형한 발달에서 중재 이후 다양한 의사소통 의도로의 변화가 이루어졌음을 알 수 있었다. 이상의 결과로 볼 때, 구조화된 촉진전략 중재 프로그램은 의사소통의 자발성과 의도에 변화를 보이게 함으로써 자폐성 아동의 의사소통 능력을 변화시키는 유용한 중재임을 알 수 있었다.
본 연구는 자폐성 아동들의 의사소통 능력 향상을 위하여 구조화된 환경, 의사소통 상대자 및 촉진자 지원 전략을 통합한 구조화된 촉진전략 중재 프로그램을 제안하였다. 구조화된 촉진전략 중재 프로그램을 자폐성 아동들에게 적용하고 아동들의 자발적 의사소통과 의사소통 의도의 변화를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 언어연령 24개월 미만의 4~6세의 자폐성 아동 6명으로 하였다. 연구결과로써 첫째, 대상 아동들의 자발적 의사소통 출현율이 중재 이후 증가하여 아동들의 자발적 의사소통이 향상되었다고 할 수 있다. 둘째, 대상 아동들의 의사소통 의도는 중재 전 행동통제 의도가 대부분을 차지하였으나 중재 이후 아동의 행동통제 의도 비율은 감소하였고, 사회적 상호작용과 공동관심 의도비율은 증가하였다. 이는 대상 아동들의 의사소통 의도의 불균형한 발달에서 중재 이후 다양한 의사소통 의도로의 변화가 이루어졌음을 알 수 있었다. 이상의 결과로 볼 때, 구조화된 촉진전략 중재 프로그램은 의사소통의 자발성과 의도에 변화를 보이게 함으로써 자폐성 아동의 의사소통 능력을 변화시키는 유용한 중재임을 알 수 있었다.
The aim of this study is to apply the structured enhancing strategies approach to the autistic children and to see the changes of the children's spontaneous communicative behaviors and communicative intentions. The subjects were 6 children with autism, aged 4 to 6, without any hearing, visual, or ph...
The aim of this study is to apply the structured enhancing strategies approach to the autistic children and to see the changes of the children's spontaneous communicative behaviors and communicative intentions. The subjects were 6 children with autism, aged 4 to 6, without any hearing, visual, or physical disability but their language ability barely reached that of 24 month old children. This study got the following results after applying the structured enhancing strategies approach. First, the rate of emergence of children's spontaneous communication increased after the structured enhancing strategies approach. This means that their spontaneous communication improved. Second, at the baseline, children's communicative intentions were mainly those for behavioral regulation and their social interaction and joint attention were hardly noticed. But after the approach, children's behavioral regulation intentions lessened and their social interaction and joint attention increased. This showed that children's communicative intentions were damaged and unbalanced but that they changed into various communicative intentions after the approach. With these results in mind, it can be said that the structured enhancing strategies approach helped the autistic children change rapidly and broadly in the various communicative areas. Therefore, it can be summarized that the structured enhancing strategies approach is useful for the positive changes of autistic children's communicative abilities.
The aim of this study is to apply the structured enhancing strategies approach to the autistic children and to see the changes of the children's spontaneous communicative behaviors and communicative intentions. The subjects were 6 children with autism, aged 4 to 6, without any hearing, visual, or physical disability but their language ability barely reached that of 24 month old children. This study got the following results after applying the structured enhancing strategies approach. First, the rate of emergence of children's spontaneous communication increased after the structured enhancing strategies approach. This means that their spontaneous communication improved. Second, at the baseline, children's communicative intentions were mainly those for behavioral regulation and their social interaction and joint attention were hardly noticed. But after the approach, children's behavioral regulation intentions lessened and their social interaction and joint attention increased. This showed that children's communicative intentions were damaged and unbalanced but that they changed into various communicative intentions after the approach. With these results in mind, it can be said that the structured enhancing strategies approach helped the autistic children change rapidly and broadly in the various communicative areas. Therefore, it can be summarized that the structured enhancing strategies approach is useful for the positive changes of autistic children's communicative abilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.