본 연구는 초등저학년 단순언어장애 아동들의 읽기특성을 살펴보고, 언어와 읽기와의 관계를 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 연구대상은 초등저학년 단순언어장애아동 10명과 이들과 생활연령을 일치(±3개월 이내)시킨 정상아동 10명이었다. 연구과제로는 배소영(1998)의 한국어 2음절 낱말읽기 선별검사와 하혜주(2006)와 조은숙(2005)에서 사용된 읽기이해과제(문장이해, 단락글이해), 그리고 언어검사로 구문의미이해력검사(배소영 외, 2003)와 어휘산출검사(이윤경, 연구중)를 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. (1) 낱말재인에서 단순언어장애 아동이 일반아동에 비해 유의하게 낮은 수행을 보였으며, 두 아동 집단 모두 자소불일치 낱말을 자소일치 낱말재인에 비해 유의하게 저조한 수행을 보였다. (2) 읽기이해에서 단순언어장애 아동은 일반아동에 비해 유의하게 낮은 수행을 보였다. 두 집단 아동은 모두 문장이해에 비해 단락이해에 낮은 수행을 보였으며, 단순언어 장애 아동은 일반아동에 비해 특히 단락이해에서 유의하게 낮은 수행을 보였다. (3) 읽기이해, 낱말재인, 그리고 언어능력 간의 상관관계 분석 결과, 단순언어장애 아동은 읽기이해와 낱말재인 간에 상대적으로 높은 상관이 나타난 반면, 일반아동은 읽기이해와 구문의미이해 간에 높은 상관이 나타났다. 이상의 결과는 단순언어장애 아동의 읽기특성과 읽기와 언어능력과의 관계를 중심으로 논의하였다.
본 연구는 초등저학년 단순언어장애 아동들의 읽기특성을 살펴보고, 언어와 읽기와의 관계를 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 연구대상은 초등저학년 단순언어장애아동 10명과 이들과 생활연령을 일치(±3개월 이내)시킨 정상아동 10명이었다. 연구과제로는 배소영(1998)의 한국어 2음절 낱말읽기 선별검사와 하혜주(2006)와 조은숙(2005)에서 사용된 읽기이해과제(문장이해, 단락글이해), 그리고 언어검사로 구문의미이해력검사(배소영 외, 2003)와 어휘산출검사(이윤경, 연구중)를 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. (1) 낱말재인에서 단순언어장애 아동이 일반아동에 비해 유의하게 낮은 수행을 보였으며, 두 아동 집단 모두 자소불일치 낱말을 자소일치 낱말재인에 비해 유의하게 저조한 수행을 보였다. (2) 읽기이해에서 단순언어장애 아동은 일반아동에 비해 유의하게 낮은 수행을 보였다. 두 집단 아동은 모두 문장이해에 비해 단락이해에 낮은 수행을 보였으며, 단순언어 장애 아동은 일반아동에 비해 특히 단락이해에서 유의하게 낮은 수행을 보였다. (3) 읽기이해, 낱말재인, 그리고 언어능력 간의 상관관계 분석 결과, 단순언어장애 아동은 읽기이해와 낱말재인 간에 상대적으로 높은 상관이 나타난 반면, 일반아동은 읽기이해와 구문의미이해 간에 높은 상관이 나타났다. 이상의 결과는 단순언어장애 아동의 읽기특성과 읽기와 언어능력과의 관계를 중심으로 논의하였다.
The purpose of this study was to investigate word recognition and reading comprehension ability of children with specific language impairments and the relationship between reading comprehension and word recognition and language skills. The participants were 8 lower graders with specific language imp...
The purpose of this study was to investigate word recognition and reading comprehension ability of children with specific language impairments and the relationship between reading comprehension and word recognition and language skills. The participants were 8 lower graders with specific language impairments in elementary school and 8 normal children that matched on chronological age with children with specific language impairments. Two reading tasks(word recognition and reading comprehension task) and two language tasks(vocabulary and the syntax comprehension test) were used. Result of this study were as fallows: First, Children with specific language impairment were showed significantly lower performance than normal children in word recognition task. Children with specific language impairment was showed significantly lower performance grapheme-phoneme non-correspondent than grapheme -phoneme correspondent as normal children. Second, Children with specific language impairment were showed significantly lower performance than normal children in reading comprehension task. Reading comprehension were significant differences depending on reading tasks. Two groups were showed lower performance the passage comprehension than the sentence comprehension task. Third, there were correlations between reading comprehension, word recognition and language skills in two groups. The correlation was strong between reading comprehension nd word recognition and between word recognition and vocabulary in children with specific language impairments.
The purpose of this study was to investigate word recognition and reading comprehension ability of children with specific language impairments and the relationship between reading comprehension and word recognition and language skills. The participants were 8 lower graders with specific language impairments in elementary school and 8 normal children that matched on chronological age with children with specific language impairments. Two reading tasks(word recognition and reading comprehension task) and two language tasks(vocabulary and the syntax comprehension test) were used. Result of this study were as fallows: First, Children with specific language impairment were showed significantly lower performance than normal children in word recognition task. Children with specific language impairment was showed significantly lower performance grapheme-phoneme non-correspondent than grapheme -phoneme correspondent as normal children. Second, Children with specific language impairment were showed significantly lower performance than normal children in reading comprehension task. Reading comprehension were significant differences depending on reading tasks. Two groups were showed lower performance the passage comprehension than the sentence comprehension task. Third, there were correlations between reading comprehension, word recognition and language skills in two groups. The correlation was strong between reading comprehension nd word recognition and between word recognition and vocabulary in children with specific language impairments.
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