본 논문은 읽기장애 아동들을 위한 지도전략들을 살펴보고자 하였다. Janet Lerner가 제시한 읽기장애를 가진 학생들을 위한 여섯 가지 전략들 가운데, 일반적인 상황들에서 사용될 수 있는 네 가지 지도전략들에 대하여 한국에서는 어떠한 사례연구들이 있는지를 알아보았다. 네 가지 지도 전략, 즉 단어 인식 향상에 관한 지도전략, 유창성 향상에 관한 지도전략, 읽기이해를 위한 지도전략, 그리고 컴퓨터와 멀티미디어를 이용한 지도전략에 대하여 한국에는 많은 사례연구들이 있었으며, 이들 연구들에 대하여 사용된 훈련전략들은 학습장애를 가진 아동들의 읽기능력에 많은 효과가 있음이 나타났다. 본 논문은 또한 교사들이 읽기장애를 가진 학생들에 대하여 어떻게 바라보고 어떤 읽기지도전략들을 사용하는지에 대하여 외국의 연구들을 살펴보았으며, 읽기장애아동들을 지도하는 한국 교사들에 대하여 보다 많은 관심들과 연구들이 필요함을 제안하였다.
본 논문은 읽기장애 아동들을 위한 지도전략들을 살펴보고자 하였다. Janet Lerner가 제시한 읽기장애를 가진 학생들을 위한 여섯 가지 전략들 가운데, 일반적인 상황들에서 사용될 수 있는 네 가지 지도전략들에 대하여 한국에서는 어떠한 사례연구들이 있는지를 알아보았다. 네 가지 지도 전략, 즉 단어 인식 향상에 관한 지도전략, 유창성 향상에 관한 지도전략, 읽기이해를 위한 지도전략, 그리고 컴퓨터와 멀티미디어를 이용한 지도전략에 대하여 한국에는 많은 사례연구들이 있었으며, 이들 연구들에 대하여 사용된 훈련전략들은 학습장애를 가진 아동들의 읽기능력에 많은 효과가 있음이 나타났다. 본 논문은 또한 교사들이 읽기장애를 가진 학생들에 대하여 어떻게 바라보고 어떤 읽기지도전략들을 사용하는지에 대하여 외국의 연구들을 살펴보았으며, 읽기장애아동들을 지도하는 한국 교사들에 대하여 보다 많은 관심들과 연구들이 필요함을 제안하였다.
The purpose of this study was to explore instructional strategies for students with reading disability. I first introduced the six instructional strategies for students with reading disability that Janet Lerner suggested. Among six instructional strategies, I examined four instructional strategies w...
The purpose of this study was to explore instructional strategies for students with reading disability. I first introduced the six instructional strategies for students with reading disability that Janet Lerner suggested. Among six instructional strategies, I examined four instructional strategies which could be generally used in South Korean situation. I found that South Korean scholars did many case studies regarding these four instructional strategies (i.e. instructional strategy for improving word recognition, instructional strategy for improving fluency, instructional strategy for improving reading comprehension, and instructional strategy by using computer and multi-media). I also found that the strategies used in these studies were effective in improving reading ability for students with learning disabilities. This study also explored how teachers in another country thought about students with reading disability and what kinds of instructional strategies these teachers used. Based on the studies on teachers in another country, I suggested further considerations and studies about the South Korean teachers who might teach students with reading disability.
The purpose of this study was to explore instructional strategies for students with reading disability. I first introduced the six instructional strategies for students with reading disability that Janet Lerner suggested. Among six instructional strategies, I examined four instructional strategies which could be generally used in South Korean situation. I found that South Korean scholars did many case studies regarding these four instructional strategies (i.e. instructional strategy for improving word recognition, instructional strategy for improving fluency, instructional strategy for improving reading comprehension, and instructional strategy by using computer and multi-media). I also found that the strategies used in these studies were effective in improving reading ability for students with learning disabilities. This study also explored how teachers in another country thought about students with reading disability and what kinds of instructional strategies these teachers used. Based on the studies on teachers in another country, I suggested further considerations and studies about the South Korean teachers who might teach students with reading disability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.