이 연구는 회화보다는 입체적이고 촉각적이며, 조각보다는 비교적 간단하게, 그리하여 가장 손쉽게 시각과 촉각이 함께 사용되는 입체 표현 활동을 할 수 있게 만드는 분야로 부조에 주목하고, 부조를 활용한 입체 표현 학습을 두 단계 학습으로 구조화하였다. 우선, 부조에 대한 기본적인 이해를 바탕으로 부조 제작 기법을 익히도록 하고, 이때 재료의 선택과 제작 기법의 긴밀한 관계와 작품 표현 효과를 이해하도록 지도하였다. 다음으로 응용 학습은 다양한 재료와 기법을 사용하고 조각의 분야로까지 확장되는 현대 부조의 학습으로 단계화 하여 부조만이 아니라 다른 분야의 입체 표현 학습까지도 활용가능한 발상과 기법의 학습이 이루어지게 하였다. 특히 이 과정에서 다양한 부조 작품을 사진으로 감상하면서 부조만의 작품 효과를 이해하고 참고하면서, 아동 스스로 자신의 작품으로 모방하고 응용하게 해 주는 안내를 해 주었다. 이처럼 아주 간단하고 손쉬운 재료를 사용하는 데서 출발하여 아동 스스로 구상하고 창작할 수 있는 미술 체험 기회를 제공하고, 나아가 다른 입체 표현 분야에의 응용 범위도 넓다는 점에서 이 연구의 의의가 크다고 본다.
이 연구는 회화보다는 입체적이고 촉각적이며, 조각보다는 비교적 간단하게, 그리하여 가장 손쉽게 시각과 촉각이 함께 사용되는 입체 표현 활동을 할 수 있게 만드는 분야로 부조에 주목하고, 부조를 활용한 입체 표현 학습을 두 단계 학습으로 구조화하였다. 우선, 부조에 대한 기본적인 이해를 바탕으로 부조 제작 기법을 익히도록 하고, 이때 재료의 선택과 제작 기법의 긴밀한 관계와 작품 표현 효과를 이해하도록 지도하였다. 다음으로 응용 학습은 다양한 재료와 기법을 사용하고 조각의 분야로까지 확장되는 현대 부조의 학습으로 단계화 하여 부조만이 아니라 다른 분야의 입체 표현 학습까지도 활용가능한 발상과 기법의 학습이 이루어지게 하였다. 특히 이 과정에서 다양한 부조 작품을 사진으로 감상하면서 부조만의 작품 효과를 이해하고 참고하면서, 아동 스스로 자신의 작품으로 모방하고 응용하게 해 주는 안내를 해 주었다. 이처럼 아주 간단하고 손쉬운 재료를 사용하는 데서 출발하여 아동 스스로 구상하고 창작할 수 있는 미술 체험 기회를 제공하고, 나아가 다른 입체 표현 분야에의 응용 범위도 넓다는 점에서 이 연구의 의의가 크다고 본다.
This study attempts to develop a solid expression program, which can be used easily in elementary art class. The art class should be fun and creative activities in elementary level to enhance their creative thinking and arts" technique. The relief instruction is widely used in elementary lessons, bu...
This study attempts to develop a solid expression program, which can be used easily in elementary art class. The art class should be fun and creative activities in elementary level to enhance their creative thinking and arts" technique. The relief instruction is widely used in elementary lessons, but its" effect was underestimated. So this paper focus on relief lessons" merits and roles, and tries to construct solid expression lessons through the making of relief. First, it was reviewed the theory of relief; concept, nature, class, methods, etc. Then it was analyzed current art curriculum and materials in the point of relief and solid expression. Third, on the basis of the analysis of art curriculum and textbooks in elementary school, this paper suggests two steps program. The first step is basic course, it instruct the knowledge related relief characteristics and techniques. Second step is advanced course, it provides various creative activities, following the stream of creative thinking, expression activities, and evaluation of their works. It is expected that relief lessons make students enhance their creative thinking and art techniques for other solid expressions.
This study attempts to develop a solid expression program, which can be used easily in elementary art class. The art class should be fun and creative activities in elementary level to enhance their creative thinking and arts" technique. The relief instruction is widely used in elementary lessons, but its" effect was underestimated. So this paper focus on relief lessons" merits and roles, and tries to construct solid expression lessons through the making of relief. First, it was reviewed the theory of relief; concept, nature, class, methods, etc. Then it was analyzed current art curriculum and materials in the point of relief and solid expression. Third, on the basis of the analysis of art curriculum and textbooks in elementary school, this paper suggests two steps program. The first step is basic course, it instruct the knowledge related relief characteristics and techniques. Second step is advanced course, it provides various creative activities, following the stream of creative thinking, expression activities, and evaluation of their works. It is expected that relief lessons make students enhance their creative thinking and art techniques for other solid expressions.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.