본 연구는 유아교육조직에서의 효과적인 갈등관리 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 유아교육조직의 성격, 유아교육조직에서 갈등 발생의 원인을 분석하고, 이를 토대로 갈등관리 방안을 제시하였다. 유아교육조직은 전문적 관료제로서의 성격, 사회체제로서의 성격, 느슨하게 연결된 체제로서의 성격, 조직화된 무질서 조직으로서의 성격을 갖고 있다. 이 연구에서는 유아교육조직에서의 갈등 관리 방안을 갈등에 관한 상호작용주의적인 관점에 근거하여 갈등해소 방안과 갈등조장 방안으로 구분하여 제시하였다. 갈등해소 방안으로는 1) 의사소통 체계 개선을 통한 갈등 해소 2) 참여적 의사결정을 통한 갈등해소 3) 변혁적 지도성의 발휘를 통한 갈등 해소 4) 구성원간 상호이해 제고를 위한 공동 연수 기회 제공 등을 제시하였고, 갈등조장 방안으로는 1) 의사소통의 통로 변경, 2) 조직 구성원의 다양화, 3)학급 간 경쟁체제 도입 등을 제시하였다.
본 연구는 유아교육조직에서의 효과적인 갈등관리 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 유아교육조직의 성격, 유아교육조직에서 갈등 발생의 원인을 분석하고, 이를 토대로 갈등관리 방안을 제시하였다. 유아교육조직은 전문적 관료제로서의 성격, 사회체제로서의 성격, 느슨하게 연결된 체제로서의 성격, 조직화된 무질서 조직으로서의 성격을 갖고 있다. 이 연구에서는 유아교육조직에서의 갈등 관리 방안을 갈등에 관한 상호작용주의적인 관점에 근거하여 갈등해소 방안과 갈등조장 방안으로 구분하여 제시하였다. 갈등해소 방안으로는 1) 의사소통 체계 개선을 통한 갈등 해소 2) 참여적 의사결정을 통한 갈등해소 3) 변혁적 지도성의 발휘를 통한 갈등 해소 4) 구성원간 상호이해 제고를 위한 공동 연수 기회 제공 등을 제시하였고, 갈등조장 방안으로는 1) 의사소통의 통로 변경, 2) 조직 구성원의 다양화, 3)학급 간 경쟁체제 도입 등을 제시하였다.
The main purpose of this study is to suggest methods of conflict management in preschool organization. According to aim, the researcher examined the character of preschool organization, and analyzed the causes of conflict, and suggested the method of conflict management in preschool organization. A...
The main purpose of this study is to suggest methods of conflict management in preschool organization. According to aim, the researcher examined the character of preschool organization, and analyzed the causes of conflict, and suggested the method of conflict management in preschool organization. As this study is the theoretical, the researcher reviewed the literatures on educational administration. The study on conflict managements, however, have seldom performed in preschool organization, so the researcher adopted the concepts and theories of educational organization. The outcomes of this study are as follows ; 1) The character of preschool organization is the complex one which has the characters of professional-bureaucracy, social system, loosely coupled system, organized anarchy. 2) The effective conflict management methods in preschool organization are improve communication system, participative decision making, exhibit transformational leadership, offer in-service training opportunity, change channel of communication, diversification of members, application of rival system in class. etc.
The main purpose of this study is to suggest methods of conflict management in preschool organization. According to aim, the researcher examined the character of preschool organization, and analyzed the causes of conflict, and suggested the method of conflict management in preschool organization. As this study is the theoretical, the researcher reviewed the literatures on educational administration. The study on conflict managements, however, have seldom performed in preschool organization, so the researcher adopted the concepts and theories of educational organization. The outcomes of this study are as follows ; 1) The character of preschool organization is the complex one which has the characters of professional-bureaucracy, social system, loosely coupled system, organized anarchy. 2) The effective conflict management methods in preschool organization are improve communication system, participative decision making, exhibit transformational leadership, offer in-service training opportunity, change channel of communication, diversification of members, application of rival system in class. etc.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.