오늘날 빠르게 변하는 정보화 사회에서는 정보력를 갖춘 결정을 할 수 있도록 사고력을 개발하려는 교육과정에 관심을 기울고 있다(교육개혁위원회, 1997; 서울특별시 교육연구원, 1997). 본 연구의 목적은 복잡하게 얽혀 모호하게 보이는 체육교수-학습과정의 풍경(landscape)을 사례로 매개과정이라고 하는 주제적 접근를 통해 학생인지 작용의 실체를 밝히며, Lee(1997)가 제언했던 체육 교수ㆍ학습 과정에 작용하는 사회적, 물리적 환경을 맥락화(contextualizing)하는데 있다. 본 연구는 질적 연구의 한 갈래인 사례연구로서 실시했다. Yin(2003)에 의하면 사례(case)는 개인, 집단, 조직, 사회적, 정치적 현상 등이 될 수 있다. 연구 사례는 체육수업으로서 이를 사회적 “현상”의 일부로 보고 그러한 사회적 현상으로 인해 나타나는 학생인지를 쟁점화 하려했다. 본 연구에서 수집된 자료는 학생의 일일보고서, 현장노트, 형식적 면접 및 비형식적 면접이었으나 주된 자료는 학생의 일일 보고서였다. 자료의 삼각검증을 통해 진실성을 확보하고자 했다. 본 연구에서 찾아낸 주제는 첫째, 학습 환경, 둘째, 낯섦 그리고 협력의 어려움, 셋째, 마음속에 넣어 연습하기 집중, 기억, 그리고 연습, 넷째, 과제관련사고와 연습의 질, 다섯째, 인지전략 학습 등이었다.
오늘날 빠르게 변하는 정보화 사회에서는 정보력를 갖춘 결정을 할 수 있도록 사고력을 개발하려는 교육과정에 관심을 기울고 있다(교육개혁위원회, 1997; 서울특별시 교육연구원, 1997). 본 연구의 목적은 복잡하게 얽혀 모호하게 보이는 체육교수-학습과정의 풍경(landscape)을 사례로 매개과정이라고 하는 주제적 접근를 통해 학생인지 작용의 실체를 밝히며, Lee(1997)가 제언했던 체육 교수ㆍ학습 과정에 작용하는 사회적, 물리적 환경을 맥락화(contextualizing)하는데 있다. 본 연구는 질적 연구의 한 갈래인 사례연구로서 실시했다. Yin(2003)에 의하면 사례(case)는 개인, 집단, 조직, 사회적, 정치적 현상 등이 될 수 있다. 연구 사례는 체육수업으로서 이를 사회적 “현상”의 일부로 보고 그러한 사회적 현상으로 인해 나타나는 학생인지를 쟁점화 하려했다. 본 연구에서 수집된 자료는 학생의 일일보고서, 현장노트, 형식적 면접 및 비형식적 면접이었으나 주된 자료는 학생의 일일 보고서였다. 자료의 삼각검증을 통해 진실성을 확보하고자 했다. 본 연구에서 찾아낸 주제는 첫째, 학습 환경, 둘째, 낯섦 그리고 협력의 어려움, 셋째, 마음속에 넣어 연습하기 집중, 기억, 그리고 연습, 넷째, 과제관련사고와 연습의 질, 다섯째, 인지전략 학습 등이었다.
It was at the time of informational epoch that curriculum developers have been concerned in developing those who have higher order thinking skills(Educational Reform Committee, 1997; Seoul Metropolitan Educational Research Center, 1997). In oder to meet the need of student"s learning styles and such...
It was at the time of informational epoch that curriculum developers have been concerned in developing those who have higher order thinking skills(Educational Reform Committee, 1997; Seoul Metropolitan Educational Research Center, 1997). In oder to meet the need of student"s learning styles and such trends, teachers should be required to find out how to construct activities, teaching environment, teaching and assessing strategies in terms of the levels of students decision making. "Teaching-Learning" is neither linear model or fixed. Therefore, this study intended to identify seemingly complicated teaching-learning process landscape through topical approachsuch as mediational processes framework as well as to contextualize those interaction as Lee(1997) suggested. This case study was followed by Yin(2003) who suggested that case would be individual, group, organization, social and political phenomena, So this case study issued student cognition in elementary school physical education as physical education classes. Daily student report, field note, formal and informal interview were executed. Triangulation in data collection and deep description made it for findings in this study to be trustful. The themes identified by findings were as followed: Instructional environment, unfamiliarity of racket and difficulty in cooperation, practices with keeping in mind, task related thinking and quality of practice, cognitive strategy learning. Both participant and school name were under pseudonyms.
It was at the time of informational epoch that curriculum developers have been concerned in developing those who have higher order thinking skills(Educational Reform Committee, 1997; Seoul Metropolitan Educational Research Center, 1997). In oder to meet the need of student"s learning styles and such trends, teachers should be required to find out how to construct activities, teaching environment, teaching and assessing strategies in terms of the levels of students decision making. "Teaching-Learning" is neither linear model or fixed. Therefore, this study intended to identify seemingly complicated teaching-learning process landscape through topical approachsuch as mediational processes framework as well as to contextualize those interaction as Lee(1997) suggested. This case study was followed by Yin(2003) who suggested that case would be individual, group, organization, social and political phenomena, So this case study issued student cognition in elementary school physical education as physical education classes. Daily student report, field note, formal and informal interview were executed. Triangulation in data collection and deep description made it for findings in this study to be trustful. The themes identified by findings were as followed: Instructional environment, unfamiliarity of racket and difficulty in cooperation, practices with keeping in mind, task related thinking and quality of practice, cognitive strategy learning. Both participant and school name were under pseudonyms.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.