본 연구는 대학운동선수의 운동참여특성과 운동스트레스의 관계를 규명하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 첫째, 대학운동선수의 개인 참여특성과 운동스트레스의 차이를 밝히는 것이고, 둘째, 대학운동선수의 운동정도와 운동스트레스의 관계를 살피고자 함이다. 이를 검증한 결과 대학운동선수의 개인적 특성에 따른 운동스트레스의 차이분석에서 남학생은 선배부당행동, 기능불만, 진로고민에서 높았으며, 여학생은 개인시간 제약, 지도력 불만에서 높았다. 개인적 특성에 따른 운동스트레스 요인 중 선배부당 행동, 기능불만, 개인시간 제약 요인에서 유의한 차이가 있었다. 학년별로는 2학년은 선배부당 행동요인에서 4학년은 기능불만, 개인시간 제약, 지도력 불만, 진로고민 요인에서 높았다. 개인적 특성에 따른 운동스트레스 요인 중 기능불만, 진로고민요인에서 유의한 차이가 있었다. 운동경력별에서 8년 미만은 개인시간 제약, 지도력 불만 요인에서 8-10년은 선배부당 행동, 기능불만 요인에서 높았다. 운동경력 10-12년은 진로고민 요인에서 높았으며 개인적 특성에 따른 운동스트레스 요인 중 기능불만 요인에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 대학운동선수의 운동 참여특성과 운동스트레스에 미치는 영향에 대한 다중회귀 분석 결과 운동강도는 개인시간제약, 기능불만에서 유의한 영향을 미치며, 운동빈도는 선배부당행동에 유의한 영향을 미쳤고, 운동시간은 지도력 불만, 기능불만, 진로고민에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 대학운동선수의 운동참여특성과 운동스트레스의 관계를 규명하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 첫째, 대학운동선수의 개인 참여특성과 운동스트레스의 차이를 밝히는 것이고, 둘째, 대학운동선수의 운동정도와 운동스트레스의 관계를 살피고자 함이다. 이를 검증한 결과 대학운동선수의 개인적 특성에 따른 운동스트레스의 차이분석에서 남학생은 선배부당행동, 기능불만, 진로고민에서 높았으며, 여학생은 개인시간 제약, 지도력 불만에서 높았다. 개인적 특성에 따른 운동스트레스 요인 중 선배부당 행동, 기능불만, 개인시간 제약 요인에서 유의한 차이가 있었다. 학년별로는 2학년은 선배부당 행동요인에서 4학년은 기능불만, 개인시간 제약, 지도력 불만, 진로고민 요인에서 높았다. 개인적 특성에 따른 운동스트레스 요인 중 기능불만, 진로고민요인에서 유의한 차이가 있었다. 운동경력별에서 8년 미만은 개인시간 제약, 지도력 불만 요인에서 8-10년은 선배부당 행동, 기능불만 요인에서 높았다. 운동경력 10-12년은 진로고민 요인에서 높았으며 개인적 특성에 따른 운동스트레스 요인 중 기능불만 요인에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 대학운동선수의 운동 참여특성과 운동스트레스에 미치는 영향에 대한 다중회귀 분석 결과 운동강도는 개인시간제약, 기능불만에서 유의한 영향을 미치며, 운동빈도는 선배부당행동에 유의한 영향을 미쳤고, 운동시간은 지도력 불만, 기능불만, 진로고민에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate the relationship between participation traits and exercise stress in University Athletes. First, In exercise stress according to personal characteristics in University athletes, the male was increase undue oppression by a senior, dissatisfaction with skil...
The purpose of this study was to investigate the relationship between participation traits and exercise stress in University Athletes. First, In exercise stress according to personal characteristics in University athletes, the male was increase undue oppression by a senior, dissatisfaction with skills, and career concern whereas the female was increase restricted private life and dissatisfaction with coaching. Exercise stress among personal character was significant difference in undue oppression by a senior, dissatisfaction with skills, and restricted private life. Grade was increase undue oppression by a senior in sophomore, senior was increase dissatisfaction with skills, restricted private life, dissatisfaction with coaching, and career concern. Exercise stress among personal character was significant difference in dissatisfaction with skills and career concern. Exercise career was increase restricted private life and dissatisfaction with coaching in under 8 years, 8-10 years was increase undue oppression by a senior and dissatisfaction with skills, and 10-12 years was increase career concern. Exercise stress of personal character was significant difference in dissatisfaction with skills. Second, Exercise stress according to exercise degree, undue oppression by a senior was influence on exercise frequency, dissatisfaction with skills influence on exercise intensity and time, and dissatisfaction with coaching and career concern was influence on exercise time.
The purpose of this study was to investigate the relationship between participation traits and exercise stress in University Athletes. First, In exercise stress according to personal characteristics in University athletes, the male was increase undue oppression by a senior, dissatisfaction with skills, and career concern whereas the female was increase restricted private life and dissatisfaction with coaching. Exercise stress among personal character was significant difference in undue oppression by a senior, dissatisfaction with skills, and restricted private life. Grade was increase undue oppression by a senior in sophomore, senior was increase dissatisfaction with skills, restricted private life, dissatisfaction with coaching, and career concern. Exercise stress among personal character was significant difference in dissatisfaction with skills and career concern. Exercise career was increase restricted private life and dissatisfaction with coaching in under 8 years, 8-10 years was increase undue oppression by a senior and dissatisfaction with skills, and 10-12 years was increase career concern. Exercise stress of personal character was significant difference in dissatisfaction with skills. Second, Exercise stress according to exercise degree, undue oppression by a senior was influence on exercise frequency, dissatisfaction with skills influence on exercise intensity and time, and dissatisfaction with coaching and career concern was influence on exercise time.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.